بورسفرابورس

ظرفیت سوددهی بورس بیش از بازارهای رقیب است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه هنوز از ظرفیت خوبی برای سودآوری نسبت به بازارهای رقیب مانند ارز، طلا و مسکن برخوردار است و شواهد از ادامه روند صعودی بلندمدت آن حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  پس از نوسان های شدید بورس در ۲ هفته گذشته و فراز و نشیب شاخص بین کانال ۱۷۰ هزار تا ۱۹۰ هزار واحدی، ابهام ها و پرسش هایی درباره سرنوشت بازار سرمایه و مسیر حرکت بورس مطرح شد.
در این میان، عده ای معتقد بودند پس از رشد شتابان در فصل تابستان و ابتدای پاییز، اکنون دوره افت آغاز شده است اما بیشتر کارشناسان اعلام می کردند افت شاخص، رخدادی کوتاه مدت و مقطعی است و جزیی از چرخه بورس به شمار می رود و بزودی رشد دوباره بازار سرمایه از سر گرفته می شود.
در این میان، جهش پنج هزار و ۶۴۶ پله ای شاخص بورس در معاملات دیروز (شنبه) و ورود به کانال ۱۸۸ هزار و ۵۷۵ واحدی امیدواری نسبت به کوتاه بودن زمان اصلاح شاخص بورس و آغاز شدن موج جدید صعودی را بیشتر کرد.
در همین پیوند یک کارشناس بازار سرمایه امروز (یکشنبه)  درباره وضعیت بازار سرمایه و رقابت با بازارهای مواز، گفت: شاخص کل از ابتدای امسال از سطح ۹۶ هزار به حدود ۱۸۰ هزار واحدی رسیده و رشد ۸۷ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
محمد پورتدین با مقایسه میزان بازدهی بورس نسبت به سایر بازارهای رقیب افزود: نگاهی گذرا به بازدهی سایر بازارهای موازی نشان می دهد بازار دلار ۲۸۷ درصد و مسکن حدود ۱۱۰ درصد بازدهی داشته است که از عقب افتادن بازار سرمایه حکایت دارد.
وی اضافه کرد: بازار سرمایه تلاش می کند شکاف بازدهی خود نسبت به بازارهای رقیب را پر کند؛ بنابراین در آینده شاهد تداوم رشد بورس خواهیم بود.
پورتدین به وضعیت نامناسب نقدینگی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: از دلایل رشد چشمگیر بازارهای دلار و مسکن، افزایش شدید و نگران کننده نقدینگی محسوب می شود که هنوز ادامه دارد.
«این نقدینگی مسموم، ناشی از پرداخت چند ساله سودهای موهوم بانکی است که با افزایش احتمالی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی، امسال در سطح ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان و فراتر از تولید ناخالص ملی قرار خواهد گرفت».
این کارشناس بازار سرمایه یادآوری کرد: افزایش نقدینگی همانند سیلی مخرب، اقتصاد کشور را دربرگرفته و با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است.
پورتدین گفت: در ماه های اخیر به دنبال افت محسوس حجم معاملات مسکن که از رکود چند ساله آن حکایت دارد و ریزش قیمت دلار که ناشی از رشد حباب گونه آن بود، شاهد هدایت بخشی از نقدینگی به سوی بازار جذاب سرمایه و رشد سریع شاخص بودیم.
وی افزود: در این میان، افزایش نرخ جهانی نفت و کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) که بیشتر به دلیل کاهش روزافزون ارزش دلار و ذخایر راهبردی کالا در بورس های لندن و چین بود و همچنین افزایش بهای محصولات در بورس کالا، زمینه رشد بیشتر بازار سرمایه را فراهم کرد.
به گفته وی، از نظر تکنیکال (تحلیل فنی نمودار و شاخص بورس) هنوز نشانه هایی برای پایان موج رشد و تغییر روند کلی بازار بورس دیده نمی شود.
پورتدین تصریح کرد: بر این اساس، در میان مدت و بلند مدت، روند صعودی بازار سرمایه و فتح قله های جدید شاخص کل همراه با اصلاح های کوتاه مدت تداوم می یابداشت.

همچنین بخوانید
منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا