انرژی

عطش نفت برای صعود فروکش کرد

قیمت نفت در ماه میلادی جاری که معامله‌گران نسبت به وجود عرضه کافی در بازار تا پایان سال و اوایل سال آینده اطمینان بیشتری پیدا کردند، افت قابل توجهی پیدا کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، صادرات نفت ایران به میزانی که چند ماه پیش پیش‌بینی شده بود کاهش پیدا نکرده و اکنون روشن شده است که صادرات نفت ایران حتی پس از آغاز تحریم‌های آمریکا در ماه میلادی آینده، به صفر نخواهد رسید.

پالایشگاه‌ها در ترکیه، هند و احتمالا چین با مقامات آمریکایی برای دریافت معافیت از تحریم‌ها و ادامه خرید نفت ایران پس از مهلت چهارم نوامبر، مذاکره کرده‌اند.

همچنین بخوانید

عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس  نیز صادراتشان را در واکنش به افزایش قیمت‌ها و فشار آمریکا برای آرام کردند قیمت‌ها، بالا برده‌اند.

در این بین، معامله‌گران نسبت به دورنمای مصرف تا پایان سال ۲۰۱۸ و در سال ۲۰۱۹ احتیاط بیشتری پیدا کرده‌اند زیرا اکثر سیگنالها از کندی روند رشد اقتصادی خارج از آمریکا حکایت دارد.

در نتیجه، اکثر پیش‌بینی کنندگان بزرگ اکنون تسریع قابل توجه عرضه غیراوپک در سال ۲۰۱۹ و همچنین رشد کمتر مصرف را پیش‌بینی می‌کنند که دورنما را از کمبود عرضه به مازاد عرضه تغییر می‌دهد.

دورنمای بهتر عرضه، به دلیل افزایش قیمت نفت در ماه‌های اوت و سپتامبر بوده که کاخ سفید و عربستان سعودی را به تجدیدنظر در مواضعشان واداشت.

آمریکا موضع خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را ملایم کرد در حالی که عربستان سعودی صادراتش را در اکتبر و نوامبر افزایش داد تا نگرانی‌ها نسبت به کمبود احتمالی عرضه را برطرف کند.

در واقع بازار نفت آستانه تحمل دولت آمریکا را که در حدود ۸۰ دلار در هر بشکه برای برنت است دریافت و قیمت‌ها را به حدی بالا برد که سیاستگذاران را وادار کند به تصحیح آن بپردازند.

با بهبود دورنمای عرضه، معامله‌گران در پیش‌بینی وجود کمبود عرضه در پایان سال شروع به تجدیدنظر کرده‌اند.

صندوقهای پوشش ریسک و سایر مدیران مالی قراردادها و اختیارهای معامله مربوط به قیمت نفت برنت را که معادل ۲۱ میلیون بشکه بودند در دو هفته منتهی به ۹ اکتبر فروختند در حالی که در مدت پنج هفته پیش از آن ۱۷۲ میلیون بشکه خریداری کرده بودند.

قراردادهای خرید نفت از رکورد ۹۰۸ میلیون بشکه در اواخر سپتامبر به ۸۶۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد در حالی که قراردادهای فروش از ۶۵ به ۹۳ میلیون بشکه رسید.

بر اساس گزارش رویترز، با تبدیل شدن سفته بازان از خریدار به فروشنده، قیمت‌ها تحت فشار قرار گرفتند و بهای معاملات برنت برای تحویل در ماه آینده از رکورد ۸۶ دلار در سوم اکتبر به ۸۰ دلار در اواخر هفته گذشته عقب نشینی کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا