انرژی

عراق از تصمیم نفتی خود بازگشت

وزیر نفت عراق تصمیم خود برای انتقال مالکیت ۹ شرکت نفتی دولتی از وزارت نفت به شرکت ملی نفت را لغو کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ‌ جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، بعدا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی اظهارکرد: عراق امیدوار است از طریق شرکت ملی نفت هفت میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده و چهار میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ صادر کند.

وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد لغو تصمیم مذکور به دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر آینده عراق اجازه خواهد داد خود درباره بخش نفتی تصمیم بگیرد. لعیبی در دولت فعلی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، وزیر نفت است.

یک مقام نفتی دولتی عراق به رویترز گفت: عبدالمهدی از تصمیم برای انتقال مالکیت که با عجله و بدون تایید وی گرفته شده بود، ناراضی بود.

لعیبی پنجشنبه گذشته حکمی را برای انتقال مالکیت ۹ شرکت نفتی دولتی از جمله شرکت بازرگانی نفت دولتی سومو به شرکت ملی نفت صادر کرده بود.

همان روز عبدالمهدی که پس از ماه‌ها بن بست سیاسی پس از انتخابات ماه مه،  وظیفه تشکیل دولت جدید را برعهده گرفته است، از مقامات دولت فعلی خواست از امضای قراردادهای فوری، استخدام‌های غیر ضروری یا سایر تصمیمات کلیدی خودداری کنند.

دولت عراق هفته گذشته لعیبی را به عنوان مدیر شرکتی انتخاب کرده بود که قرار است به عنوان یک سازمان برای شرکت‌های نفتی دولتی عمل کنند.

لعیبی در حال حاضر هر دو سمت وزیر نفت و رئیس این سازمان را بر عهده دارد.

وزیر نفت عراق در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور در شنبه شب اظهارکرده بود: عراق امیدوار است یک میلیون بشکه در روز از طریق بندر عقبه صادر کند اما به زمان دقیق آن اشاره‌ای نکرد.

لعیبی در ادامه افزود: سوختن گازی که به عنوان محصول جانبی استخراج نفت تولید می‌شود تا سال ۲۰۲۱ متوقف خواهد شد و پالایشگاه بیجی فعالیت خود را از سر گرفته و ۷۰ هزار بشکه در روز تولید خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا