امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۴۷۳ هزار تن بذر گندم کیفی بین کشاورزان توزیع می شود

مجری طرح گندم:

وزارت جهادکشاورزی گفت: ۴۷۳ هزار تن بذر گندم کیفی و بوجاری شده در فصل کشت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و مشکلی در تامین بذر کیفی این محصول وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «اسماعیل اسفندیارپور» روز یکشنبه درباره تامین نهاده های مورد نیاز کشت گندم، افزود: بذرهای گندم از ۹۰ رقم تهیه، اصلاح و بوجاری شده است که سیاست گذاری و برنامه ریزی تولید و عرضه آن توسط معاونت امور زراعی وزارت جهادکشاورزی و تولید آن به همت بخش خصوصی انجام می شود.
وی با اعلام اینکه بذر گندم تولید داخل تمام نیاز کشور را تامین می کند، اظهار داشت: این بذرها با فرمول های مناسب ضدعفونی شده اند، بنابراین بهتر است کشاورزان از این نوع بذرها برای کشت استفاده کنند.
بوجاری عملی است که در آن دانه‌های انواع غلات شامل گندم، جو یا برنج از پوست و ساقه آن جدا می‌شوند؛ همچنین در حین این عملیات انواع بذر علف های هرز، اسپر حشرات و انواع آفت ها از آنها زدوده می شود.
مشاور وزیر جهادکشاورزی همچنین درباره تامین کود گندمکاران اظهارداشت: با وجود آغاز فصل کشت و نیاز کشاورزان به کودهای مورد نیاز، به دلیل خودداری کامیون داران از بارگیری، حمل و نقل کود به استان های گندم خیز کشور با محدودیت روبرو شده بود اما اکنون بخشی از این مشکلات رفع و روان سازی شده است.
اسفندیارپور اضافه کرد: بر اساس اعلام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، کود مورد نیاز بخش کشاورزی برای سال زراعی جدید (۹۸-۹۷) تامین است.
سال زراعی در ایران از ابتدای مهر ماه هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه سال بعد ادامه دارد.

** امسال ۵.۸ میلیون هکتار زیرکشت گندم می رود
اسفندیارپور گفت: طبق برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی در سال زراعی جدید باید پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم آبی و دیم کشت شود که تاکنون ۲۷ درصد این برنامه نسبت به مدت مشابه سال گذشته محقق شده است.
به گفته مجری طرح گندم، از ابتدای فصل کشت تا ۲۵ مهرماه امسال ۲۲۰ هزار هکتار کشت آبی و یک میلیون و ۳۵۳ هزار هکتار کشت دیم اجرایی شده است و طبق برنامه باید تا پایان فصل کشت یعنی اوایل دی ماه سطح زیرکشت گندم آبی در کشور به ۲ میلیون هکتار و گندم دیم به سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار برسد.
اسفندیارپور ابراز امیدواری کرد که با آغاز بارندگی ها در شمال و شمال غرب کشور در استان های کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و همدان کشت گندم در وضعیت مناسبی قرار گیرد زیرا طول دوره کشت گندم در کشور ۱۰۰ روز است که ابتدا از مناطق سردسیر شروع می شود.
وی ادامه داد: در آبان ماه کشت مناطق معتدل و سواحل خزری و در آذرماه کشت مناطق جنوبی کشور عملیاتی خواهد شد.
مجری طرح گندم به کشاورزان توصیه کرد: در دوره کشت از بذور اصلاح شده و بوجاری استفاده کنند و از کودهای کیفی و کودهای پایه به موقع بهره بگیرند و گندم را خطی را بکارند تا بهره وری تولید آنها افزایش یابد.
وی وضعیت بیماری های گندم را در سال گذشته زراعی مناسب عنوان کرد و افزود: سال گذشته میزان سن زدگی گندم نزدیک سه دهم درصد بود که نسبت به سال های قبل از آن بسیار خوب بوده است و امیدواریم این روند در سال زراعی جاری نیز ادامه یابد و با کاهش آفات مواجه باشیم.
به گزارش ایرنا، طبق سیاست وزارت جهادکشاورزی برای سال زراعی ۹۸-۹۷ تولید حدود ۱۴ میلیون تن گندم هدف گذاری شده است در حالی که در سال زراعی ۹۷-۹۶ نزدیک به ۹.۵ میلیون تن گندم به ارزش ۱۲ هزار و ۵۱ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد.
در سال زراعی ۹۶-۹۵ نیز نزدیک به ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال خریداری شد و در سال زراعی ۹۵ – ۹۴ نیز ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزار تن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شده بود.
خرید تضمینی گندم هر سال از اواخر اسفندماه از شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان و مناطق گرمسیر آغاز و تا روزهای پایانی مهرماه در دیگر استان های کشور (از سواحل خزر تا مناطق سردسیر) ادامه می یابد.
طبق قانون وزارت جهادکشاورزی هر سال باید در اواخر مردادماه نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده خود را به دولت ارایه دهند تا قبل از شروع فصل زراعی جدید و تا پایان شهریورماه نرخ ها به کشاورزان اعلام شود.
براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی ۹۷-۹۶ هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (یک هزار و ۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (یک هزار و ۳۳۰ تومان) خریداری شد.
وزارت جهادکشاورزی نرخ پیشنهادی خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم را در اوایل شهریورماه هر سال تعیین و به شورای اقتصادی ارایه می دهد تا قبل از شروع فصل کشت نرخ نهایی شده به کشاورزان اعلام شود؛ امسال این مهم همچنان در دست بررسی های کارشناسی در شورای اقتصاد قرار دارد و تاکنون اعلام نشده است.

همچنین بخوانید
منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا