امور زیربناییراه و ساختمان

درآمد ۱.۲ میلیارد دلاری از محل صرفه‌جویی سوخت از طریق انتقال بار به ریل / فرصت سرمایه‌گذاری در راه‌آهن با خرید ۲۸ هزار واگن باری

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرصت درآمد ۱.۲ میلیارد دلاری در بخش راه‌آهن از محل صرفه‌جویی در سوخت وجود دارد، گفت: فرصت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در بخش ریلی دیده شده که در حال حاضر سرمایه‌گذاران می‌توانند در خرید ۶۰۰ دستگاه لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، سعید محمدزاده در نشست خبری فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل با اشاره به تمهیدات راه‌آهن در برگزاری سفرهای اربعین گفت:‌ نزدیک به ۲۱۰ قطار فوق‌العاده برای این ایام درنظر گرفته‌ایم که در این شرایط بازار همکاری شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای جابجایی زائران جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: بنابراین تعداد قطارها از ۵۰۰ واگن به بیش از ۷۰۰ واگن مسافری برای جابجایی زائران اربعین حسینی رسیده است که نیمی از آنها در مسیر تهران – کرمانشاه فعال هستند و از آنجا با حمل و نقل ترکیبی تا مهران زائران را جابجا می‌کنند.

مدیرعامل شرکت را‌ه‌آهن تاکید کرد: ‌اگر مسافران تقاضای جابجایی تا نجف را داشته باشند از طریق حمل و نقل ترکیبی زائران به نجف اعزام خواهند شد.

محمدزاده ادامه داد: نیمی دیگر از قطارها در مسیر تهران – خرمشهر فعال خواهند بود که طبق سنوات گذشته زائران اربعین حسینی از خرمشهر تا شلمچه با قطارهای ریل باس به صورت رایگان جابجا می‌شوند که این قطارها به صورت ۲۴ ساعته اقدام به جابجایی زائران می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل ریلی اظهار داشت: روز گذشته سالروز آغاز صدارت امیرکبیر بود مردی که با سابقه مدیریت کمتر از ۴ سال توانست اقدامات بسیار موثری انجام دهد که هنوز هم اثرات مثبت اقدامات وی را در بخش‌های مختلف کشور شاهد هستیم بنابراین اگر مدیران تصمیمات درست بگیرند جامعه از اثرات آن منتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه میزان سهم راه‌آهن از جابجایی ریل در حال حاضر ۱۲ درصد است، گفت: در حالی که سهم جابجایی بار از طریق راه‌آهن در حال حاضر باید چیزی حدود ۳۰ درصد باشد اما متاسفانه این رقم ۱۲ درصد است و ضرورت دارد که این سهم افزایش یابد.

محمدزاده با اشاره به مزایای افزایش استفاده از حمل  و نقل ریلی گفت: فقط در بخش صرفه‌جویی سوخت باید بدانیم که میزان مصرف سوخت در بخش ریلی یک هفتم میزان مصرف سوخت نسبت به بخش جاد‌ه‌ای است و در هر کیلومتر سفر از طریق ریل ۳۵ سی سی سوخت صرفه‌جویی می‌شود که می‌تواند صرفه‌جویی‌های اقتصادی قابل توجهی را برای کشورمان داشته باشد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: در سال ۹۶ تقریبا ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر بار از طریق راه‌آهن جابجا شد که اگر این رقم به ۹۰ میلیارد تن برسد و اگر قیمت هر لیتر گازوئیل را ۵۷ سنت در نظر بگیریم میزان صرفه‌جویی از محل مصرف سوخت به ۱.۲ میلیارد دلار می‌رسد که این عدد قابل توجهی است.

محمدزاده ادامه داد: سالانه ۱۰۰ میلیارد نفر سفر از طریق راه‌آهن انجام می‌شود بنابراین این حوزه برای ورود سرمایه‌های جدید مستعد است و در سال‌های گذشته نسبت به تدوین بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران اقدام کردیم.

وی ادامه داد:‌یکی از مهمترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش ریلی این است که مالیات بر ارزش افزوده به صفر رسیده است همچنین طبق قانون سرمایه‌گذاری در بخش ریلی همچون سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار و محروم است و از تمام مزایای سرمایه‌گذاری در این مناطق بهره‌مند می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای ایجاد مزیت رقابتی در این حوزه اقدام به تضمین سرمایه‌گذاری و تسهیل سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، گفت:‌ در برخی از پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران امکان استفاده از منابع خارجی را دادیم و راه‌آهن تلاش می‌کند نهایت بهره و امکان‌پذیری برای بخش خصوصی را ایجاد کند که در نهایت موجب توسعه شبکه حمل و نقل کشور می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما در راستای تشویق سرمایه‌گذاران، توجیه‌پذیر و اقتصادی کردن پروژه‌ها بود که در این بخش ظرفیت بسیار مناسبی در ماده ۱۲ مصوب مجلس وجود دارد.

محمدزاه تاکید کرد: بر اساس قانون می‌توانیم میزان صرفه‌جویی از طریق افزایش حمل و نقل از طریق ریل را به عنوان منابع مالی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

وی ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف سوخت، صرفه‌جویی ناشی از کاهش تصادفات جاده‌ای ،صرفه‌جویی‌های محیط زیستی می‌توانند از جمله منابعی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشند.

وی تاکید کرد: در مجموع میزان صرفه‌جویی در راه‌آهن سالانه به ازای هر میلیارد تن کیلومتر ۲۰ میلیون دلار است که در تلاش هستیم این مبالغ در راستای جلب توجه بخش خصوصی به این حوزه سرمایه‌گذاری شود.

سعیدزاده با بیان اینکه ظرفیت جابجایی ۲۰ میلیون تن بار از شبکه راه‌آهن ایران وجود دارد، گفت:‌ به طور قطع جابجایی این میزان بار از شبکه ریلی عواید اقتصادی قابل توجهی هم برای کشور و هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای مردم دارد که منجر به توسعه جدی و پایدار اقتصادی می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ در حال حاضر ناوگان ریلی به حداقل ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری نیاز دارد که می‌تواند محل خوبی برای سرمایه‌گذاری‌ فعالان اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: از ظرفیت‌های قانونی هم می‌توانیم برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم که در این راستا در بودجه ۹۷ تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده که بر اساس آن که از محل صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری اختصاص داده شده است.

محمدزاده با بیان اینکه به دنبال استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای سرمیه‌گذاری در بخش راه‌آهن هستیم، گفت: راه‌آهن پیش از این از انحصار اوراق صکوک برای پروژه‌ها استفاده کرده است و مدل صندوق پروژه را هم به اجرا رسانده‌ایم.

محمدزاده همچمین درباره میزان مطالبات بین راه‌آهن و شرکت رجا گفت: مطالبات راه‌آهن در حال حاضر بالای ۵۰۰ میلیارد تومان است اما شکل ظاهری دریافت مطالبات را دنبال می‌کنیم و پیگیری‌های حقوقی درباره وصول مطالباتمان را نداریم چرا که معتقدیم باید از بخش خصوصی و شرکت‌های حمل و نقل ریلی حمایت شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا