انرژی

آخرین نرخ ارز پتروشیمی‌ها در نیما

معاون مالی و سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس در پاسخ به سوال ایسنا در مورد اینکه گفته می‌شود شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را با نرخ ۸ تومان به فروش می‌رسانند، گفت: در حال حاضر بر طبق آخرین آمار شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را به نرخ ۷۷۰۰ تومان در نیما به فروش می‌رسانند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جعفر ربیعی در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به سرمایه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: امروز سرمایه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از روزی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به ۹۰۵۰ میلیارد تومان از طریق سود انباشته افزایش پیدا می‌کند و ۱۰۰ سهامداران تبدیل به ۱۸۳ سهم می‌شود.

وی با اشاره به ورود پتروشیمی فارس به بازار سرمایه در ۲۰ تیرماه گفت: به زودی پتروشیمی‌های نوری، بوعلی و بندر امام وارد بورس می‌شوند. احتمالا پتروشیمی نوری ظرف یک ماه آینده به بورس وارد شود.

همچنین بخوانید

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به ارزی که این هلدینگ وارد بازار کرده است، اظهار کرد: هلدینگ خلیج فارس از  ابتدا همه ارز حاصل از صادرات را در بازارهای رسمی عرضه کرده است. طبق آخرین آمار از ابتدای سال تا ۲۵ مهرماه این هلدینگ حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در بازار عرضه کرده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه هلدینگ خلیج فارس در فروش ارز به صورت انحصاری عمل نکرده است، توضیح داد: این هلدینگ ظرف شش ماه گذشته ارز خود را به حدود ۱۱۱ صرافی متفاوت به فروش رسانده است.

وی با بیان اینکه حجم مالی پروژه‌های در دست اجرا در هلدینگ خلیج فارس ۸.۵ میلیارد دلار است، گفت: سه پروژه کود شیمیایی لردگان، السین ایلام و پالایشگاه گاز بیدبلند ظرف یک سال مالی آینده به بهره‌برداری می‌رسد که در این سه پروژه بالغ بر چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

تجمیع خلیج فارس و تاپیکو در دست ادغام است

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در ادامه با اشاره به تجمیع هلدینگ خلیج فارس و تاپیکو اظهار کرد: مسئله تجمیع هلدینگ‌ها از سال‌های قبل مورد بحث بود. موضوع این است که هلدینگ خلیج فارس سهامدار خرد دارد و تجمیع سهامداران فرآیند پیچیده‌ای است.

ربیعی ادامه داد: از حدود هشت ماه گذشته مسئله تجمیع هلدینگ خلیج فارس و تاپیکو به صورت جدی مطرح شده و تلاش‌های فراوانی در جهت تدوین نقشه راه صورت گرفته است. به طوری که سهامداران دچار نوسان نشوند.

وی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد این پروژه پیش رفت است، گفت: علت تاخیر اجرای آن تغییر مدیریت در رأس وزارت راه است. امیدوارم با وزیر جدید این بحث ظرف یک سال آینده به نتیجه برسد. البته باید توجه داشت که هلدینگ خلیج فارس تک‌رشته‌ای است و طبق اساسنامه از پذیرش مجتمع‌های لاستیک، چوب، کاغذ و … معذور است.

عرضه ارز پتروشیمی‌ها در نیما با نرخ ۷۷۰۰

در ادامه محبی‌فر معاون مالی و سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود هفته گذشته شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را وارد نیما نکرده‌اند، گفت: شرکت‌های پتروشیمی هماهنگ با یکدیگر و هماهنگ با شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد نحوه عرضه ارز تصمیم‌گیری می‌کند. بر همین اساس ابتدا ارز خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی و بعد در بازار ثانویه با نرخ ۷۵۰۰ تومانی عرضه کرده است. هفته گذشته از آنجایی که تصمیم گیری شده نحوه عرضه ارز در بازار کنترل شده باشد، ارز با میانگین حدود ۸۰۰۰ تومان عرضه شد.

وی افزود: ممکن است برخی پتروشیمی‌ها ارز خود را عرضه نکرده باشند که مشکلی نیست. شاید ارزی برای عرضه نداشتند. در حال حاضر پتروشیمی‌ها با همان نرخی که ارز خود را می‌فروشند، خوراک می‌خرند. به طور کلی روز گذشته شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را با نرخ ۷۷۰۰ تومان عرضه کرده‌اند.

همچنین ربیعی در پاسخ به این سوال گفت: بازار نیما از ابتدا بر مبنای عرضه و تقاضا بود و پتروشیمی‌ها هم به همین صورت عمل کردند. نرخ عرضه پتروشیمی‌ها همواره نسبت به متوسط نرخ نیما کمتر بوده و این شرکت‌ها سعی کردند ارز ارزان‌تری را عرضه کنند.

خلیج فارس متعهد به عرضه ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تا پایان سال است

همچنین محبی‌فر در ادامه با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس متعهد است تا پایان سال حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار عرضه کنند، گفت: تا ۲۵ مهرماه این هلدینگ دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون عرضه کرده است. به عبارت دیگر هر روز کاری به طور متوسط ۱۵ میلیون دلار عرضه کرده است.

عدم عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها تهمت است

در ادامه ربیعی با اشاره به اخباری مبنی بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را وارد بازار نمی‌کنند، گفت: به نظر من موضوع تهمت و قابل پیگیری است. سهم پتروشیمی‌ها در صادرات غیرنفتی از ۴۸ میلیارد دلار ۱۲ میلیارد  دلار است و آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد ارز عرضه شده در این ماه متعلق به شرکت‌های پتروشیمی است.

وی ادامه داد: اگر پتروشیمی‌ها ارز خود را عرضه نکنند، امکان نگهداری آن در خارج را ندارند. شبکه بانکی به ما سرویس نمی‌دهد و ما ارز خود را با روش‌های عجیب و غریب وارد کشور می‌کنیم. از سوی دیگر برای تامین خوراک پرداخت حقوق و … احتیاج به ریال داریم و باید ارز خود را بفروشیم. همچنین بسیاری از شرکت‌های ما بورسی هستند و همه حرکات آنها توسط بورس کنترل می‌شود.

جزئیات درآمد و هزینه‌های هلدینگ خلیج فارس

ربیعی در دامه با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس سالانه ۱۰.۵ میلیارد دلار فروش دارد، گفت: ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار سود خالص است و ۹۵ تا ۹۸ درصد آن هزینه خوراک است. خلیج فارس سالانه حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلار پول خوراک به صورت ریالی به وزارت نفت می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس توافقی که با وزارت نفت داشتیم، در سه بخش اجازه پیدا کردیم ارز خودمان را برداشت کنیم. بخش اول قطعات یدکی، مواد اولیه و کاتالیست است که از پنج درصد صادرات تامین می‌شود. بخش دوم بدهی‌های ارزی قبلی است که شش درصد درآمد صادراتی را شامل می‌شود و بخش سوم هزینه پروژه‌ها است که سه تا ۳.۵ درصد را شامل می‌شود. در واقع هلدینگ خلیج فارس ۱۵ درصد از درآمد خود را برداشت کرده و مابقی را در نیما عرضه می‌کند.

پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای تعامل با تولیدکنندگان

ربیعی در ادامه با اشاره به افزایش صد در صدی تقاضا در بورس کالا در ماه‌های گذشته گفت: این تقاضا در حالی اتفاق افتاد که ما شاهد رشد اقتصادی نبودیم. در واقع دلیل این تقاضا تفاوت نرخ ارز در بورس و بازار آزاد بود. عده‌ای در بورس با نرخ ۴۲۰۰ تومان مواد اولیه می‌خریدند و در بازار آزاد به فروش می‌رساندند.

وی در مورد سامانه دهین یاب گفت: هر کسی در بورس خرید می‌کند، باید نام خود را به عنوان تولیدکننده در دهین‌یاب ثبت کنند. عده‌ای نام خود را ثبت کرده بودند اما تولید کننده نبودند. ما اعتراض خود را اعلام کردیم اما چهار ماه زمان برد تا شنیده شود. بالاخره وزارت صنعت تصمیم گرفت سقف رقابت در بورس کالا را بردارد. در این بازار تولیدکنندگان اصلی خریدار خواهند بود. ظرف یک ماه بعد از اجرای این قانون میزان تقاضا در بورس کالا کمتر شده  و قیمت کالایی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد نسبت به قبل کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ما به عنوان عرضه کننده اعلام کردیم که اگر وزارت صنعت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این نتیجه برسند که ما بخشی از محصولاتمان را به صورت مستقیم به تعدادی از مصرف‌کنندگان بزرگ بفروشیم موافق خواهیم بود. ما انگیزه‌ای برای اینکه همه کالای خود را در بورس یا به صورت مستقیم بفروش برسانیم، نداریم. هدف ما رسیدن محصولات به دست مصرف‌کننده نهایی است. ما قراردادهای بلندمدت در درون بورس را ترجیح می‌دهیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا