انرژی

ترامپ آلمانی‌ها را شاکی کرد

فدراسیون صنایع آلمان اعلام کرد فشار آمریکا برای جلوگیری از قرارداد نیروگاه ۱۵ میلیارد دلاری زیمنس با عراق غیرقابل قبول است و نشان می‌دهد چگونه سیاست "نخست آمریکا"ی ترامپ بر تصمیمات تجاری تاثیر می‌گذارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عراق در ۱۵ اکتبر پس از این‌که مقامات آمریکایی به حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، هشدار دادند اگر دولت وی قرارداد با زیمنس را بپذیرد روابط آمریکا و عراق به خطر خواهد افتاد، تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت‌ جنرال الکتریک امضاء کرد. در این بین، معاون وزیر برق عراق برای امور تولید و پروژه‌ها اظهار کرد: این کشور همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با زیمنس امضا کرده که هر دو تفاهم‌نامه غیرالزام‌آور هستند.

یواخین لانگ، مدیرکل فدراسیون صنایع آلمان، به روزنامه ولت ام سونتاگ گفت: اجرای دکترین “نخست آمریکا” به این شکل در رقابت جهانی شرکت‌های چند ملیتی قابل قبول نیست. دولت‌ها و شرکت‌ها باید بر مبنای منافع تجاری خود تصمیم بگیرند.

در حالی که تصمیم نهایی گرفته نشده و دولت عراق اعلام کرده تایید بر مبنای ماهیت پیشنهادهای مطرح شده خواهد بود، زیمنس گفت: به نقشه راه خود برای پروژه‌ها در عراق متعهد است.

این قرارداد نقطه عطفی برای هر دو غول‌های صنعتی خواهد بود که در کسب‌وکار تجهیزات نیروی خود دچار رکود شده‌اند.

تا پیش از مداخله آمریکا، زیمنس پیشتاز بود. جو کیسر، مدیرعامل زیمنس که در هیات مدیره فدراسیون صنایع آلمان حضور دارد، در سپتامبر برای گفت‌وگو درباره برنامه‌ها برای به‌سازی تولید نیروی عراق و نوسازی زیرساخت‌هایی که توسط جنرال الکتریک ساخته شده‌اند، با حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، دیدار کرده بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، توماس باریس، معاون وزیر اقتصاد آلمان، نیز در سپتامبر برای زیمنس نزد عبادی لابی کرده و پس از دیدار با وی گفته بود: قراردادهای بلندمدت و تجربه شرکت‌هایی مانند زیمنس در منطقه راهی برای بازسازی عراق است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا