امور زیربناییراه و ساختمان

نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان ریلی/ ارائه تضامین خرید خدمت و بازپرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران

معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی راه‌آهن با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان ریلی به سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری و برای تامین زیرساخت‌ها به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد یورویی نیاز داریم، گفت: راه‌آهن برای جذب سرمایه‌ها تضامین خرید خدمت، تضمین ریسک نرخ ارز و تضمین بازپرداخت تسهیلات را بر عهده می‌گیرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، نورالله بیرانوند در نشست خبری فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی با اشاره به اهمیت توسعه پایدار در اقتصاد کشور اظهار داشت: توسعه پایدار به معنای توسعه بدون خدشه وارد کردن به حقوق نسل‌های آینده از سه بعد کلان توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و توجه به محیط زیست تشکیل شده است که به این مفهوم در کشورمان کمتر به آن توجه می‌شود.

معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی راه‌آهن با بیان اینکه یکی از مدهای حمل و نقلی نزدیک به مفهوم توسعه پایدار حمل و نقل ریلی است، گفت: کاهش هزینه‌های اجتماعی از محل کاهش تصادفات جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سیر سفر و بالا بودن ضریب ایمنی از جمله مزیت‌های حمل و نقل ریلی است.

بیرانوند با بیان اینکه در حال حاضر سهم حمل و نقل ریل از جابجایی‌ها در بخش بار ۱۲ درصد و در بخش مسافر هشت درصد است، گفت: در حالی که ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در شاهراه ارتباطی قرار دارد مستعد افزایش حمل و نقل ریلی است اما در حال حاضر سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار و مسافر در ایران با ظرفیت‌هایی که در این بخش وجود دارد همخوانی ندارد.

وی تاکید کرد: تا افق سال ۱۴۰۰ باید میزان سهم حمل و نقل ریلی از مجموع حمل و نقل بار ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و به جابجایی ۱۳۰ میلیون نفر در سال برسیم که برای تحقق اهداف تعریف شده در حمل و نقل ریلی به سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نوسازی ناوگان نیاز داریم.

بیرانوند ادامه داد: سهم بخش خصوصی در برآورد این رقم ۵۴ درصد در نظر گرفته شده و ۴۶ درصد مابقی هم از محل سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی تعریف شده است.

معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی راه‌آهن با بیان اینکه برای توسعه بخش زیرساخت‌های به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد یورویی نیاز داریم ،گفت: بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری باید در خطوط پرسرعت ریلی انجام شود.

وی با اشاره به هفت سرفصل سرمایه‌گذاری در راه‌آهن گفت:‌ تامین ناوگان، تقویت حمل و نقل باری، تامین تدارکات و تعمیرات، توسعه زیربنا، مدرن سازی راه‌آهن، توسعه خدمات مسافری و توسعه فناوری و کسب‌وکارهای نوین از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش ریلی است.

بیرانوند بااشاره به اقدامات راه‌آهن برای اقتصادی کردن پروژه‌ها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش گفت: ایجاد بستر حقوقی مناسب را از طریق قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، قانون برنامه ششم توسعه، قانون بودجه کل کشور و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به تضمین خرید خدمت برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی گفت: خدمات کشش و لکوموتیو مانوری توسعه خطوط دوم، توسعه سیستم سوخت‌رسانی، سیستم پایش واگن و توسعه سیستم‌های ارتباطی تضمین می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد راه‌آهن ادامه داد: از دیگر اقدامات ما تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی است که امکان صدور تضامن دولتی و امکان صدور ضمانت‌نامه شرکت راه‌آهن، امکان مشارکت در تضامین برای اعطای تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی و تضمین ریسک نرخ ارز را بر عهده گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه به دنبال استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌ها در راه‌آهن هستیم، گفت: تاکنون دو پروژه از طریق انتشار صکوک اجاره برای خرید ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری به اجرا رسیده و این روش برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن را دنبال می‌کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا