انرژی

کامران: حق‌آبه حق‌الناس است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که حق‌آبه حق‌الناس است گفت که دولت نمی‌تواند حق‌آبه را بفروشد و آب شرب را نباید به بخش صنعت اختصاص داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، حسن کامران در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال خود از وزیر نیرو در خصوص علت جاری نشدن حق‌آبه کشاورزان شرق اصفهان در رودخانه زاینده‌رود و به غارت رفتن حق‌آبه این کشاورزان اظهار کرد: قوانین مجاز ندانسته که وزارت نیرو حق‌آبه را بفروشد. مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی هم بر این موضوع تاکید دارند، ولی متاسفانه اینها تبدیل به گفتار درمانی شده است.

وی اضافه کرد: وقتی آب نیست برای همه نیست، اما وقتی هست باید به تناسب تقسیم شود. امسال در اردیبهشت‌ماه خدا به داد ما رسید وگرنه که مدیریت ما کارساز نیست. ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب اضافه شد.

همچنین بخوانید

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حق‌آبه حق‌الناس است حکومت هم نمی‌تواند آن را بفروشد حتی قانون می‌گیرد حق نداریم آب شرب را به صنعت بدهیم و اگر اضطرار بود قیمت آب معلوم است و باید به نرخ روز محاسبه شود.

کامران ادامه داد: ما طرفدار همه خصوصا محرومین هستیم. نمی‌شود خوزستان در کنار دریا باشد ولی آب شرب نداشته باشد. حق‌آبه از زمان صفویه، قاجار و رژیم ستم‌شاهی بوده و شیخ بهایی آن را به درستی به گونه‌ای تقسیم کرده که دعوایی بر سر آن نباشد.

وی با بیان این‌که دولت‌های نهم به بعد آبی را به حق‌آبه‌داران نداده، اظهار کرد: خروجی آن در منطقه، بیماری‌های سالک و ام اس بوده است. این مردم نجیب شهید داده هستند و حتی در تجمعات‌شان یک شعار ناهنجار نداده‌اند وقتی هم که در برخی مناطق اصفهان شعار ناهنجاری داده شد با آنها برخورد شد.

کامران با انتقاد از عدم حضور وزیر نیرو در جمع معترضان یادآور شد: اگر یک شعار ناهنجار دادند من شما را مفتی به مکه می‌فرستم البته اگر نوبت‌تان باشد، اما مشهد نوبت نمی‌خواهد شما را به مشهد می‌فرستم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آب حق‌آبه‌داران به فولاد، ذوب‌آهن و صنایع نظامی داده شده، اظهار کرد: همچنین ۴۰ هزار پروانه چاه به میزان پنج میلیون مترمکعب دادند همچنین ۱۴ هزار چاه غیرمجاز هم وجود دارد. اصرار من اجرای قانون است و مصوبه شورای آب هم می‌گوید رودخانه مال حق‌آبه‌داران است این از زمان قدیم بوده و تاکید ما اجرای قانون است.

نماینده اصفهان در ادامه فیلمی از تجمعات اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان را به نمایش گذاشت که در آن تصاویری از برخورد خشونت آمیز با تجمع کنندگان نیز وجود داشت.

در همین رابطه مسعود پزشکیان که اداره جلسه را بر عهده داشت خطاب به کامران گفت: می‌گویند فیلم مربوط به سال ۹۲ است. در این باره توضیح دهید.

کامران در این باره گفت: همین حالا هم چشم اینها را کور کرده‌اند. پیرمردی که می‌گوید دروغ می‌گویید و فکر قبرتان باشید همین امسال این را گفته، مرد باشید و به منطقه بیایید اینها را ببینید. اینها با نظام هستند و علیه نظام شعار نمی‌دهند. چه کسی بالا سر شما (پزشکیان) این حرف‌ها را می‌زند.

نماینده مردم اصفهان خطاب به پزشکیان گفت:‌ من از شما دعوت می‌کنم همین هفته با وزیر به منطقه بیایید. یک سال آب زاینده رود را ول کردند که آن هم سیاسی بود و برای انتخابات ریاست جمهوری این اتفاق افتاد. دولت یازدهم و دوازدهم یک قطره آب نداد غیر از آبی که برای انتخابات جاری کرد. آن وقت می‌گوید فیلم قدیمی است.

وی با بیان اینکه قانون مجلس و قانون مدنی رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: آن وقت می‌خواهند تازه ۱۲ آبان شورای هماهنگی آب را تشکیل بدهند یا می‌گویند امنیتی شده اما اگر امنیتی می‌شد مثل جاهای دیگر اصفهان شعار ناهنجار می‌دادند. این آدم‌ها نمرده‌اند، زنده هستند.

کامران با اشاره به مصوبه اسفند سال گذشته مجلس در خصوص پرداخت خسارت عدم کشت خاطرنشان کرد: این مصوبه اجرایی نشده، این در حالی است که حق‌آبه‌ها از زمان صفویه است و ما عرضه حفظ آن را نداریم. ضربه‌اش را هم مردم محروم می‌بینند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا