بانکبانک و بیمه

مزایای نظارت های داخلی برای ارتقا سلامت سیستم بانکی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اظهارداشت: نظارت درونی باعث ارتقا سلامت در سیستم بانکی شده و از اهمیت راهبردی ویژه ای برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر علی صالح آبادی در نخستین همایش حسابرسی داخلی بانک‌ها که در هتل المپیک تهران برگزار شد، با اعلام این مطلب افزود: در عبارت الهی “حاسبو انفسکم قبل ان تحاسبوا” تاکید شده است به حساب خود رسیدگی کنید قبل از آنکه به حساب شما رسیدگی شود به این مفهوم که ابتدا خود ما وضعیت حسابهایمان را مدیریت کنیم تا نیاز به بررسی از سوی نهادهای نظارتی نباشد.
وی حسابرسی داخلی، تطبیق، مبارزه با پولشویی و مدیریت ریسک را از جمله موضوعات مرتبط و با اهمیتی در دنیا دانست که مجموع نظارت درونی یک بانک را شکل می دهند.
دکترصالح آبادی افزود: جایگاه تطبیق در بانکداری امروز به گونه‌ای است که هر بانک خارجی قبل از برقراری ارتباط با یک بانک دیگر، پرسشنامه ای میدهد تا پس از تکمیل و بررسی اقدام به برقراری ارتباط کارگزاری می کند. اگر از حداقل های لازم برخوردار نباشیم هیچ بانکی حاضر به برقراری ارتباط نیست.
صالح آبادی ادامه داد: اعضای هیات مدیره بانک ها برای مذاکره با بانک های دیگر از واحد تطبیق بانک خود استعلام می کنند.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات باتوجه به پیشرفت های حاصل شده در زمینه فناوری اطلاعات هم اکنون نظارت های درونی بیشتر آنلاین هستند و به هر میزان در حوزه فناوری اطلاعات تمرکز شود، دقت نظارت بیشتر خواهد شد.
وی با اعلام این مطلب که مدیریت ریسک در ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: باید اطمینان حاصل شود، تسهیلات پرداختی در محل مورد تقاضا برای آن هزینه شده باشد و امروزه ردیابی جریان وجوه امر مهمی در ارائه تسهیلات در دنیا به شمار می رود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات بر لزوم استقلال واحد حسابرسی داخلی بانک ها تاکید کرد و گفت: این واحد علاوه بر پاسخگویی به هیات مدیره باید به نهادهای بیرونی مانند بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس و همچنین سهامداران نیز پاسخگو باشد.
دکتر صالح آبادی با اعلام این مطلب که بانک مرکزی نیز به عنوان ذی نفع باید در جریان گزارش حسابرسی داخلی بانک ها باشد، گفت نمی توان انتظار داشت که نهادهای بیرونی اطلاعات دقیقی از وضعیت درونی بانک‌ها داشته باشند.
وی با اشاره به رخداد خوب الزام استفاده از صورت های مالی مبتنی بر IFRS بانک ها گفت: گزارش دهی مالی مبتنی بر ریسک گامی به جلوست و امروزه صورت های مالی ریسک های نقدینگی، عملیاتی و اعتباری را افشا کرده و قبل از هر ذینفعی، به خود بانک کمک می رسانند.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: با افزایش نظارت های درونی، میزان معوقات کاهش یافته، تضاد منافع کنترل می شود، از تقلب جلوگیری می شود، مدیریت ریسک سامان می یابد، قوانین به درستی اجرا می‌شود، افشای رابطه افراد وابسته به بانک رخ می دهد و موضوع ذینفع واحد از وضعیت بهتری برخوردار خواهد شد.
وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و مجمع عمومی بانک های دولتی به تازگی موضوع حاکمیت شرکتی در بانک های دولتی را آغاز کرده است، اظهار داشت: وزارت اقتصاد دستورالعمل مشخصی را ابلاغ کرده و وضعیت حاکمیت شرکتی در سال های اخیر بهبود یافته است.
صالح آبادی همچنین بر اهمیت آموزش برای کارشناسان و مدیران بانک ها در حوزه حسابرسی داخلی و تطبیق تاکید کرد و افزود: با توجه به حجم بالای اطلاعات باید تلاش کنیم تا واحد حسابرسی داخلی کمک کننده‌ی هیات مدیره برای اطمینان از انطباق جریان امور با ضوابط باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا