انرژی

تلاش وزارت نیرو برای حل مشکل حقابه‌ها در سطح ملی

وزیر نیرو گفت: مسئله حقابه‌ها مسئله‌ای است که در سطح کشور مطرح است. چند ده میلیون جمعیت در چند صد شهر در مسئله سهم‌آبه‌ها و حقابه‌ها سهیم هستند که باید تصمیمات دقیقی در این باره اتخاذ شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان وزیر نیرو در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال حسن کامران مبنی بر اینکه چرا حقابه کشاورزان شرق اصفهان به غارت رفته است و چرا در سال جاری حقابه کشاورزان شرق اصفهان در رودخانه زاینده رود جاری نمی‌شود؟ گفت: تاثیر کم بارشی در سالهای اخیر به ویژه سال گذشته موجب محدودیت در بخش‌های مختلف شد و سهم آب شرب و آب کشاورزی از سد زاینده‌رود کاهش یافت. سهم آب صنعت هم کاهش یافت اما با استفاده از پس آبها آب مورد نیاز صنعت جبران شد.

وی افزود: در حقابه‌ها کار فشرده‌ای در سالهای اخیر در وزارت نیرو آغاز شده است. قوانین،‌ اسناد تاریخی، قانون اصلاحات ارضی و اثر حقابه بر آن، برنامه‌های توسعه و تغییرات طبیعی و انسانی را مدنظر قرار دادیم. تغییرات مصارف در حوزه‌های آبریز به دلیل طرحهای توسعه و سرمایه دولت در طرح‌های تامین آب، دستگاه قانونگذاری، شورای عالی آب و دستگاههای اجرایی را به این جمع رساند که باید سیاستگذاری دقیقی در این حوزه داشته باشیم.

همچنین بخوانید

اردکانیان ادامه داد: در نشست ۱۲ آبان شورای هماهنگی حوزه زاینده‌رود برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین حقابه آب کشاورزان منطقه مشخص می‌شود.

وزیر نیرو افزود: طبق ماده ۱۹ قانون توزیع عادلانه آب، تامین آب بخش‌های مختلف آغاز شده است و بررسیهای دقیق حقوقی آغاز شده تا حقوق مردم به نحو مقتضی استیفا شود.

وی ادامه داد: طبق ماده ۱۰ قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی، تصمیمات شورای عالی آب با تایید هیات وزیران یا کمیسیون مندرج در اصل ۱۳۸ قانون اساسی، برای دستگاههای ذیربط لازم‌الاجراست.

اردکانیان یادآور شد: در سالهای ۹۳ تا ۹۵ برای آب کشاورزی آب مورد نیاز کشاورزان فراهم بود اما در سال ۹۶ چنین امکانی وجودنداشت اما در سال ۱۳۹۷ با شرایط بهتر برای تامین آب کشاورزی برای کشت پاییزه فراهم می‌شود.

وزیر نیرو از تلاش وزارت نیرو برای حل مشکل حقابه‌ها در سطح ملی خبر داد و افزود: هرگونه تصمیم‌گیری پراکنده بدون توجه به حاکمیت ملی تبعات ملی، اقتصادی و امنیتی دارد.

اردکانیان ابراز امیدواری کرد برای سالجاری در وضعیت بهتری بتوانیم برای تامین آب در فصل پاییز، حقابه‌ها را به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا