انرژی

هدر رفتن ۳۴۵۰ تانکر آب در تعرضات اخیر به خط انتقالی یزد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به هدررفت ۸۳ هزار مترمکعب آب معادل ۳۴۵۰ تانکر بزرگ آب در تعرضات هفت ماه اخیر به خط انتقالی یزد، میزان خسارت مالی ناشی از این تعرضات در این مدت را ۳.۵ میلیارد تومان اعلام کرد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد مهدی جوادیان زاده در نشست خبری پیرامون موضوع آب که در حضور استاندار یزد برگزار شد، تصریح کرد: میزان خسارت ناشی از تعرضات اتفاق افتاده علیه خط انتقال آب به یزد از ابتدا تاکنون را ۹ میلیارد تومان و تنها طی هفت ماه گذشته ۳.۵ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: حجم آب هدررفته در تعرض‌های هفت ماه گذشته ۸۳ هزار مترمکعب معادل ۳۴۵۰ تانکر بزرگ آب بوده است.

وی در مورد میزان آب اختصاصی به استان یزد از محل خط انتقال گفت: میزان تخصیص اولیه خط آب انتقالی به یزد سالانه ۹۸ میلیون مترمکعب بود ولی در نهایت سالانه به طور متوسط قریب ۶۵ میلیون مترمکعب به یزد داده شده که در سال جاری به دلیل بارش ‎‎ های اندک و کم آبی به ۵۳ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

جوادیان زاده، این میزان آب را از محل ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده ‎ رود یعنی یک دویستم این آب در شرایط نرمال بارش ها اعلام کرد.

وی با اشاره به این که در طرح اولیه تقسیط آب انتقالی به یزد سهم آب شرب به صنعت، ۸۰ به ۲۰ درصد منظور شده بود، گفت: متاسفانه به دنبال مشکل تامین آب شرب سهم آب شرب به ۹۵ درصد افزایش یافت و تنها ۵ درصد از این آب به صنایع دارای منافع ملی تخصیص یافته است و برخلاف اظهارنظرهای درج شده در شبکه ‎‎ های اجتماعی، حتی یک قطره از این آب به کشاورزی یزد اختصاص نمی‌یابد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با اشاره به عدم تخصیص اعتبار از دو سال پیش به طرح باروری ابرها که مرکز ملی آن در استان یزد واقع شده است، اظهار کرد: البته شرکت آب منطقه‌ای یزد در حال انجام مطالعات نوینی برای باروری ابرهاست که امیدواریم موفقیت آمیز باشد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد آب ‎‎ های ژرف استان نیز گفت: موضوع مطالعه آب ‎‎ های ژرف از دو سال پیش در قالب تفاهم ‎‎ نامه‌ای بین استانداری یزد و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته بود و با وجود پیگیری استاندار برای در اولویت قرار گرفتن مطالعات یزد، این امر به پس از انجام مطالعات آب‌های ژرف زابل به تعویق افتاد، البته بعد از انجام مطالعات و حفر چاه در زابل به دلیل حجم و کیفیت نامناسب آب استحصال شده، ذهنیت سابق در مورد مطالعات در مورد این آبها تغییر کرد ولی با این وجود مطالعات در استان یزد همچنان در حال انجام است.

وی در مورد برخورد قانونی با چاه‌‏های غیرمجاز در مناطق کوهستانی استان نیز گفت: با هیچ فردی در هر جایگاه و سمتی در این رابطه مماشات نخواهیم کرد ولی متاسفانه نیروی انسانی آب منطقه‌ای برای شناسایی این تخلفات اندک و ترفندهای متخلفان این حوزه بسیار پیچیده‏‏‌تر از گذشته شده است.

جوادیان‌زاده در این مورد همچنین خاطرنشان کرد: چاه‏‏های موجود در باغ ویلاها نیز براساس قانون به دلیل واقع شدن در حریم خصوصی تنها در صورت وجود شاکی خصوصی قابل برخورد است.

«علی اسلامی» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد هم به کیفیت نامطلوب آب یزد اشاره کرد و گفت: کاهش آلودگی آب از دو منظر میکروبی و شیمیایی مورد اهتمام است که موضوع آلودگی‏‏های میکروبی خط قرمز آبفا محسوب می‏‏‌شود لذا تمام منابع آبی تحت اختیار این شرکت همگی دارای شناسنامه بهداشتی هستند.

وی با بیان این که آب منابع داخلی علاوه بر کلرزنی در مبداء، در طول مسیر نیز به دلیل احتمال آلودگی‏‏های ثانویه کلرزنی می‏‌‏شوند، تاکید کرد: آب مصرفی در استان در طول تابستان که احتمال بروز بیماری‌ها بیشتر است دو برابر معمول و روزانه ۲۰ مرتبه در نقاط مختلف شهر نمونه‌برداری و به لحاظ سلامتی آزمایش می‌شود.

اسلامی با بیان این که آب شرب یزد به لحاظ شیمیایی دارای املاح فراوانی است، گفت: با توجه به این کاهش سهم آب انتقالی از آب شرب مردم استان و اجبار به استفاده از آب‌های فاقد کیفیت منابع داخلی استان که ای.سی آب در برخی مناطق در تابستان گذشته را به ۲۱۰۰ نیز رساند، کیفیت و گوارایی آب به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است هر چند که این آب قابلیت شرب را دارد.

وی با بیان این که سهم آب انتقالی از آب شرب شهر یزد در شش ماهه ابتدایی سال گذشته از مجموع ۳۲ میلیون مترمکعب ۶۵ درصد بوده، این مقدار در سال جاری را از ممنوع ۳۰ میلیون مترمکعب تنها ۴۱ درصد اعلام کرد.

این مسئول همچنین از صرفه‌جویی ۸ درصدی مصرف از سوی شهروندان یزدی در سال جاری با وجود افزایش انشعاب‌ها و مشترکان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که فرهنگ مصرف بهینه بیش از پیش در کشور کم آب ایران ترویج شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد نیز با اشاره به مشکلات حفاظت از خط انتقال آب، به طرح‌های در دستور کار استان برای تامین آب اشاره و تاکید کرد: هر گونه سرمایه‌گذاری برای انتقال آب دریای عمان به یزد را حمایت می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن صادقیان در جمع اهالی رسانه با اشاره به سلسله نشست‌های استان از ابتدای سال تاکنون پیرامون دو موضوع تامین آب و مدیریت مصرف آب استان، گفت: تامین آب استان علاوه بر خط اول انتقال، از طریق خط دوم انتقال از بهشت‌آباد یا خرسان، خط انتقال آب از خلیج فارس و خط انتقال از دریای عمان در دستور کار است و در این رابطه نیز از مسیرهای انتقال بازدیدهای میدانی صورت گرفته است.

وی با اشاره به پایداری بیشتر تامین آب خط دوم انتقال از منطقه خرسان، ابراز امیدواری با به اجماع رسیدن مسئولان در مورد این موضوع، بودجه این طرح در سال ۱۳۹۸ پایدار شود.

صادقیان با بیان این که استان هر گونه سرمایه‌گذاری برای انتقال آب از دریای عمان را حمایت می‌کند، گفت: در همین راستا نیز به دنبال زنده کردن تخصیص آب دریای عمان برای یزد هستیم که قبلاً ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده ولی باید برای افق سال ۱۴۲۵ تخصیص جدید با کار کارشناسی مشخص شود.

وی، دشواری‌های حفاظت از خط انتقال آب به استان اشاره کرد و افزود:  بسیاری به شیوه اجرای خط انتقال انتقاد دارند در حالی که در زمان اجرا چاره‌ای جز این نبوده است و هر انتقال آبی که بخواهد به استان صورت گیرد باید از استان‌های دیگر عبور کند.

وی با تاکید بر این که تعرض‌ به خط انتقال یزد در حوزه سرزمینی استان اتفاق نمی‌افتد لذا هیچ اقدام حفاظتی از سوی استان ممکن نیست، خاطرنشان کرد: تخریب‌های سال‌های گذشته، کلی بود و حتی شاهد اتفاقاتی بودیم که ۴۰ روز آب انتقالی به استان یزد قطع می‌شد اما امروز تخریب‌ها متفاوت و جزئی‌تر شده و برخلاف گذشته تخریب‌های کنونی از سوی کشاورزان معترض نیست.

معاون عمرانی استاندار یزد در پایان نیز تاکید کرد: شهادت می دهم که مسئولان استان به ویژه استاندار یزد در زمان تعرض و قطع شدن جریان آب، موارد را شخصا پیگیری می‌کردند و شاهد ارتباطات نزدیک ایشان با وزرا و مقامات امنیتی کشور بودم .

«محمدعلی طالبی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد هم در این نشست با اشاره به این که شورای تامین استان در این موضوع به خوبی ورود کرده است، گفت: ۲۳ مصوبه شورای تامین مربوط به تعرضات و پیگیری‌هایی که باید صورت می‌گرفته است .

وی ادامه داد: موضوع آب استان حتی در جلسه امنیت ملی مجلس پیگیری شده است و یک جلسه شورای تامین استان با حضور وزیر کشور برگزار شد و مصوباتی داشت که پیگیری شد.

طالبی افزود: حتی با پیگیری‌های استاندار، شورای امنیت کشور موضوع آب یزد را بررسی کرد و استاندار در برخی از جلسات شورای امنیت کشور هم حاضر شد و این موضوع را پیگیری کرد .

وی با تاکید بر این که موضوع آب با حساسیت دنبال شده و تمام اعضای شورای تامین مصوبات را اجرا کردند، گفت: نظرات مختلفی در مورد تامین امنیت خط انتقال مطرح و به وزارت کشور منعکس شده است و مسئولان استان در این رابطه از هیچ اقدامی دریغ نکرده‌اند.باید پذیرفت که مدیریت حفاظت از خط انتقال، بسیار سخت است و هر چند گلایه‌هایی داریم و به مسئولان استان اصفهان نیز منتقل کرده‌ایم اما شرایط عادی نیست.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا