ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اخاذی گوگل از اروپایی‌ها!

گوگل قصد دارد از تولیدکنندگان موبایل در اروپا به دلیل نصب پیش‌فرض اپلیکیشن‌های اختصاصی خود نظیر پلی‌استور و گوگل‌کروم ۴۰ دلار به ازای هر دستگاه بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اخباری که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده بود حاکی از آن است که گوگل قصد دارد از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی در اروپا برای استفاده از فروشگاه اینترنتی پلی استور حق امتیاز دریافت کند. اما حالا بر اساس اسنادی که در وب سایت the verge منتشر شده است، می‌توان دریافت که تولیدکنندگان موبایل موظف خواهند بود برای قرار دادن فروشگاه اینترنتی گوگل پلی‌استور در گوشی‌های اندرویدی در اتحادیه اروپا مبلغ ۴۰ دلار را بپردازند که در مجموع برای این شرکت های تولیدکننده مبلغ بسیار بالا و هنگفتی خواهد شد.

پس از آن که اتحادیه اروپا شرکت آمریکایی گوگل را تحت تاثیر فعالیت‌های انحصار گرایانه جریمه کرد، حالا این شرکت به نظر می‌رسد که تصمیم جدیدی را در خصوص رفتار و فعالیت در کشورهای اروپایی اتخاذ کرده است و اعلام کرده که قصد دارد از این پس از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی برای استفاده از پلت‌فرم فروشگاه آنلاین و اینترنتی گوگل پلی‌استور حق امتیاز دریافت کند.

همچنین بخوانید

به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها باید برای نصب مجموعه‌ای از برنامه‌های خدمات موبایلی گوگل که شامل فروشگاه اینترنتی و آنلاین گوگل پلی‌استور نیز می‌شود، روی گوشی‌های اندرویدی مبلغ ۴۰ دلار به ازای هر دستگاه گوشی را به گوگل تقدیم کنند که این هزینه با توجه به کشور و نوع دستگاه قابل تغییر است و برای دستگاه‌های که از نخستین روز از دومین ماه سال آینده ۲۰۱۹ میلادی (اول فوریه ۲۰۱۹) و بعد از آن فعالسازی می شوند، اجرایی و اعمال خواهد شد.

بر اساس گزارش‌هایی که از سوی The Vergeبدست آمده است، گوگل جهت پوشش‌دهی هزینه‌های صدور مجوز به تولیدکنندگانی که قصد نصب اپلیکیشن‌های گوگل نظیر مرورگر گوگل کروم و فروشگاه پلی‌استور را دارند، قراردادهای مجزایی را ارائه می‌دهد که البته گوگل تاکنون هیچ واکنشی به این خبر نشان نداده است.

چندماه پیش بود که گوگل تحت تاثیر فعالیت‌های انحصارگرایانه توسط کمیسیون اروپا جریمه شد و از آن پس قرار شد که نباید تولیدکنندگان موبایل را به نصب و قراردادن مرورگر گوگل کروم و سایر خدمات و اپلیکیشن‌های خود ملزم و مجبور کند.

به نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی به سه دسته بندی تقسیم خواهند شد که در این میان، کشورهای انگلستان، سوئد، آلمان، نروژ و هلند باید بیشترین هزینه را بپردازند. از طرفی دیگر دستگاه‌هایی با تراکم پیکسلی بالاتر از ۵۰۰ پیکسل در هر اینچ صفحه نمایش نیز باید برای دریافت مجوز از سوی گوگل ۴۰ دلار پرداخت کنند که این میزان برای گوشی‌های با تراکم پیکسلی کمتر به ۲۰، ۱۰ و ۲.۵ دلار نیز می رسد.

البته در این میان تولیدکنندگانی که مرورگر گوگل کروم و سایر اپلیکیشن ها را به صورت پیش فرض روی دستگاه‌های خود قرار نمی‌دهند، احتمالا درآمد جستجو از طریق این مرورگر را از دست خواهند داد.

به گفته تحلیلگران و منتقدان فعال در حوزه فناوری، حکم کمیسیون اروپا و تصمیم جدید گوگل تنها هزینه‌ای اضافی و گزاف بر دوش کاربران و مصرف‌کنندگان نهایی ایجاد خواهد کرد و آنها را با پرداخت هزینه‌های مازاد مواجه می‌کند که در نهایت منجر به افزایش قیمت محصولات تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا