بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

چرا هسته پر قطع و وصل بورس ما را یاد روزهای اول سیستم‌های متمرکز بانکداری می‌اندازد؟

سامانه معاملات بازهم از دسترس خارج شد تا سرمایه‌گذاران بورس تهران از انجام معاملات باز بمانند. سامانه‌ای که این روزها به یکی از ریسک‌های ثابت بازار سهام تبدیل‌شده و گویا قرار نیست چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

هرچند بارها و بارها این اختلال در برنامه‌های توسعه‌ای مدیران ارشد بازار سرمایه دیده‌شده اما این مهم همچنان نادیده گرفته شد تا در نخستین روزهای معاملاتی هفته گذشته هسته معاملات قطع شد این اتفاق مانع از آن شد تا سهامداران در روزهای منفی بازار به خریدوفروش سهام مبادرت ورزند.

شاید این اتفاق قطعی چندساعته برای بسیاری از فعالان قدیمی بازار سرمایه امری طبیعی بوده ولی با توجه به سرمایه‌گذاران جدید در چند ماه اخیر وارد بازار سرمایه شده‌اند و فقط مثبت‌های بازار سرمایه را دیده‌اند این اختلالات تازگی داشته و موجب فرار سرمایه‌گذاران جدید از بازار سهام شود.

در این میان فرصت کوتاهی پیش آمد تا با مطهره مروج مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اختلال هسته معاملات این روزهای بازار سرمایه گفت‌وگویی انجام دهیم.

 

با توجه به قطعی‌های مکرر از ابتدای سال، تداوم آن در چند وقت اخیر و درنهایت ارائه اطلاعیه رسمی مبنی بر بروز اختلال در سامانه معاملات از ۱۴ مهرماه جاری، مشکل اصلی ایجادشده در هسته سامانه معاملاتی چیست؟

علت وقوع این مشکلات مربوط به باگ چندساله سیستم معاملات که طی سال‌های قبل و از زمان خرید سامانه در دهه ۸۰ این باگ وجود داشته است.

این باگ در ساعت‌های نامشخص رخ می‌دهد و صرفاً وابسته به حجم معاملات نیست، به‌طوری‌که شاهد این باگ در حجم‌های کم و روزهای عادی نیز بوده‌ایم و در مقابل در روزی که بیش از ۷۰۰ هزار معامله هم داشته‌ایم باگ مذکور رخ نداده است.

 

علیرغم تکرار این مشکل در سال‌های اخیر و در زمان افزایش حجم بازار، چرا تاکنون و پس از چند سال همچنان این مشکل برقرار است؟

مشکل اصلی در حل این باگ، بازتولید شرایط رخداد و سیستم فنی شرکت آتوس و مدیریت فناوری تاکنون نتوانسته‌اند آن را بازتولید کنند تا با شبیه‌سازی و تکرار مجدد معاملات و سفارشات در روزهای دارای مشکل بتوان باگ مذکور را شناسایی و برای رفع آن اقدام کرد از طرفی شرکت پیاده‌ساز هم من نتوانسته این مشکل را مرتفع سازد.

 

امکان نظارت بر اساس این مشکل با استفاده از متخصصان داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت مدیریت فناوری بورس با توجه به سیاست‌های اعلام‌شده از سوی نهادهای بالادستی در حال حاضر صرفاً تمرکز بر توان داخلی دارد و در این خصوص فراخوان شناسایی پیمانکار نیز انجام‌شده است و قطعاً شرکت‌های فنی بازار سرمایه و کشور در این پروژه نقش‌آفرینی خواهد کرد.

 

چرا با توجه به به‌روزرسانی نرم‌افزار معاملاتی توسط شرکت فرانسوی (آتوس) در سال‌های اخیر، همچنان مشکل پابرجاست؟

بخشی از سامانه و ماژول‌های آن بروز رسانی شده است. به‌عنوان نمونه تعداد تراکنش در ثانیه، تعداد معامله در روز، مانیتورینگ، گسترش‌پذیری و غیره بهبود داشته است وگرنه شاهد این‌همه حجم از معاملات در بورس‌ها نبوده‌ایم.

 

برای عدم تکرار چالش‌های سامانه معاملات، انجام چه برنامه‌هایی در واحد مدیریت فناوری اطلاعات سازمان مدنظر قرار دارد؟

فعلاً در مرحله بازتولید خطا علت‌یابی هستیم و بعد از کشف مسائل توسط شرکت مدیریت فناوری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: هفته‌نامه اطلاعات بورس

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا