بورسبورس اوراق

رشد متزلزل شاخص در روز عرضه حقوقی‌ها/ پتروشیمی‌ها چراغ بازار را روشن نگه‌داشتند

در پنجمین روز از رشد متوالی بورس٬ شاخص کل بر پله ۱۸۹ هزار و ۴۳۸ واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بورس و فرابورس امروز حدود ۱۳۰۲ میلیارد تومان بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،امروز و برای پنجمین روز متوالی٬ شاخص کل بورس به روند صعودی خود ادامه داد اما این روند در میانه های بازار به دلیل افزایش فشار فروش و عرضه حقوقی ها در نمادهای پتروشیمی و پالایشی و خودرویی سبب عقب نشینی شاخص از افزایش ۱۴۰۰ واحدی شد. در این بین شناسایی سود از سوی اشخاص حقوقی و همچنین شکل گیری جو ناپدار هیجانی در بین معامله گران تازه وارد سبب رفت و برگشت های امروز شاخص شد. ولی در پایان بازار و با بازگشایی مثبت «تاپیکو» شاهد بهبود روند معملات و نهایتا ثبت رشد بیش از ۸۰۰ واحدی شاخص بودیم.

در مجموع امروز تنها ۱۹ صنعت از ۳۸ صنعت حاضر در بازار بازدهی مثبت داشتند که در بین آن ها که در بین آن ها گروه محصولات شیمیایی، فرآروده های نفتی و بانکی سعی کردند هرچند ضعیف اما در محدوده های مثبت قرار گیرند.

همچنین بخوانید

اما نکته قابل توجه بازار امروز تغییر جهت ۱۸۰ درجه ای معاملات گروه خودرو بود. در این گروه برخلاف روز گذشته که اغلب نمادها درر صف خرید قرار گرفته بودند، امروز در محدوده های منفی دادوستد شدند بطوریکه امروز ۲۵۱ میلیون سهم از این گروه به ارزش ۴۵ میلیارد تومان دست به دست شد و بازدهی منفی ۰.۵ درصدی را به همراه داشت.

علاوه بر این گروه انبوه سازی و سیمانی نیز روز نسبتا سختی را پشت سر گذاشتند و اغلب شاهد معاملات منفی در نمادهای خود بودند. از این رو امروز شاخص هم وزن برخلاف شاخص نتوانست از پس عرضه ای گسترده دوام بیاورد و با افت ۰.۱۶ درصدی مواجه شد.
آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل  با رشد  ۸۶۲ واحدی (معادل ۰.۴۶ درصد) رشد٬ به سطح ۱۸۹ هزار و ۴۳۷.۹۳ رسید اما شاخص کل هم‌وزن اما همانطور که گفته شد امروز منفی بود که نشان‌دهنده رشد بازار تحت تاثیر نمادهای بزرگ است. شاخص کل هم‌وزن با ۴۶.۸۶ واحد (معادل ۰.۱۶ درصد) ریزش٬ امروز ۲۹ هزار و ۳۱۲.۶۳ واحد بود.

ارزش معاملات امروز بورس حدود ۱۲۰۷ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس حدود ۹۵۹ میلیارد تومان و مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بورس و فرابورس امروز حدود ۱۳۰۲ میلیارد تومان بود.
شاخص تحت تاثیر کدام نمادها قرار گرفت

همانطور که گفته شد در اواخر بازار بازگشایی «تاپیکو» سبب بهبود روند معاملات در گروه محصولات شیمیایی شد در نتیجه شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۳۲۴.۶۶ واحد٬ گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۲۰۴.۸۵ واحد٬ پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۹۱.۸۴ واحد٬ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۱۷۷.۴۴ واحد٬ بانک ملت (وبملت) با ۱۵۰.۷ واحد٬ سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۱۳۳.۹۸ واحد و ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۱۱۹.۵۱ واحد رشد٬ بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
برترین گروه‌ها کدام بودند

امروز بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های شیمیایی٬ فرآورده‌های نفتی٬ فلزات اساسی٬ بانک‌ها٬ کانه‌های فلزی٬ اطلاعات و ارتباطات و خودرو اختصاص یافت.
کدام صنایع بیشترین بازده را داشتند

امروز ۱۹ صنعت بازده مثبت داشتند. گروه استخراج نفت و گاز با تک‌سهم «حفاری» با ۱۲.۴۶ درصد بیشترین بازده امروز را داشت. پس از آن گروه حمل و نقل با ۸.۳۲ درصد قرار داشت که از این گروه «حکشتی» بیشترین رشد معادل ۹.۴۸ درصد را داشت و «حریل»٬ «توریل» و «حفارس» هم مثبت معامله شدند اما «حسیر»٬ «حسینا»٬ «حتوکا»٬ «حآسا»٬ «حپترو» و «حپارسا» منفی بودند. گروه استخراج زغال‌سنگ با ۴.۶۸ درصد بازده سومین گروه پربازده امروز بود و هر سه شرکت این گروه مثبت معامله شدند. خدمات فنی و مهندسی با ۳.۸۳ درصد بازده٬ در جایگاه چهارم قرار گرفت و از این گروه «رمپنا» مثبت و «رتکو» منفی معامله شد. پنچمین گروهی که امروز بیشترین بازده را داشت٬ بیمه و صندوق بازنشستگی با ۲.۶۶ درصد بازده بود که از این گروه «نوین»٬ «ودی»٬ «بساما»٬ «دانا»٬ «میهن» و «کوثر» منفی معامله شدند.
کدام صنایع بیشترین زیان را نصیب سهامداران کردند

امروز ۱۷ صنعت بازده منفی داشتند. صنایع انبوه‌سازی و املاک (۴.۶۷ درصد زیان)٬ استخراج سایر معادن (۳.۳۱ درصد زیان)٬ ماشین‌آلات برقی (۳.۰۲ درصد زیان)٬ لاستیک و پلاستیک (۲.۵۶ درصد زیان) و کاشی و سرامیک (۲.۴۸ درصد زیان) در سوی دیگر طیف بازده قرار داشتند که امروز برای سهامداران شرکت‌های زیرمجموعه خود زیان به جای گذاشتند.
بیشترین تقاضای خرید و فروش برای کدام شرکت‌ها بود

بیشترین تقاضاهای خرید امروز مربوط به نمادهای «زپارس»٬ «میدکو» «فاراک»٬ «رمپنا»٬ «داوه» و «وتوکا» بود. بیشترین تقاضای فروش هم مربوط به نمادهای «غبشهر»٬ «دی»٬ «کلوند»٬ «خزامیا» و «کهرام» بود.
نگاهی به حرکت حقوقی‌ها و حقیقی‌ها

در معاملات پُرنوسان امروز شاهد ورد بیش از ۳۵ میلیارد تومان نقدینگی از سمت اشخاص حقیقی به بورس و فرابورس بودیم که بیشترین مبلغ در گروه های فراروده های نفتی و محصولات شیمیایی جذب شد. از سو.یی دیگر گروه استخراج کانه های فلزی و فلزات اساسی بیشترین حجم خروج حقیقی ها را تجربه کردند.

امروز بیشترین ورود حقوقی‌ها به نمادهای «شپدیس»٬ «شغدیر»٬ «شیراز»٬ «جم»٬ «خراسان»٬ «شفن»٬ «شوینده»٬ «شکربن»٬ «زنجان» و «شدوص» بود. بیشترین ورود حقیقی‌ها هم به نمادهای «تاپیکو»٬ «زاگرس»٬ «شیران»٬ «پارس»٬ «شخارک»٬ «شاراک»٬ «پاکشو»٬ «پترول»٬ «پارسان» و «شپاکسا» بود.
کوتاه از فرابورس

آیفکس امروز با ۲۲.۰۷ واحد (۱.۰۶ درصد) ریزش٬ بر پله ۲۱۱۱ واحد ایستاد. نمادهای ‌»میدکو»٬ «هرمز»٬ «شراز»٬ «دماوند»٬ «ذوب» و «شرانل» بیشترین تاثیر مثبت و «زاگرس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند. امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی فرابورس حدود ۳۴۳ میلیارد تومان بود.

منبع
اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا