انرژی

آب در مسیر قنات حسن آباد یزد غیب می‌شود!

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به ضرورت کنترل سلامت قنوات استان گفت:‌ پیش بینی می‌شود در مسیر حرکت آب قنات دهنو- حسن آباد، مشکلات فنی یا برداشت‌های غیرمجازی وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن صادقیان در جلسه ساماندهی قنات دهنو-حسن آباد که با حضور   «عباس حیدری» سرپرست فرمانداری یزد، «سیدمحمد رستگاری» فرماندار مهریز، «محمدجواد برزگر منشادی» بخشدار مرکزی یزد، «مجید لباف خانیکی» نماینده مرکز بین‌المللی قنات و جمعی از مسئولین و دهیار و اعضای شورای اسلامی روستا دهنو و حسن آباد برگزار شد، اظهار کرد: در بازدیدهای انجام شده متوجه شدیم حجم آبدهی قنات بعد از شهر مهریز کاهش می‌یابد و  آب مورد نظر به ادامه مسیر قنات منتقل نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد افزود: پیش بینی می‌شود در مسیر حرکت آب، مشکلات فنی یا برداشت‌های غیرمجازی وجود دارد و بر این مبنا لازم است بازبینی و بررسی کارشناسی مسیر قنات حسن آباد صورت گیرد.

همچنین بخوانید

در ادامه این جلسه با تأیید و تصویب حاضرین مقرر شد طی جلسه مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری مهریز طی حداکثر ۱۵ روز نسبت به ترسیم مسیر قنات بر روی نقشه طرح تفضیلی شهر اقدام شود.

شورای قنات دهنو و حسن آباد نیز موظف شدند  با حضور نماینده میراث فرهنگی استان حداکثر طی سه روز آینده (۱/۰۸/۱۳۹۷) تشکیل جلسه و در خصوص  نحوه همکاری و ایجادتفاهم روی مسیر مشترک اقدام نمایند .

میراث فرهنگی و صنایع گدستی و گردشگری استان نیز ظرف دو هفته آینده باید از مسیر قنات، کامل فیلم برداری نماید تا مشکلات طول مسیر کامل مشخص شود.

تیم کارشناسی متشکل از فرمانداری مهریز، شهرداری مهریز، میراث فرهنگی ، جهاد کشاورزی، مرکز قنات، شورای قنات حسن آباد و دهنو حداکثر ظرف  15 روز آینده از کل مسیر بازدید و اشکالات و معضلات مسیر مشخص شود.

گزارش این اقدامات نیز در جلسه بعدی مورخ ۱۹/۰۸/۱۳۹۷ در محل دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی ارائه شود.

رشته قنات دهنو- حسن آباد به طول ۵۴ کیلومتر که پیشکار و سرچشمه آن از غربالبیز شهرستان مهریز شروع و تا حسن آباد ادامه دارد، با قدمت بیش از ۷۰۰ سال یکی از رشته قناتهای منحضر به فرد در استان یزد می باشد که هم به ثبت آقار ملی کشور و هم در سال ۱۳۹۶ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

این رشته قنات با وجود خشکسالیهای ۲۰ سال گذشته در حال حاضر ۶۰ لیتر در ثانیه دبی آب دارد و حدود ۶۰۰ خانوار دو روستا تنها درآمد و امرار معاش شان از این آب قنات تامین می‌شود.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا