بانک و بیمهطلا و ارز

کشورهای جهان، طلا را جایگزین ذخایر دلاری خود می‌کنند

گروهی از کارشناسان اعلام کردند کشورهای سراسر جهان به دلیل افزایش منازعات جهانی در حال روی آوردن به طلا هستند.

به گزارش راشا تودی، میخائیل ماشنکو، تحلیل‌گر موسسه " سی آی اس" گفت: در آینده نزدیک شاهد تغییر بزرگی در قوانین بازی خواهیم بود. در ابتدای امسال، کشورهای در حال توسعه زودتر از سایر کشورها با عواقب دردناک وابستگی به دلار آشنا شدند. اگر بحران‌های اقتصادی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین کسی را نگران نکرده است، نوبت اقتصادهای بزرگ به زودی خواهد رسید. سیاست های خصمانه آمریکا در سال‌های اخیر کشورهای جهان رامجبور کرده است به دنبال جایگزینی برای دلار باشند و ذخایر طلای خود را تقویت کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، دنیس لیسیتسن، تحلیل گر موسسه " فین‌ایست" نیز گفت: نشانه هایی از پایان سلطه دلار بر نظام مالی جهانی در حال پدیدار شدن است. بسیاری از کشورها در حال خرید طلا هستند چرا که دریافته‌اند پول کاغذی ذخیره مطمئنی نیست.

ولادمیر روژان‌کوفسکی، کارشناس موسسه " اینترنشنال فایننشیال سنتر" در همین رابطه گفت: مجارستان، لهستان، روسیه، چین، هند، ترکیه و عربستان در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند. با توجه به حجم و قدرت نقدشوندگی بازار اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا، انتخاب‌های کمی برای این اوراق وجود دارد و طلا احتمالا تنها گزینه جایگزین ممکن است.

مارک گویمان، تحلیل گر موسسه تله ترید گفت:  در این شرایط، بانک‌های مرکزی جهان مجددا به طلا به عنوان ذخیره امن برای در امان ماندن از نوسانات بازار روی آورده‌اند. قیمت طلا معمولا در زمان بحران‌های مالی رشد می‌کند و پشتوانه خوبی برای تقویت پول ملی یک کشور است.

تنها در سال گذشته ترکیه ۱۸۷ تن طلا خریداری کرد. این میزان برای آلمان معادل ۳۰۰ تن و برای هلند معادل ۱۰۰ تن بود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا