خودروصنعت، معدن، تجارت

تداوم قیمت بالای خودروها دامن قطعه‌سازی را می‌گیرد

رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: قیمت خودروها در بازار کاذب است و تداوم حاشیه قیمتی بالای به وجود آمده به جز مشتریان واقعی، به ضرر قطعه سازان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، «رضا رضایی» افزود: خودرو اکنون از یک کالای اساسی به کالایی سرمایه ای تغییر ماهیت داده است و همین موضوع بر حاشیه های قیمتی دامن زده است.
وی، افزایش کنونی قیمت ها را ناشی از ناهمخوانی عرضه و تقاضا، دلال بازی ها و فعالیت واسطه ها و حتی حفظ ارزش سرمایه ها از سوی مردم برشمرد، اما در عین حال گفت: خودروسازان معتقدند ریالی از این افزایش قیمت ها نصیبشان نمی شود، ضمن آنکه هیچ مبلغی به جیب صنعت نرفته تا صرف توسعه شود. 
این مقام صنفی تاکید کرد: خودروسازان باید در حاشیه بازار حرکت کنند، اما امروز چنین موضوعی محقق نشده است، همچنین اگر بتوان بازار را به دست اهلش سپرد بخش زیادی از مشکلات برطرف خواهد شد.
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: در گذشته جلسه های متعددی با شورای رقابت درخصوص دستوری نبودن قیمت ها برگزار کردیم و همچنان به این نظر معتقدیم، زیرا با توجه به تحریم ها، شرایط کنونی همانند جنگ اقتصادی است.
وی ادامه داد: دولت حساسیت خاصی در موضوع خودرو دارد، با این حال از حدود یک سال و نیم گذشته قیمت مواد اولیه رو به افزایش گذاشته که آن هم باید به صورت نقدی تامین شود و تحریم های خارجی و محدودیت های داخلی نیز بر مشکلات دامن زده است.
رضایی ادامه داد: هرچند قیمت برای خودروسازان و حتی قطعات سازان ثابت مانده، با این حال فعالان این بخش همه تلاش خود را برای تولید قطعه انجام داده و می دهند.

همچنین بخوانید

** ضرورت تدوین سیاست خرید مستقیم مشتریان از خودروساز
وی به کاهش حدود ۵۰ درصدی تولید خودرو و کاهش آن به ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو در روز اشاره کرد و گفت: مشکلات گمرکی، بانکی، بازار سرمایه و ارزی و صدور بخشنامه های هر روزه، بر مشکلات این صنعت افزوده است.
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: معتقدم باید معاونت خودرو در وزرات صنعت، معدن و تجارت تشکیل و سیاستی تدوین شود که مردم بطور مستقیم از خودروساز خرید کنند؛ در واقع، هیچ دلالی نتواند در این بخش میان مشتریان واقعی و خودروسازان نقش واسطه داشته باشد.
رضایی ادامه داد: اگر بر مبنای افزایش قیمت مواد اولیه بخواهیم عمل کنیم، آنگاه قیمتی خودروهای تولیدی باید افزایش زیادی داشته باشد و این مساله در قطعات خودرویی نیز خواهیم داشت.
وی یادآور شد: در ماه های گذشته قیمت مواد اولیه داخلی همانند فولاد، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی بالا رفته و اگر دولت نخواهد این قیمت ها را اصلاح کند، دستکم باید مابه التفاوت قیمتی را به قطعه سازان یارانه دهد.
این مقام صنفی تاکید کرد: صنعت قطعه سازی اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت استراتژیک است زیرا تاکنون هیچ استراتژی برای حفظ، نگهداری و نوآوری صنعت قطعه سازی از ۲۰ سال گذشته ترسیم نشده است.
 مشاهدات بازار نشان می‌دهد تغییر جریان خرید از یک سو سبب افزایش تعداد فروشندگان خودرو و از سوی دیگر سبب کاهش متقاضیان خرید شده است. نتیجه این تغییر، کاهش پلکانی قیمت خودرو است به طوری که در یک هفته گذشته قیمت خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان تا حدود یک‌ونیم میلیون تومان و قیمت خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان تا بیش از دو و نیم میلیون تومان کاهش داشته است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا