امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش ۶ درصدی خرید تضمینی گندم/رکورد تولید کلزا در کشور شکسته شد

وزیر جهاد کشاورزی از افزایش تولید و رشد ۶ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری خبر داد و گفت که در زراعت کلزا هم با تولید ۳۴۰ هزار تن در سال جاری رکورد تولید پس از ۱۰ سال شکسته شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی همزمان با آغاز سال زراعی جدید در نامه ای خطاب به روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها،ضمن تقدیر از زحمات کلیه دست اندرکاران بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان سخت کوش، پرتلاش و زحمتکش و همکاران خدوم این وزارت،عنوان کرد:تجربه پنج سال گذشته نشان داد علیرغم کاستی ها و نارسایی ها و مجموعه تنش های محیطی، در سایه الطاف خداوند متعال، همدلی و همت کارشناسان و کشاورزان پرتلاش می توان به توفیقات چشمگیری دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: به برکت این همدلی و با توجه به رعایت اصول فنی، تهیه و تدارک به موقع نهاده های تولید و پیگیری مجدانه برنامه های تعیین شده در سال زراعی ۹۷ – ۱۳۹۶ علی رغم کاهش ۲۷ درصدی بارندگی نسبت به دوره بلند مدت و ۲۱ درصدی نسبت به سال گذشته تولید گندم افزایش و خرید تضمینی آن تاکنون با ۶ درصد رشد نسبت به سال قبل به فراتر از ۹٫۵ میلیون تن رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآوری کرد: ضریب خوداتکایی گندم از ۶۸ درصد متوسط سه سال ۹۲ – ۹۰ به تأمین کامل گندم از محل تولید داخل در سال جاری ارتقاء یافته و کشور در سه سال اخیر از واردات گندم بی نیاز گردیده است.

حجتی تصریح کرد:در زراعت کلزا هم با تولید ۳۴۰ هزار تن در سال جاری رکورد تولید پس از ۱۰ سال شکسته شد و امیدواری برای افزایش تولید و عملکرد این محصول با ترویج و توسعه کشت ارقام جدید فراهم گردید.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:به منظور برطرف شدن مشکل کمبود مواد آلی در بخشی از اراضی آبی و دیم کشور ضروری است با رعایت تناوب زراعی و کشت گیاهان گروه حبوبات و دانه روغنی کلزا و توسعه کشاورزی حفاظتی، حفظ بقایای گیاهی، مصرف کودهای آلی و حیوانی و بیولوژیک مورد تأیید موسسه تحقیقات خاک و آب، با هدف کمک به افزایش حاصلخیزی خاک با اراده کافی و مسئولیت پذیری کلیه مدیران، کارشناسان و همکاران وزارت جهاد کشاورزی اقدام لازم به عمل آید

وی، یکی از کلیدی ترین راه های موفقیت در تولید محصولات زراعی را رعایت اصول تاریخ کاشت، تراکم بوته و عمق کاشت مناسب دانست و افزود: بر اساس دستور العمل های تحقیقات در مناطق و اقالیم مختلف با تأکید بر کشت توسط کارنده های مناسب و مجهز به کودکار و توسعه کشت مستقیم با مشارکت مناسب کلیه واحدهای وزارت جهاد کشاورزی (اعم از ستاد و صف) برنامه ریزی به عمل آمده و مطابق آن اجرا گردد.

حجتی اظهار کرد: برای افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی، مصرف کافی و به موقع کود همزمان با کاشت (به ویژه در مناطق دیم خیز) و تقسیط آن جهت استفاده به صورت سرک برای محصول اجتناب ناپذیر می باشد.

وی، همکاری مداوم و پایدار کلیه واحدهای مسئول با یکدیگر، به ویژه با مجریان طرح ها تا سطوح استان، شهرستان و دهستان را ضروری برشمرد و بیان داشت:تهیه و تدارک و مصرف کافی و به موقع کودهای شیمیایی میکرو، آلی و بیولوژیک در دستور کار جدی روسای سازمان ها قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی استفاده از بذور اصلاح شده را از مهم ترین نهاده های تولید در بخش کشاورزی دانست و اضافه کرد:برنامه ریزی تولید بذر سال آتی و نظارت بر عملیات بوجاری، ضد عفونی و غنی سازی بذور با کودهای حاوی عنصر روی اعم از بذور طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده و خود مصرفی به طور جد پیگیری و مطابق دستور العمل ابلاغی اجرا گردد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: بهره گیری از پیش بینی های هواشناسی و تشکیل منظم جلسات کمیته فنی و پایش زراعت با هدف برنامه ریزی و اجرای پروژه ها در فرآیند تولید محصولات علی الخصوص مدیریت کنترل عوامل خسارت زای زنده شامل آفات، بیماری ها و علف های هرز به طور منظم و دقیق انجام پذیرد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر توجه ویژه به موضوع ارتقاء بهره وری در مصرف آب،خاطرنشان ساخت: برنامه ابلاغی از سوی معاونت آب و خاک برای آبیاری میکرو در کشت محصولات زراعی مطابق برنامه عملیاتی و اجرا گردد.

وی افزود: توجه به روش های مختلف کاشت نظیر کشت مستقیم (با اولویت اراضی دیم)، کشت روی پشته های ثابت،کف کاری در اراضی شور و لب شور نیز مورد توجه خاص قرار گیرد.

حجتی با تاکید بر بهره گیری از قابلیت و امکانات اعضای بنیاد توانمندسازی گندمکاران استان و شهرستان ها که از کشاورزان مجرب و پیشرو مناطق می باشند و همچنین سایر تشکل های مردم نهاد در تصمیم گیری های فنی و موضوعات مرتبط با برنامه های آموزشی،تصریح کرد:در زمینه اجرای دقیق مزارع، انتخاب مشارکتی ارقام (P.V.S)، تغذیه گیاهی، تراکم بوته و تاریخ کاشت که باعث شناخت بیشتر کشاورزان از عوامل مؤثر تولید مطلوب می شود، اهتمام جدی شود.

وی اظهار کرد: پروژه مشترک پایلوت انتقال یافته های گندم آبی با موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و همچنین برنامه انتقال یافته ها در مزارع دیم استان های مجری که در برناعه گندم، برش استانی آن تعیین گردیده، هماهنگی های لازم برای اجرای دقیق صورت گیرد.

حجتی تصریح کرد:توزیع به موقع نهاده های کشاورزی شامل بذر، کود (شیمیایی، بیولوژیک، آلی) ماشین آلات و ادوات دنباله بند، تسهیلات سرمایه در گردش، سموم آفت کش، حشره کش و قارچ کش برای زارعین از مهم ترین عناصر تحقق اهداف تعیین شده می باشد، لذا در تدارک بهنگام و کافی اقدام لازم به عمل آید.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:توجه ویژه به امر توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و جذب ماشین آلات و ادوات دنباله بند متناسب با نیاز مناطق و اقالیم و پروژه های ابلاغی با تاکید بر جذب کارنده های کشت مستقیم. خطی کارهای کشت روی پشته و کف کار،خاک ورزهای حفاظتی، کمباین های برداشت و سمپاش های تخصصی برای مبارزه با علف های هرز، آفات و بیماری های گیاهی به نحوی انجام گیرد که با پراکنش مطلوب آن در مناطق مخلف امکان دسترسی برای همه کشاورزان فراهم گردد.

وی خاطرنشان کرد: حضور مستمر محققان کشاورزی در عرصه های تولید، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و مراکز خدمات کشاورزی و همکاری با کارشناسان و مروجین و همچنین کشاورزان به منظور ارزیابی توصیه های تحقیقاتی در عرصه و شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود و ارائه دستورالعمل های فنی و اجرایی و کاربردی و بالاخره تهیه گزارش سالیانه توسط کلیه مؤسسات و بخش های تحقیقاتی انجام گیرد.

حجتی اذعان کرد: ایفای مطلوب نقش حمایتی و پشتیبانی کلیه معاونت های وزارت متبوع از جمله برنامه ریزی و اقتصادی، توسعه مدیریت و منابع، معاونت آب و خاک، معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی، سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران، شرکت بازرگانی دولتی ایران، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی. صندوق بیمه کشاورزی و بانک کشاورزی حسب در خواست معاونت زراعت و مجریان طرح ها مورد تاکید است.

وی یادآور شد: اجرای دقیق و کامل برنامه سطوح کشت، عملکرد و تولید تعهدی هر یک از سازمان های جهاد کشاورزی استان که مقادیر آن طبق برنامه در طرح اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است از شاخص های مهم ارزیابی استان می باشد.

حجتی، تشکیل گروه های بازدید مراقبت از مزارع، متشکل از محققین، کارشناسان، صاحب نظران و کشاورزان پیشرو جهت نظارت بر مراحل مختلف تولید و انعکاس مشکلات بخش و ارائه راه حل های فنی و اتخاذ تصمیم برای رفع آنها را ضروری دانست و خاطرنشان ساخت:با توجه به اجرای پروژه مشترک ایران – ایکاردا برای ارتقاء و پایداری تولید محصولات دیم و همچین پروژه مشترک ایران – سیمیت در زمینه بذر و کشاورزی حفاظتی این دو پروژه مهم به طور جدی مورد پشتیبانی و نظارت مستقیم روسای سازمان های مجری قرار گیرد و موانع احتمالی را مرتفع و گزارش اقدامات را به معاونت های تخصصی و مدیرکل هماهنگی امور استان ها ارسال نمایند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد:کلیه کشاورزان عزیز و همکاران ارجمند در طلیعه سال زراعی جدید با انگیزه و اراده ای مضاعف ضمن تقویت حس همکاری و تعاون به منظور تحقق اهداف تعیین شده در برنامه اقتصاد مقاومتی و ارتقاء امنیت غذایی نهایت کوشش و جدییت را به عمل آورده و موجبات رضایت خداوند متعال و مردم شریف ایران را فراهم نمایند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا