بانکبانک و بیمه

جهت حفظ اعتبار وقدرت وام دهی، سرمایه بانک صنعت و معدن افزایش یابد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برای حفظ اعتبار و قدرت وام دهی، باید سرمایه بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک توسعه ای پیشرو در عرصه اقتصاد کشور افزایش یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، جمشید پژویان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برای حفظ اعتبار و قدرت وام دهی ، باید سرمایه بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک توسعه ای پیشرو در عرصه اقتصاد کشور افزایش یابد.

وی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن با بیان این مطلب افزود: نقش بانکهای توسعه ای ، خصوصاً بانک صنعت و معدن در تامین مالی طرح های صنعتی و معدنی یک نقش کلیدی است و ما باید با حمایت از بانک توسعه ای صنعت و معدن و افزایش سرمایه این بانک، کاری کنیم که بتواند با تخصص و مدیریت کارآمد خود صنایع و معادن کشورمان را به موقعیت مطلوب برساند.

پژویان بیان داشت: با توجه به نرخ ارز سامانه نیما اکثربانک ها باید سرمایه خود را افزایش دهند و در ابتدای امر دولت خود باید پیشقدم شود وبدهی شرکت های دولتی به بانک های تخصصی پرداخت شود چرا که بانک های تجاری امکان جذب سپرده های مردم را دارند اما بانک های توسعه ای و تخصصی به دلیل ماهیت خود به دنبال سود نیستند و بنابراین امکان پرداخت سودهای ویژه و افزایش جذب سپرده را ندارند و برای افزایش سرمایه نیازمند منابع تخصیص یافته از سوی دولت هستند.

وی گفت :شرایط به ‌گونه‌ای است که اغلب بانک‌ها، بنگاه‌های بزرگ و اموال مازاد خود را واگذار می‌کنند ومی توانند از محل فروش این اموال سرمایه خود را افزایش دهند البته برای توانمند سازی بانک ها برنامه کوتاه مدت نداریم و در بهترین حالت باید برنامه های میان مدتی برای بهبود شرایط بانکها و بخش صنعتی کشور به اجرا در آید.

این صاحبنظر اقتصادی اضافه کرد: دولت ها باید بکوشند مسیر توسعه صنعتی را باز و راه گذر از شرایط رکود و تورم را هموار سازند و راهکار این مهم ، افزایش کارایی صنعت و بازده واحدهای صنعتی و همچنین بالا بردن اشتغال و بهره وری نیروی انسانی است .

وی افزود: صنایع ما باید به سمت افزایش کیفیت و هزینه پایین تولید بروند تا در شرایط تحریم صنعت نفت ، توان رقابتی خود را بازیابیم و به سمت صادرات محصولات غیر نفتی برویم .سلطه بخش دولتی بر بخش خصوصی باید خاتمه یابد و بانک صنعت و معدن نیز با ورود به این عرصه می تواند نقش مهمی ایفا کند به طوری که با اختصاص تسهیلات و حمایت از بخش خصوصی از

خام فروشی نفت و منابع کشور کاسته و موجب ایجاد ارزش افزوده شود. پژویان تاکید کرد: این بانک نقشی بسیار حیاتی دارد و نباید اجازه دهد بخش صنعت و معدن به دلیل نوسانات نرخ ارز و ناتوانی در تامین سرمایه در گردش ، زمینگیر شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا