انرژی

۸.۵ میلیارد دلار پروژه پتروشیمی در دست اجراست

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس:

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه ۸.۵ میلیارد دلار پروژه در صنعت پتروشیمی در دست اجراست، گفت: برای سه پروژه «پتروشیمی لردگان، الفین ایلام و پالایشگاه بید بلند» که تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جعفر ربیعی روز یکشنبه در نشست خبری با تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی، افزود: صنعت پتروشیمی به یکی از منابع اصلی اشتغال و تامین ارز کشور تبدیل شده است.

 سه پتروشیمی در نوبت ورود به بورس
ربیعی به عرضه سهام پتروشیمی ها در بورس اشاره کرد و گفت: در تابستان امسال سهام پتروشیمی پارس در بورس عرضه شد و سه طرح پتروشیمی نوری، بوعلی و بندر امام نیز در صف ورود به آن قرار دارند.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز گفت: امسال به دلیل نوسانات نرخ ارز، حجم تقاضای محصولات در بورس کالا ۳۰۰ درصد افزایش یافت این در حالی بود که هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد رخ نداده است که باعث رشد تقاضای واقعی برای مواد اولیه شده باشد.
وی تصریح کرد: اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عرضه محصولات با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و محدود کردن سقف رقابت به پنج تا ۱۰ درصد عامل اصلی ایجاد رانت و حضور دلالان در بورس کالا شده بود.
ربیعی اضافه کرد: البته در یک ماه اخیر با آزاد شدن سقف معاملات، سوداگران در حال خارج شدن از بازارند و مواد اولیه به میزان کافی و حتی با قیمت پایین تر به دست تولیدکننده واقعی می رسد.

 عرضه ۲.۴ میلیارد دلار ارز به بازار
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس افزود: پتروشیمی ها از منابع اصلی تامین ارز کشورند و در این زمینه هلدینگ خلیج فارس از ۲۲ فروردین تا ۲۵ مهرماه امسال ۲.۴ میلیارد دلار ارز در بازار عرضه کرده است.
وی اضافه کرد: البته بخشی از ارز صادراتی با مجوز وزارت نفت صرف تامین کاتالیست، تجهیزات، بدهی ارزی و هزینه های جاری می شود.
ربیعی افزود: در فروش ارز پتروشیمی به صورت انحصاری عمل نکرده و به ۱۱۱ صرافی فروخته شده است.
وی اضافه کرد: هفته گذشته با هماهنگی انجام شده میانگین نرخ ارز ارائه شده توسط پتروشیمی ها در سامانه نیما به ۷۷۰۰ تومان رسید.
ربیعی ادامه داد: تا پایان امسال هلدینگ خلیج فارس پس از کسر هزینه ها باید حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز به بازار تزریق کند که تا ۲۵ مهر امسال، مبلغ ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار عرضه کرده است.

همچنین بخوانید

 کمک ارزی به دولت، عامل اصلی هجمه علیه پتروشیمی هاست
وی با انتقاد از هجمه ها علیه پتروشیمی ها گفت: متاسفانه هجمه هایی علیه این صنعت ارزآور رخ داده و عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه این اتهامات را مطرح می کنند.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس افزود: صادرات غیرنفتی کشور سالانه ۴۷ میلیارد دلار است که ۱۲ میلیارد دلار از آن (معادل ۲۵ درصد) به صادرات پتروشیمی ها اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: با وجود آنکه ۲۵ درصد از صادرات غیرنفتی کشور به پتروشیمی ها اختصاص دارد اما ۷۰ درصد مجموع عرضه ارز در سامانه نیما توسط پتروشیمی ها انجام شده است که نشان می‌دهد بسیاری از صادرکنندگان غیر پتروشیمی، ارز خود را در سامانه نیما عرضه نکرده اند.
ربیعی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها انگیزه ای برای نگهداری ارز خود در خارج از کشور ندارند، ادامه داد: با توجه به اینکه شبکه بانکی بین المللی به ما خدمات ارائه نمی دهد و ما از طریق روش‌های عجیب ناچار به انتقال پول هستیم بنابراین انگیزه ای برای نگهداری ارز صادراتی خود در خارج از کشور نداریم.
وی اضافه کرد: همچنین بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ در بورس حضور دارند که فعالیت آنها به شدت رصد و کنترل می‌شود بنابراین نمی‌توانند تخلف ارزی داشته باشند.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: پتروشیمی‌ها اکنون بیشترین کمک را به دولت ارائه می‌کنند و شاید علت اصلی هجمه علیه پتروشیمی ها کمک آنها به دولت برای تامین ارز است.
ربیعی گفت: پتروشیمی ها با مجوز دولت و وزارت نفت می توانند بخشی از درآمد ارزی خود را برای تامین قطعات، کاتالیست، تجهیزات، بدهی ارزی و نیز تامین هزینه پروژه ها صرف کنند. هلدینگ خلیج فارس معادل ۱۵ درصد از درآمد ارزی خود را در موارد تعیین شده، هزینه کرده و بقیه را به طور کامل در سامانه نیما به فروش می رساند.

 راه اندازی سه طرح پتروشیمی تا یک سال آتی
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس درباره اجرای طرح های جدید صنعت پتروشیمی نیز گفت: سه پروژه پتروشیمی با سرمایه چهار میلیارد دلار تا یک سال آینده راه اندازی خواهد شد.
ربیعی افزود: همچنین با اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه مشعل های نفتی (فلر) در استان خوزستان و مناطق نفت خیز جنوب این گازها به خوراک مجتمع های پتروشیمی تبدیل می شود.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح ۱.۲ میلیارد دلاری، روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب خوراک گاز غنی برای پتروشیمی ها جمع آوری می شود.

  تجمیع هلدینگ های پتروشیمی تا یک سال آتی
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس درباره طرح تجمیع هلدینگ های پتروشیمی نیز گفت: همه فعالان بازار پتروشیمی از فراوانی و پراکندگی هلدینگ های پتروشیمی به عنوان نقطه منفی یاد می‌کنند. این هلدینگ ها دارای ساختار صادراتی و بازرگانی جداگانه بوده و با یکدیگر رقابت دارند.
ربیعی با تأکید بر اینکه بحث تجمیع آنها مطرح است، نه ادغام؛ گفت: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ ها در بورس هستند یک شبه نمی شود آنها را تجمیع کرد و فرایندی زمانبر است.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس افزود: از حدود هشت ماه گذشته موضوع تجمیع هلدینگ خلیج فارس با تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) مطرح شده که برای تدوین «نقشه راه تجمیع هلدینگ های پتروشیمی» تلاش شده که حدود ۹۰ درصد به نتیجه رسیده است.
ربیعی، علت تاخیر در اجرای کامل آن را نبود وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل استیضاح مجلس اعلام کرد. زیرا تاپیکو زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است.
به گفته وی، با پیشرفت کارها، تجمیع هلدینگ‌ها تا یک سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا