انرژی

مدیریت پسماند در آرادکوه در شأن پایتخت نیست/ضرورت مدیریت‌ روان‌آب‌های غرب تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه پسماندهای آراد کوه و روان‌آب‌های غرب استان تهران از جمله منشاءهای اصلی ایجاد بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام (ره) است، گفت: مدیریت پسماند در آرادکوه در شأن پایتخت و نظام نیست.

کیومرث کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بوی نامطبوعی که در محور فرودگاه امام (ره) استشمام می‌شود ناشی از فعالیت یک سری از کانون‌های آلاینده در محل است، اظهار کرد: در واقع استانداردی برای بوی سالم نداریم ولی چنانچه بوی آزاردهنده‌ای در نقطه‌ای استشمام شود، پیگیری می‌کنیم تا منشأ آن را دریابیم.

وی با اشاره به اینکه بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام (ره) ناشی از کانون‌هایی است که آلودگی هوا یا آلودگی آب دارند، تصریح کرد: این بوی نامطبوع طی دوره طولانی مدت به وجود آمده و ناشی از بارگذاری‌های جمعیتی، صنعتی و خدماتی در منطقه است.

مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران ادامه داد: دولت برای مهار این بوی آزاردهنده ابتدا مسئولیت را به وزارت کشور سپرد و این وزارتخانه از طریق فرمانداری و استانداری پیگیری‌هایی انجام داد ولی متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد. در دولت دوازدهم وظیفه مهار بوی آزاردهنده مسیر فرودگاه امام (ره) به سازمان محیط زیست محول شد و محیط زیست مسئولیت یافت تا بررسی کند که این بو ناشی از چه کانون‌هایی در منطقه است.

کلانتری با بیان اینکه مهار بوی آزاردهنده مسیر فرودگاه در اولویت کاری سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت، اظهار کرد: این سازمان توانست ۲۸ کانون آلاینده در مسیر فرودگاه امام (ره) را شناسایی کند و مورد پایش قرار دهد. برخی واحدهای صنعتی ملزم به ایجاد تصفیه خانه و برخی واحدهای دیگر که پساب زیادی داشتند، موفق به تاسیس تصفیه خانه‌شدند.

وی با اشاره به اینکه یک مشکل جدی در منطقه این است که فاضلاب‌های انسانی و روان‌آب‌های شهری زیادی در بخش‌های غربی و جنوب‌غربی استان تهران در کانال‌ها و رودخانه‌ها رها است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری‌های زیادی از طریق وزارت نیرو و استانداری انجام داده و بازدیدهایی را به‌صورت مکرر از منطقه داشته است.

مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران ادامه داد: با پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت آب و فاضلاب برای شهرستان اسلامشهر نیم مدول تصفیه‌خانه برای ۲۲ هزار نفر احداث و افتتاح کرده است، این درحالی است که این منطقه به سه مدول تصفیه خانه نیاز دارد بنابراین نیاز است که شرکت آب و فاضلاب فوری تصفیه خانه‌های خود را در حد ظرفیتی که لازم است احداث و افتتاح کند و پساب شهری شهرستان اسلامشهر و واوان دیگر بیش از این سرگردان نباشد.

کلانتری افزود: در شهرستان اسلامشهر و واوان ۶۰۰ هزار نفر و در بهارستان ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داریم. این منطقه چون منبع پذیرنده‌ای مانند دریاچه ندارد پساب آن در جوی‌ها و کانال‌ها باقی‌ می‌ماند و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. سازمان برنامه و بودجه ردیف اعتباری مشخصی برای احداث تصفیه‌خانه در این مناطق اختصاص داده است ولی روند احداث تصفیه‌خانه کند است و برای ما قابل قبول نیست. ما پیگیر هستیم که هر چه سریعتر تصفیه‌خانه‌ها احداث و فاضلابی که در منطقه رها است، تصفیه شود.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه پروژه‌ احداث تصفیه‌خانه‌ها، پروژه‌های بزرگی هستند، اظهار کرد: امیدواریم تا سال آینده تصفیه خانه اسلامشهر و بهارستان احداث شود. شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران ۵۰ درصد اعتبار خود را به احداث تصفیه خانه در این دو شهرستان اختصاص داده است و امیدواریم که هر چه سریعتر این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد:‌ سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه نظارتی است و اجرا باید توسط بخش‌های دیگر صورت بگیرد. شرکت آب و فاضلاب باید پاسخگو باشد که تا کی باید شاهد پساب سرگردان در نهرها و جوی‌ها باشیم؟ همچنین شهرداری درباره تلنبار پسماندها در سایت آرادکوه باید پاسخگو باشد.

مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه رها شدن فاضلاب انسانی و روان آب‌ها در منطقه مسیر فرودگاه از مشکلات اصلی است، اظهار کرد: متاسفانه سیستمی برای  بازچرخانی و استفاده مجدد از آب نداریم و حتی پساب تصفیه‌شده‌ای که از واحد صنعتی خارج می‌شود به هدر می‌رود. حتما باید از پساب‌های تصفیه شده در مصرف‌های بعدی استفاده شود و اگر در منطقه رها شود قطعا کانون آلودگی ایجاد می‌شود.

کلانتری با بیان اینکه متولی پساب‌های تصفیه شده شرکت آب منطقه‌ای است، گفت: هر پساب تصفیه شده‌ یک منبع آب است ولی متاسفانه این پساب به جای استفاده مجدد رها می‌شود. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد بوی نامطبوع واحدهای صنعتی، پسماندسوزی‌ها و واحدهای زغال گیری مهار شده است، همچنین ۲۲ کارگاه زغال‌گیری منهدم و پسماندسوزی‌ها تا حدود زیادی مهار شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: تعداد زیادی از دامداری‌ها تصفیه خانه خود را راه انداختند و تصفیه خانه کشتارگاه‌ها نیز آماده است اما برخی واحدها بالقوه آلاینده هستند و بوی نامطبوع ایجاد می‌کنند. برای مثال گاوداری‌ها در هر صورت بوی نامطبوع خواهند داشت. مشکل این واحدها این است که فواصل را رعایت نکرده‌ و دیوار به دیوار اتوبان ساخته شده‌اند.

کلانتری افزود: محیط زیست به دو کشتارگاه و یک گاوداری پیشنهاد داده است که محل فعالیت خود را تغییر دهند چون استقرار این واحدها مشکل دارد. اگر بخواهیم این بوی نامطبوع به طور کامل قطع شود حتما باید این واحدها محل فعالیت خود را تغییر دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت مدیریت پسماند در آرادکوه در شأن پایتخت نیست، تصریح کرد: پسماندها باید از مبدأ تفکیک و به کود و کمپوست تبدیل شوند. سازمان حفاظت محیط زیست اصلا نمی‌تواند شرایط آرادکوه را بپذیرد. پیشنهاد ما به همکارانمان در شهرداری این است که اگر می‌خواهند فعالیت خود در آرادکوه را ادامه دهند باید مدیریت پسماند را به‌درستی انجام دهند.

کلانتری در پایان گفت: در حال حاضر برای رفع کامل بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام منتظر اقدامات شهرداری و شرکت آب و فاضلاب هستیم تا آن‌ها بتوانند دو کانون اصلی یعنی روان‌آب‌ها و پسماندهای آرادکوه را مدیریت کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا