بورسبورس اوراق

قیمت شمش آلومینیوم (ایرالکو) ۵.۵ درصد افزایش داشت / تالار پتروشیمی در انتظار قیمت‌های پایه جدید

معامله شمش آلومینیوم ۹۹.۸ (ایرالکو) دیروز، حدود ۲۳.۴ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول نسبت به معامله قبلی خود شاهد رشد ۵.۵ درصدی بود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز گذشته دوشنبه (۲۹ مهر ماه)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۱۲۷.۶ میلیارد تومان داشتند که در ۱۵۵۱۰۰ قرارداد منعقد شدند. در این میان، تالار کالای صادراتی کیش بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۸۳ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «شمش آلومینیوم۹۹.۸» شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به میزان ۲۳.۴ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی ۲۳ هزار و ۴۲۱ تومان و ۴.۵ درصد بالاتر از قیمت پایه در حجم ۱۰۰۰ تن به طور نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۲۲ مهر، ۵.۵ درصد افزایش قیمت داشت.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی

یکشنبه، تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی شاهد معامله ۵۰ تن قیر، یک هزار و ۳۰ تن مواد شیمیایی و ۴۴ تن مواد پلیمری بود.

پر‌ارزشترین معامله این تالارهم به محصول «پتاس» مجتمع پتاس خور و بیابانک به میزان حدودی ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۱۵۰۰ تومان در حجم ۴۰۰ تن، توسط کارگزاری «بانک صنعت و معدن» به طور نقدی فروخته شد. عرضه کننده این محصول «سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران» بود. این محصول در معامله قبلی خود ۲۲ مهر ماه نیز به همین قیمت عرضه و معامله شده بود.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «اسید نیتریک» پتروشیمی شیراز به ارزش حدود ۱۲۰میلیون تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت پایه کیلویی ۷۰۹ تومان در حجم ۱۷۰ تن به طور نقدی توسط کارگزاری «بانک ملی» فروخته شد. این محصول هم نسبت به معامله قبلی خود در ۲۲ مهر با تغییر قیمتی مواجه نبود.

شایان ذکر است، همچنین ۲۱ هزار و ۶۹۵ تن قیر و یک هزار و ۴۳۶ تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران معامله شد.

تالار صنعتی

این گزارش حاکی است، در این روز یک هزار تن شمش هزار پوندی آلومینیوم و ۱۰۰ تن شمش روی نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی داد و ستد شد.

گفتنی است از میان محصولات عرضه شده، روز گذشته تنها دو محصول مورد معامله قرار گرفتند. در این میان «شمش ۹۹.۸ آلومینیوم» شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) بیشترین ارزش معاملات را به میزان ۲۳.۴ میلیارد تومان داشت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی ۲۳ هزار و ۴۲۱ تومان و ۴.۵ درصد بالاتر از قیمت پایه در حجم ۱۰۰۰ تن به طور نقدی توسط کارگزاری «ستاره جنوب» معامله کرد. شمش ایرالکو امروز نسبت به معامله قبلی خود در ۲۲ مهر، ۵.۵ درصد افزایش قیمت داشت.

«شمش روی» شرکت «گسترش صنایع روی ایرانیان» دیگر محصول معامله شده در تالار صنعتی دیروز بود که با قیمت کیلویی ۲۸ هزار و ۷۱۰ تومان (۱۳۳درصد افزایش نسبت به قیمت پایه) در حجم ۱۰۰ تن، نقدی معامله شد. ارزش این معامله حدود سه میلیارد تومان بود.

این محصول در تاریخ ۲۲ مهر نیز با قیمت کیلویی ۱۲ هزار و ۳۳۸ تومان عرضه شده بود که البته مورد معامله قرار نگرفته بود.

تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران هم در این روز، میزبان عرضه ۱۵ هزار تن گندم خوراکی و ۲۹۰ کیلوگرم زعفران رشته ای بود.

بیشترین ارزش معاملات این تالار به «گندم دورم» کرمانشاه به میزان حدود ۳.۷ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم ۴۰۰۰ تن توسط کارگزاری «بانک کشاورزی» فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو  ۹۳۸ تومان بود که بدون رقابت نسبت به قیمت پایه توسط «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» عرضه شده بود.

کمترین ارزش معاملات تالار کشاورزی هم به زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) خراسان رضوی در حدود ۲۶۴ میلیون تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی هشت هزار و ۸۰۰ تومان در حجم ۰.۰۳ تن توسط کارگزاری «توسعه کشاورزی» به طور نقدی فروخته شد. عرضه‌کننده این محصول «سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران» بود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا