انرژی

خطر قطع برق از بیخ گوش نمونه‌های زیستی گذشت

رییس مرکز ملی ذخائر ژنتیکی که روز گذشته نسبت به در خطر بودن ۴۰ هزار نمونه زیستی به علت قطعی برق هشدار داده بود، امروز اظهار کرد: خوشبختانه روز گذشته برق این مرکز پس از چند ساعت به طور موقت وصل شد اما از سوی وزارت نیرو هیچ‌گونه وعده‌ای داده نشده که قطع برق در هفته‌های آتی عملیاتی نشود.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دنبال بحث‌های رسانه‌ای روز گذشته، برق این مرکز وصل شد اما صحبتی درباره این‌که آیا در آینده این اتفاق تکرار می‌شود یا خیر مطرح نشده است.

وی ادامه داد: ما درباره مباحث مالی خود از ماه‌ها قبل از طرف رییس جهاد دانشگاهی نامه‌نگاری با آقای نوبخت را شروع کردیم، اما در طول این مدت حتی پنج دقیقه زمان برای ما در نظر گرفته نشد.

همچنین بخوانید

فاضلی در عین حال اظهار کرد: هفته گذشته نیز پس از آنکه اخطار قطع برق به دست ما رسید نامه‌ای کتبی را به صورت حضوری به اداره برق ساوجبلاغ ارسال کردیم تا مساعدت‌های لازم صورت گیرد، اما حدود چهار روز پس از این اقدام ماموران برای قطع برق به مرکز ما مراجعه کردند.

رییس مرکز ملی ذخائر ژنتیکی در ادامه متذکر شد: در این شرایط علاوه بر استرسی که به مجموعه ما وارد شد نوعی نگرانی هم برای تمام مراکز دیگر به وجود آمد. به هر صورت ذخائر موجود در این مرکز نوعی سرمایه ملی تلقی می‌شود که نمی‌توان برای آنها هیچ ارزش ریالی تعیین کرد. این گنجینه باید برای نجات مردم و در زمینه‌های مختلف از وضعیت غذایی و سلامت گرفته و غیره مورد توجه قرار گیرد.

شاهزاده فاضلی همچنین متذکر شد: این نوع مراکز مانند کتابخانه ملی هستند. ما در این سال‌ها نمونه‌های متعددی را خریداری، شناسایی، تولید یا جمع‌آوری کرده‌ایم و بودجه ما صرف نگهداری از این نمونه‌ها که امری هزینه‌بر است، می‌شود. حال اگر قرار باشد به دلیل مسائل مالی اتفاقی برای این نمونه‌ها رخ دهد این خسارت مربوط به یک نسل نشده و نسل‌های بعدی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته رییس مرکز ملی ذخائر ژنتیکی فعالیت بخش‌های مختلفی که در حوزه‌های بیولوژی، ژنتیک، سلولی و غیره فعال هستند به نمونه‌های موجود در مرکز ملی ذخائر ژنتیکی وابسته است و اگر نمونه‌های این مرکز دچار مشکلی شود به نوعی می‌توان گفت که باید در مجموعه‌های تحقیقاتی این حوزه‌ها را بست.

وی در پایان گفت: درخواست ما این است که در شرایطی که برای بسیاری از بناها از جمله مساجد برق رایگان در نظر گرفته می‌شود برای این مرکز که کارهای علمی در آن صورت می‌گیرد نیز چنین تسهیلاتی در نظر گرفته شده و برق ما نیز به صورت رایگان تامین شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز گذشته اعلام شد در پی مشکلات مالی و کمبود بودجه مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جهت پرداخت هزینه برق، برق مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به دلیل بدهی قطع شده است.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

یک دیدگاه

  1. در مصاحبه فوق آمده است که با قطع برق، نگهداری ذخایر ژنتیکی با مشکل مواجه شده است. جای سؤال دارد چگونه یک مرکز راهبردی با این درجه از اهمیت پیش بینی لازم برای حوادث غیرمترقبه ای مثل قطع برق را نکرده است؟ در حالی که در کوچکترین مجموعه های خدماتی کشور که توسط اندیشمندان و محققان نیز اداره نمی شوند، عموما چنین تدابیری از قبل اندیشیده می شود.

دکمه بازگشت به بالا