تجارتصنعت، معدن، تجارت

بسته ضد تحریمی گمرک برای حمایت از صادرات تهیه شد

رئیس کل گمرک:

رئیس کل گمرک ایران گفت: بسته ضد تحریمی گمرک برای حمایت از صادرات تدوین شده است و از همه ظرفیت ها تقویت بخش تولید و رونق صادرات استفاده می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،از گمرک جمهوری اسلامی ایران، «فرود عسگری» تاکید کرد: دستورالعمل های تفویض اختیار ورود موقت و استرداد حقوق ورودی در شیوه نامه ای جدید تنظیم و به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده که در مقایسه با دستورالعمل قبلی، تسهیلات گمرکی برای ورود موقت کالا و استرداد حقوق ورودی با هدف حمایت از تولید و صادرات در ۱۷ بند افزایش یافته است.
به گفته وی، کالا‌هایی که به صورت ورود موقت به کشور وارد می‌شوند، مشمول ضوابط ثبت سفارش نیستند.
«اگر کالای صادراتی با تشخیص گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت، از محل کالای ورود موقت تولید شده باشد و واردکنندگان ارزی از دولت بابت ورود موقت کالاها دریافت نکنند، مشمول هیچ یک از محدودیت ها و موانع صادراتی نیست که این مصوبه ابلاغ شده است.»
عسگری گفت: محدودیت ها در شیوه نامه جدید نسبت به قبل برطرف شده و گمرک بر اساس اهداف از پیش اعلام شده برای حمایت از تولید کنندگان و صادرات گام برداشته است.
رئیس کل گمرک ایران در تشریح بخشی از تسهیلات جدید گمرکی برای حمایت از تولید و صادرات بر اساس ماده ۵۱ قانون امور گمرکی، خاطرنشان کرد: در شیوه نامه قبلی، اختیار صدور و تمدید مجوز ورود موقت به تعداد محدودی از گمرکات اجرایی کشور تفویض شده بود، در حالی که در دستورالعمل اخیر این اختیار به همه ناظران و مدیران گمرکات مراکز استان ها تفویض شده است.
عسگری، گسترده تر شدن دامنه کالاها را در تفویض اختیار اخیر از دیگر مزایای آن برشمرد و گفت: مهلت اعتبار مجوزهای ورود موقت در شیوه نامه قبلی سه ماه در نظر گرفته شده بود که به دلیل حمایت از واحدهای تولیدی و تسهیل جریان ترخیص مواد اولیه مورد نیاز، مهلت استفاده از مجوز ورود موقت طی دستورالعمل اخیر به چهار ماه افزایش یافته است.
«در صورت درخواست ذینفع، مهلت اشاره شده ۲ ماه دیگر نیز قابل تمدید است.»

** الکترونیکی شدن تشریفات صادرات کالا در گمرک
رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: با الکترونیکی شدن مراحل مختلف تشریفات صادرات کالا در گمرک، عملیات صادرات در بستر الکترونیکی و به صورت دور اظهاری انجام می‌گیرد.
وی ادامه داد: صادرکننده پس از اظهار کالای خود به صورت الکترونیکی، ارزیابی کالا در محل را از گمرک درخواست می کند و بدون مراجعه حضوری، مراحل تشریفات صادرات انجام می شود.
«همچنین در صورت نیاز به مجوزهای موردی، مراحل انجام کار از طریق پنجره واحد مجازی انجام می‌شود.»
عسگری بیان داشت: به منظور تسهیل و تسریع صادرات، کنترل های گمرکی برای کالاهای سطح یک و ۲ فقط در یک مرحله انجام می شود و بر همین اساس، در صورتی که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح یک و ۲ تعیین شود نیازی به ورود حامل‌ها به داخل گمرک مبداء صادرات برای توزین و الصاق پلمپ در گمرک مبداء یا داخلی نیست.
وی اضافه کرد: در صورتی که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح ۲ تعیین شود، در این مسیر در ابتدا بررسی اسنادی اظهارنامه‌های کنترل سطح ۲ توسط گمرک مبداء انجام می شود، در مسیر کنترلی سطح سه نیز تسهیلات ویژه ای به تولیدکنندگان کالاهای صادراتی داده می شود.

همچنین بخوانید

** تشریفات صادرات، کمتر از یک روز
عسگری گفت: تا پیش از الکترونیکی شدن گمرک میانگین تشریفات صادرات هفت روز بود که اکنون با راه اندازی سامانه های الکترونیک زمان ترخیص در رویه صادرات به کمتر از یک روز کاهش یافته است.
وی توضیح داد: در حالی که در گذشته باید بطور تقریبی ۹ مرحله یعنی دریافت مجوز از سازمان های مربوطه، احراز هویت و ماده هفت، مراجعه به گمرک و تایپ اظهار نامه، کارشناسی، ارزیابی، توزین و در نهایت خروجی کالا از انبار و گمرک خروجی و اعلام وصول صادرات را با تحویل اسناد کاغذی طی می کرد، اما اکنون حتی اظهار الکترونیکی صادرات به گمرک در مرز خروجی انجام می شود.
به گزارش ایرنا، بررسی آمارها نشان می دهد که در ۶ ماهه نخست امسال ۱۲ میلیارد و ۹۵۱ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۶۴۹ دلار کالا به کشورهای همسایه صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی به طور میانگین ۲۷.۹۶ درصد رشد داشت.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا