بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

اولین روز از رویداد استارت‌آپ جاده ابریشم در تهران برگزار شد

روز اول رویداد استارت‌آپ جاده ابریشم تهران در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. تهران پنجمین شهر امسال برای برگزاری این رویداد بود که در روز اول ۱۱ استارت‌آپ خود را معرفی کردند و قرار است در روز دوم هشت استارت‌آپ، کسب‌وکار و ایده خود را ارائه دهند.

همچنین بخوانید

 

می‌خواهیم ایران را به بازار بین‌المللی وصل کنیم

در ابتدای این رویداد، محمدرضا ازلی، مؤسس تکراسا به شرح فعالیت استارت‌آپ جاده ابریشم پرداخت و گفت: «استارت‌آپ جاده ابریشم سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و هدف از تشکیل آن این بود که ایران را به بازار بین‌المللی وصل کنیم تا سرمایه‌گذار خارجی به کشور ورود پیدا کند. در این استارت‌آپ، ایران را ناحیه‌بندی کردیم و می‌خواستیم رویدادی ملی درست کنیم.»

او ادامه داد: «برای اجرای این رویدادها، استارت‌آپ‌های هر شهر را فیلتر کردیم و تور استارت‌آپی برگزار کردیم. دوره شتاب‌دهی آنلاین برای استارت‌آپ‌ها گذاشتیم تا برای رویداد اصلی آماده شوند. رویداد پایانی ما در کیش برگزار شد و برای این مراسم، ۳۶ سخنران از ۱۵ کشور حضور داشتند. برنده‌های رویداد نهایی سال گذشته اکوبار، کشمون و دکترتو بودند. برخی دیگر از تیم‌ها هم بودند که توانستند سرمایه جذب کنند و به پارک فناوری ورود پیدا کنند. امسال ۸۰ داوطلب و ۵۰ استارت‌آپ پذیرفته شده‌اند.»

 

چه‌طور سرمایه جذب کنیم؟

در ادامه رادمان ربیعی، مدیر بخش سرمایه‌گذاری شرکت جسورانه فیروزه به بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها پرداخت و گفت: «چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی به نسبت قبل با تردید و احتیاط همراه است. در این شرایط این سؤال پیش می‌آید که آیا سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند باشند یا خیر؟ سرمایه محدود است، خیلی‌ها به دلیل محدودیت، امکان جذب سرمایه ندارند.

اما در این شرایط چه‌طور باید راهمان را ادامه دهیم. اول از همه نباید ناامید شد. استارت‌آپ‌های بالغ‌تر در این دوران ارزش‌گذاری‌های بالاتری تجربه کرده‌اند. آن‌ها برای جذب سرمایه مشکل دارند چون سرمایه‌گذار جدید شاید با رقم جدید حاضر به سرمایه‌گذاری نباشد. بنابراین باید از مشاورین مالی متخصص استفاده کنند.»

او تصریح کرد: «شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی ما با مساله ادغام موافق نیستند اما این کار برای جذب سرمایه و نگهداری منابع بسیار تاثیرگذار است. دیگر موضوع مهم و مؤثر پذیرش در بورس برای استارت‌آپ‌هاست. رغبت سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این شرایط بیشتر می‌شود. استارت‌آپ‌های کوچک برای جذب سرمایه باید اول به کار خودشان برسند.»

او استارت‌آپ‌ها را مخاطب خود قرار داد و گفت: «اگر روی بخش مالی به خوبی تمرکز کنید، رغبت سرمایه‌گذاران بیشتر خواهد شد و روحیه کارآفرینی حفظ می‌شود. از منابعی که در تأمین مالی جمعی مورد استفاده قرار می‌گیرد هم می‌توانید بهره ببرید. ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۸۸ درصد است و این رقم در دنیا هم بسیار قابل توجه است. هر چقدر دسترسی افراد بیشتر باشد، بهتر است و این یعنی ۸۰ میلیون نفر از محصول شما استفاده می‌کنند و شما با بازاریابی و روابط عمومی خوب می‌توانید به اهداف خود برسید.»

در ادامه ۱۱ استارت‌آپ در مدت چهار دقیقه به معرفی خود پرداختند و به سؤالات هیات داوران در مدت سه دقیقه پاسخ دادند.

استارت‌آپ‌های problem.ir، Iran by Bit، تیریپ ما، آرتیبیشن، سه‌سوت جاب، دیالوگ، موزرا، این‌پین، دنگی‌پال، ۱۰۰ تحلیل و لوجیکو در این قسمت، ایده و فعالیت خود را معرفی کردند.

 

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کارآفرینی زنان در ایران

در ادامع پنلی با حضور نیکو نیکنام، بنیانگذار نیک‌پرینت، مژان اصغری، هم‌بنیانگذار women in AI، تبسم لطیفی، مدیرعامل مامان پز، نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان و لنا وفایی، مدیرعامل پیاده برگزار شد. در این پنل، چالش‌ها و فرصت‌های کارآفرینی زنان در ایران مورد بررسی قرار گرفت.

مژان اصغری به این موضوع اشاره کرد که در فرانسه هم جامعه مردسالار وجود دارد اما با شرایط ایران تفاوت‌هایی دارد. او گفت: «از بچگی ما الگو نداریم. رسانه‌ها در این زمینه و دادن الگوی مناسب خیلی مهم هستند.»

تبسم لطیفی با اشاره به نقش زنان در جامعه گفت: «در حال حاضر علاوه بر وظایف سنتی، جامعه توقعات خیلی زیادی از زنان دارد. رسانه‌ها هم این موضوع را تقویت می‌کنند. زنان و مردان از منظر توانایی هیچ تفاوتی با هم ندارند تنها در برخی مشاغل ناچیز که به فیزیک بدنی مربوط می‌شود، ممکن است مردان و در برخی موارد زنان بهتر باشند. اختلاف ارزش‌ها بین مردان و زنان وجود دارد. برای مثال طبق یک تحقیق انجام شده مردان بیشتر تمایل دارند اخلاقیات را در کار زیر پا بگذارند.»

لنا وفایی با اشاره به موضوع تبدیل تهدیدها به فرصت گفت: «بدون شک زنان را درست کم می‌گیرند. من همواره سعی می‌کنم توانمندی‌های خودم را نشان دهد تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کنم. همیشه این داستان تکرار شده که خانم‌ها متفاوت هستند اما درنهایت یک خانم باید به این باور برسد که می‌تواند موفق باشد. ما خودمان نمی‌خواهیم خودمان را به چالش بکشیم. اصولاً ما خیلی مطالبه‌گر هستیم تا اینکه مسئولیت‌پذیر باشیم.»

دانشور، مهم‌ترین مساله زنان را عدم اعتماد به نفس در آنها عنوان کرد و گفت: «زنان، مشکل را می‌دانند ولی کاری برای آن انجام نمی‌دهند.»

پنل آخر این رویداد با عنوان bootstrapping بود که با حضور مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال، فرهاد هدایتی‌فرد، مدیرعامل استارت‌آپ تسکولو، هادی فرنود، هم‌بنیانگذار کاموا و حمیدرضا احمدی، هم‌بنیانگذار ایوند برگزار شد.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا