بورسبورس اوراق

افت شاخص بورس در روز رونق معاملات سهام/ رفت و برگشت غول‌های بازار

بورس تهران در سومین روز هفته معاملات پُرنوسانی را در جو هیجانی را تجربه کرد. از این رو امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس و فرابورس بالغ بر هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بود که حاکی از ادامه‌دار بودن رونق بازار دارد. همچنین ادامه روند انتشار گزارش شش ماهه شرکت‌ها و اعلام ارقام قابل توجه در مبالغ فروش و سود می‌تواند روزهای سبزی را برای بازار رقم زند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات سهام، امروز در حالی آغاز شد که در اغلب نمادها و گروه‌ها فشار عرضه سنگین به نظر می‌رسید از این رو امروز تالار معاملات بورس تهران صحنه دادوستدهای داغ معامله گرانی بود که انگیزه‌ها و برداشت‌های متفاوتی از قمیت‌های کنونی سهام داشتند. گفتنی است بازگشایی برخی نمادهای بزرگ و لیدر در محدوده‌ها منفی فضای منفی ابتدای معاملات را تعمیق کرد.در این بین بازگشت نماد «وبملت» و «خساپا» تا حدی جو کلی بازار را که در ابتدای صبح مثبت بود به محدوده‌های قرمز کشاند. بانک ملت امروز پس از توقف به دلیل رشد ۲۰ درصدی در ۵ روز کاری، بازگشایی شد و در ابتدا با افت ۱۰درصدی قیمت مواجه شد. رفته‌رفته اما معاملات در این نماد متعادل‌تر شد و قیمت آن به سمت محدوده صفر تابلو حرکت کرد.
اخباری که بازار را قلقلک دادند

از سویی دیگر اما انتشار برخی اخبار همچون تسعیر نرخ ارز به نیمایی برای فرآورده‌های نفتی و همچنین اغلب گزارش شش ماهه‌هایی که حاوی اخبار خوشی از افزایش روند سودآوری شرکت‌ها داشت، سبب شد از حجم معاملات منفی کاسته شود. در مصوبه هیات وزیران پیرامون تعیین نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران که طی نامه شماره ۹۹۹۶۵ در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۷ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد، آمده است: از ابتدای آبان ماه سال جاری نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه ها (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی)، برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما خواهد بود.

اما از ابتدای صبح فشار فروش در نمادهای پالایشی هم در ابتدای معاملات قابل توجه بود. اکثر نمادهای گروه فرآورده نفتی در صف‌های فروش معامله می‌شدند. اما با انتشار مصوبه هیأت وزیران درباره تسعیر نرخ خوراک و محصولات پالایشگاه‌ها با ارز نیمایی، قیمت‌ها در این گروه نیز رو به رشد گذاشت.
آینده پالایشی‌ها به کدام سمت می رود؟

انتشار خبر تسعیر ارز پالایشی ها به نرخ نیمایی سبب شکل گیری تقاضای مثبت در این گروه و کاسته شدن از صف فروش ها شد. اما نکته قابل توجه در این گروه افزایش نسبتا شدید قیمت در روزهای گذشته برای اغلب نمادهای حاضر است. به نظر می رسد باتوجه به معاملات منفی امرروز سهام پالایشی، کلیت بازار این امر را پیش از این شناسایی و به اصطلاح پیش خور کرده است. از این رو پس از این نیز نمی توان جهش قیمتی قابل توجهی را از نمادهای گروه پالایشی توقع داشت. اما در این بین دو فاکتور تاثیرگذار دیگر می تواند جای امیدواری به قیمت سهام گروه پالایشی را بالا برد: نخست افزایش قیمت جهانی نفت و دیگری افزایش نرخ نیمایی در بانک مرکزی است.

در مجموع امروز ۱۸۱ میلیون سهم از این گروه با ارزش ۲۱۰ میلیارد تومان دادوستد شد که این معاملات سبب بازدهی منفی ۲.۵ درصدی برای سهامداران پالایشی شد. در این گروه همچنین امروز به جز «شراز» چهار پالایشگاه دیگر سهامشان در محدوده منفی سه درصد و کمتر دادوستد شدند.
پتروشیمی‌ها بازهم بار بازار را به دوش کشیدند

تنها گروه بزرگ و مثبت بازار، گروه محصولات پتروشیمی بود که سرمست از گزارش‌های مناسب ۶ماهه با رشد مناسبی مواجه شد. تا جایی که امروز نمادهای پالایشی، فلزی و بانکی بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص کل بورس گذاشتند اما در طرف مقابل معاملات مثبت نمادهای پتروشیمی از افت بیشتر شاخص بورس جلوگیری کرد. در این گروه نیز ۴۲۶ میلیون سهم به ارزش ۲۷۲ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی ۱.۲۷ درصدی را به دنبال داشت.
دنده عقب خودرویی ها در روز پُرهیجان بورسی

اما در بین گروه های منفی امروز، خودوریی ها بیشترین افت را داشتند و در این گروه فشار فروش تا انتهای بازار ادامه یافت. بازگشت ناموفق «خساپا» از توقف و بازگشایی در محدوده ۱۰ درصد منفی سبب افزایش فشار فروش در سایر نمادهای این گروه شد و اغلب نمادها را تا صف فروش پیش برد. در مجموع این گروه نیز با دادوستد بیش از ۳۳۹ میلیون سهم به ارزش ۴۷.۵ میلیارد تومان بازدهی منفی پنج درصد را برای معاملات امروز ثبت کرد.

در قسمت منفی‌ها، گروه بانکی نیز افت قابل توجهی را با بازگشایی منفی نماد بانک ملت در منفی ۱۰ درصد تجربه کرد. همچنین در این گروه «سامان» و «وملت» و «وپست» بیشترین افت را به ثبت رساندند. از سویی دیگر معاملات پُرحجم در نماد بانک صادرات تا حدی از افت بیشتر این گروه کاست. در این گروه نیز بیش از ۵۸۲ میلیون سهم به ارزش ۱۱۵ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی چهار درصدی را به ثبت رساند.

آمار و ارقام بازار امروز

شاخص بورس تهران امروز با افت هزار و ۶۵۹واحدی (معادل ۰.۸۸درصد) مواجه شد و در ارتفاع ۱۸۷هزار و ۷۷۸واحد قرار گرفت. همچنین شاخص کل هم‌وزن با افت ۱.۲۷درصدی در سطح ۲۸هزار و ۹۴۱واحد قرار گرفت. در این بین بیش از سه میلیارد و ۲۴۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان یک هزار و ۲۵ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار نیز «وبملت»، «شبندر» و «فولاد» بیشترین نقش را در افت شاخص داشتند. از سویی دیگر معاملات مثبت در نمادهای «پارس»، «پارسان» تا حد زیادی افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز افت اندکی را تجربه کرد و با عقب نشینی هشت واحدی به رقم دو هزار و ۱۰۲ واحد بازگشت. در این بازار نیز بیش از ۹۷۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۹۱ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۳۱۱ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام در این بازار اختصاص داشت.

نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «مارون»، «ذوب» و «دماوند» بیشترین نقش را در افت آیفکس داشتند اما از سویی دیگر «میدکو»، «هرمز» و «شراز» تا حدی از افت بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا