امور زیربناییانرژیكشاورزی و دامپروری

ممنوعیت کشت برنج راهکار مقابله با کم آبی نیست

دبیر انجمن برنج ایران گفت: ممنوعیت و محدودیت کشت برنج در استان های غیر شمالی به منظور مقابله با کم آبی راه حل نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جمیل علیزاده شایق در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه پدیده خشکسالی و کم بارشی و ضعف مدیریت برای استفاده صحیح و بهینه از آب بخش کشاورزی و کشاورزان کشور را با چالش های متعددی مواجه کرده است.

وی اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با کم آبی راه و چاره را در این دیده که کشت برنج را بجزء استان های شمالی ممنوع کند که این تصمیم مصداقی از پاک کردن صورت مسئله است.

همچنین بخوانید

دبیر انجمن برنج ایران گفت: این وزارتخانه بجای اعمال محدودیت و ممنوعیت باید کشاورزان را به سمت مصرف آب به میزان واقعی نیاز گیاه و همینطور استفاده از ارقام مقاوم به کم آبی یا کم آب بر برنج هدایت کند.

وی افزود میزان مصرف آب بطور متوسط در هر هکتار شالیزار ۱۲ هزار متر مکعب است که شوربختانه بسیاری از کشاورزان به دلیل وجود ضعف در خصوص مسائل آموزشی و ترویجی این رقم را تا مرز ۲۰ هزار متر مکعب در هر هکتار نیز رسانده اند.

علیزاده شایق تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید با فعالیت های آموزشی و ترویجی کشاورزان را به سمت مصرف بهینه آب در هکتار یعنی به میزان واقعی نیاز گیاه و همینطور در مناطق غیر شمالی کشاورزان را به استفاده از ارقام مقاوم به کم آبی یا کم آب بر ترغیب و تشویق کند.

دبیر انجمن برنج ایران یادآورشد: اجرای سیاست ممنوعیت برنج در ۱۴ استان کشور نه تنها جواب نمی دهد بلکه با مقاومت جدی کشاورزان نیز رو به رو خواهد شد.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا