بورسبین الملل

انتظار رشد قیمت سنگ آهن با گرید بالا/ ظرفیت زمستانی تولید فولاد چین در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت

با وجود آشوب‌های برپا شده در بازارهای جهانی در سال جاری که منجر به کاهش قیمت بسیاری از فلزات اساسی و مواد اولیه شده است، قیمت سنگ آهن با مقاومتی مثال زدنی، شاهد رشد بوده است و حال انتظار می‌رود که این روند در گریدهای با کیفیت بالا، تداوم داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،با توجه به اینکه کمپین سال جاری دولت چین برای اعمال محدودیت‌های تولیدی برای جلوگیری از آلایندگی هوا در حال شکل‌گیری می‌باشد، انتظار می‌رود که این امر منجر به تقویت تقاضا برای سنگ آهن با گرید بالا شود.

منطق قضیه نیز از این قرار است که اگر کارخانه‌های تولیدکننده فولاد در زمینه ایجاد سقف آلایندگی با محدودیت مواجه شوند، آن‌ها مجبور خواهند بود که از بهترین کیفیت موجود سنگ آهن به منظور حداکثر کردن مقدار فولاد تولیدی خود نسبت به انرژی مصرفیشان استفاده کند.

این امر بدین معنا خواهد بود که سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد و بالاتر در دوران اعمال محدودیت‌های زمستانی بر روی صنایع آلاینده در چین نسبت به گریدهای با عیار کمتر همچون سنگ آهن ۵۸ درصد، از تقاضای بیشتری برخوردار خواهد بود.

در حال حاضر مشخص نیست که چه میزان از ظرفیت موجود سنگ آهن چین در بازه زمانی اعمال محدودیت‌های زمستانی به منظور بهبود کیفیت آب و هوا، غیر فعال خواهند شد و یا با کاهش نرخ عملیاتی تولید خود مواجه خواهند شد.

همانطور که پیشتر گزارش داده بودیم، پکن در سال جاری به مقامات دولت‌های محلی اجازه داده است تا خود اقدام به تعیین معیارهای ضد آلایندگی دست بزنند در حالی که در زمستان سال گذشته در برخی از مناطق تولید فولاد، معیارهای کاهش تولید یکسانی علیه بسیاری از فولادسازان اجرا شده بود.

این امر باعث شده است تا برآورد ظرفیت تولید فولادی که حذف خواهد شد و یا با کاهش فعالیت مواجه خواهد شد، با دشواری مواجه شود.

برخی از مناطق تولید فولاد همچون تانگشان که به عنوان قطب فولادسازی چین مطرح است، از معیارهای سهل‌گیرانه‌تری در مقایسه با سال گذشته استفاده خواهند نمود اما مدت زمان اجرای این اقدامات در مقایسه با سال گذشته، حداقل ۲ هفته بیشتر خواهد بود و تا پایان مارس ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت.

بانک بریتانیایی بارکلاز اخیرا با انتشار یادداشتی اعلام کرده که طولانی‌تر شدن مدت اعمال سیاست‌های زیست‌محیطی، بر سهل‌گیرانه‌تر شدن آن‌ها چربش خواهد داشت و در نتیجه منجر به کاهش حدود ۱۹ میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد در منطقه تانگشان خواهد شد که نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. اما تحت هر سیاستی، انتظار می‌رود که تقاضا برای سنگ آهن با گرید بالاتر افزایش یابد هر چند هنوز این انتظارات، خود را در قیمت‌ها نشان نداده است.

هفته گذشته بنا به برآورد آرگوس مدیا، سنگ آهن با عیار ۶۵ درصد برای تحویل در بازار چین به قیمت ۹۷.۱۵ دلار به کار خود خاتمه داد در حالی که قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد معادل با ۷۳.۲ دلار در هر تن و سنگ آهن با عیار کمتر ۵۸ درصد معادل با ۶۰.۲ دلار در هر تن بوده است.

این وضعیت باعث شده تا پرمیوم سنگ آهن ۶۵ درصد نسبت به عیار ۶۲ درصد معادل با ۳۲ درصد و نسبت به عیار ۵۸ درصد معادل با ۶۱ درصد باشد.

انتظار می‌رود که پویایی قیمت‌ها در زمستان با توجه به وضعیت موجود منجر به افزایش پرمیوم قیمتی عیارهای بالاتر سنگ آهن شود. اخیرا آمارهای موسسه Refinitiv از رهیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که چین در ماه جاری میلادی حدود ۲۶.۲ میلیون تن سنگ آهن با گرید بالا از برزیل وارد خواهد کرد که در صورت تحقق این پیش‌بینی، این قوی‌ترین آمار ثبت شده از سال ۲۰۱۵ خواهد بود. این امر به وضوح نشان‌دهنده افزایش تقاضای چین برای سنگ آهن با گرید بالا خواهد بود.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصاد آنلاین - صدرا خلف

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا