بورسبورس اوراق

تعدیل مثبت در «شپاکسا»/ «خمحرکه» از افزایش نرخ گیربکس گفت

امروز بسیاری از نمادهایی که در چند روز اخیر شاهد توقفشان بودیم بازگشایی شدند و از این بابت بازگشایی‌هایی که امروز بازار سهام شاهد آن بود نسبت به توقف‌ها تعداد بسیار بیشتری داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  شاخص بورس تهران روز جاری را با هزار و ۶۵۹  واحد کاهش به پایان برد و به سطح ۱۸۷ هزار و ۷۹۹ واحد تنزل پیدا کرد. در این روز  پیام‌خای ناظران بورس و فرابورس منجر به  ۱۱ توقف و ۳۱ بازگشایی شد که تعداد زیادی از این توقف‌ها ناشی از شفاف سازی شرکت‌ها بودند.

«خمحرکه» و افزایش قیمت گیربکس: نماد معاملاتی (خمحرکه) متعلق به شرکت صنعتی نیرو محرکه به دلیل شفاف سازی در خصوص افزایش نرخ گیربکس خانواده پژو متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرد که نرخ این محصول را از ۸۵۸ هزار تومان به ۹۷۷ هزار تومان افزایش داده است.این افزایش نرخ براساس توافقات انجام شده با شرکت ساپکو این شرکت موفق به اخذ ۱۱/۶ درصد افزایش قیمت شده که از ابتدای سال مالی اعمال گردیده است. همچنین افزایش قیمتی معادل ۲/۲ درصد از بابت اقلام تبادلی به قیمت فروش اضافه شده که هیچگونه تأثیری در حاشیه سود شرکت نخواهد داشت.
«شپاکسا» تعدیل مثبت داد: نماد معاملاتی شرکت پاکسان (شپاکسا) به دلیل تعدیل مثبت سود پیش بینی شده شرکت از ۲۸ میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان به ۳۶ میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان، متوقف شد. شرکت خاطر نشان کرده که دلیل افزایش سود یاد شده حذف تخفیفات فروش و افزایش نرخ فروش محصولات داخلی و همچنین افزایش نرخ فروش محصولات صادراتی و سایر محصولات صنعتی با توجه به کشش بازار است.
«شگل» و تغییر نرخ فروش محصولات: نماد معاملاتی (شگل) متعلق به شرکت گلتاش به دلیل افزایش نرخ محصولات متوقف شد. شرکت اعلام کرده است که تغییرات نرخ فروش محصولات نهایی ، افزایش نرخ ارز و مواد اولیه و ادوات بسته بندی اعمال شده، منجر به افزایش سود شرکت از ۴۰ میلیارد و ۶۱۹ میلیون تومان به ۵۶ میلیارد و ۸۵۲ میلیون تومان می‌شود.
«بورس» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران (بورس) با توجه به افشای اطلاعات در خصوص بازنگری در مبالغ پیش بینی شده عملکرد مالی، متوقف شد. با توجه به روند معاملات انجام شده در بازار بورس طی ۷ ماهه ابتدای سال ۹۷ و به تبع آن ضرورت بازنگری در مبالغ پیش بینی شده عملکرد مالی، برآورد درآمد‌های عملیاتی شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ از مبلغ ۸۰ میلیارد تومان به ۱۲۱ میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومان و برآورد بهای تمام شده ارائه خدمات و هزینه‌های عمومی و اداری نیز در مجموع از مبلغ ۵۲ میلیارد و ۹۱۱ میلیون تومان به مبلغ ۶۶۵ میلیارد و ۳۵۴ میلیون تومان افزایش یافته است.
«شبندر» نیمایی شد: دیگر نمادی که در روز جاری خبر از توقف آن به میان آمد نماد معاملاتی (شبندر) متعلق به پالایش نفت بندر عباس بود. علت توقف نماد یاد شده  افزایش نرخ خوراک و تغییر مبنای محاسبه قیمت فرآورده‌های تولیدی از نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان به هشت هزار تومان بوده است. بر اساس مصوبه مورخ ۲۹ مهرماه هیئت وزیران از تاریخ یکم آبان ۹۷ نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها (نفت خام و میعانات گازی ) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران (پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی) و فرآورده های ویژه تولیدی برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما خواهد بود که موضوع فوق منجر به تغییر سود هر سهم می‌شود.
تعدیل مثبت در نماد «سشمال»: نماد معاملاتی شرکت سیمان شمال (سشمال) به دلیل افزایش در آمد پیش بینی شده برای سال مالی جاری متوقف شد. افزایش EPS پیش بینی شده سال مالی  ۳۰ آذر ۹۷ از مبلغ ۱۴ تومان و چهار ریال به ۱۵تومان و هشت  ریال به دلیل افزایش پنج  درصدی در فروش محصولات و کنترل هزینه های سربار شامل انرژی و تعمیرات و سایر هزینه ی سربار تولید به میزان پنج درصد و افزایش عوامل مواد مصرفی به میزان هشت درصد و همچنین افزایش هزینه های عمومی و اداری و فروش که درمجموع باعث افزایش سودآوری شرکت به میزان ۱۰درصد شده است.

«کی بی سی» و وصول مطالبات ارزی: نماد معاملاتی شرکت کی بی سی به دلیل شفاف سازی در خصوص وصول مطالبات ارزی، متوقف شد. این شرکت اعلام کرده است که مبلغ ۸۰۵ هزار و ۶۷۳ یورو از شرکت سنوفی پاستور فرانسه طلب داشته که توانسته آن را در تاریخ ۳۱ شهریور سال جاری محرز و شناسایی کند. این شرکت در نظر دارد ارز در اختیار خود را با نرخ ۱۰ هزار و ۲۳۸ تومان سامانه نیما به ازای هر یورو (نرخ استعلامی از بانک مرکزی برای روز ۳۱ شهریور ۹۷ ) ،را به فروش برساند. گفتنی است، سود حاصل از تسعیر ارز این مبلغ  هشت میلیارد و ۲۴۹ میلیون تومان به شرح فوق در عملکرد ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ این شرکت لحاظ شده است .

«های وب» متوقف شد: دیگر نماد متوقف شده (های وب) بود که به دلیل امضاء قرارداد تامین و راه اندازی شبکه رادیو ترانک دیجیتال، متوقف شد. «های وب» خبر داد است که  قرار دادی به منظور تامین و راه اندازی شبکه رادیو ترانک دیجیتال مشتمل بر ۱۴ عدد BTS و ۱۴ عدد بیسیم خودرویی با استفاده از فناوری TETRA با شرکت نفت و گاز پارس(NIOC-POGC) به مبلغ دو میلیون و ۶۳ هزار و ۲۶۰ یورو به مدت ۳ ماه و به صورت ترک تشریفات مناقصه بعلت انحصاری بودن اپراتور رادیو ترانک عمومی به امضا رسیده است.

بازگشت «ثشاهد» به تابلوی معاملات: نماد معاملاتی شرکت شاهد (ثشاهد) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی ۱۰ تومانی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله است.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا