انرژیبین الملل

کاهش قیمت نفت با اعلام عربستان مبنی بر تداوم برنامه افزایش تولید

قیمت شاخص‌های نفت در بازارهای جهانی امروز با کاهش نسبی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هر بشکه نفت برنت با ۳۵ سنت کاهش به ۷۹.۴۳ دلار رسیده است و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۴۱ سنت کاهش به ۶۸.۷۱ دلار در هر بشکه رسیده است.

اخیرا جنجال‌های به وجود آمده بر سر قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه باعث رفت و برگشت‌های مداوم نفت به محدوده ۸۰ دلار شده است.

همچنین بخوانید

خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی امروز در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد که این کشور با توجه به مسئولیت خود در قبال بازار نفت، سیاست را در این حوزه دخیل نخواهد کرد و به روند افزایش تولید خود برای جبران کاهش عرضه در سایر نقاط (همچون ایران) ادامه خواهد داد.

پیشتر برخی از سناتورهای آمریکایی خواهان اعمال تحریم بر علیه عربستان بر سر ماجرای خاشقچی شده‌اند و این نگرانی وجود داشت که سعودی‌ها دست به استفاده از نفت به عنوان سلاحی اقتصادی بزنند ولی سخنان کنونی الفالح در مقطع فعلی به منزله چراغ سبزی برای تسکین این تنش ژئوپولتیکی است.

عربستان سعودی در حال حاضر نزدیک به ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید میکند و خالد الفالح وعده داده است که تلاش می‌کند تا این میزان را به ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این در حالی است که پایداری این سطح و توانایی عربستان به نزدیک کردن تولید خود به سطح اسمی ۱۲ میلیون بشکه‌ای به شدت مورد تردید تحلیلگران است.

قیمت نفت پس از رسیده به سقف ۸۶ دلاری که بالاترین سطح ۴ سال اخیر است، تحت تاثیر آشوب‌های بازار سهام و تیره شدن تقاضا با توجه به گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی و اوپک از کاهش رشد تقاضا در سال جاری و سال آینده، با کاهش مواجه شده است. هر چند کمتر از ۲ هفته تا اعمال رسمی تحریم‌های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ایران باقی مانده است، اما به نظر می‌رسد که سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران به صورت رسمی در مقطع کنونی شکست خورده است و ایالات متحده بر طبق اعلام استیو منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور در حال بررسی اعطای معافیت به برخی از مشتریان آسیایی برای تداوم واردات نفت از ایران به شرط کاهش میزان خرید، است.

منبع
اقتصاد آنلاین - صدراخلف

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا