ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تصویب بسته ۱۴ بندی در حوزه ICT

به گفته وزیر ارتباطات، در جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیشنهاداتی را که سازمان برنامه و بودجه و وزارت ارتباطات داشتند، بررسی و ارائه شد و درنهایت بسته‌ای ۱۴ بندی به تصویب رسید که البته همه آن در حوزه ارتباطات نبود و بخشی از آن به موضوع فضایی و فناوری اطلاعات در زمینه تسهیل کسب و کارهای نوپا مربوط بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به این‌که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‎های اخیر و به‌ویژه پنج سال گذشته توسعه قابل توجهی داشته است، گفت: در پنج سال اخیر با همکاری بخش خصوصی و دولتی در این حوزه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که ۳۰ درصد مربوط به دولت است و ۷۰ درصد آن را بخش خصوصی انجام داده است.

وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که حجم بازار در سال گذشته ۳۶ هزار میلیارد بوده و پیش‌بینی برای امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: بنابود امسال دولت به‌صورت مستقیم ۶۴۰۰ میلیارد تومان از ۴۰ هزار میلیارد را برای هزینه‌ها تامین کند و پیش‌بینی ما رسیدن به این میزان است اما تلاطم پیش روی بازار ارز حوزه توسعه را کند می‌کند و اهداف پیش‌بینی شده در برنامه ششم با این نرخ رشد ارز قابل دستیابی نیست.

همچنین بخوانید

وی با بیان این‌که با وجود تحریم‌ها، حوزه ارتباطات رونق خوبی گرفته است، افزود: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نقش زیرساخت توسعه دیگر حوزه‌ها را برعهده دارد. بخش ارتباطات بر اثر وضع تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز با تلاطم‌هایی مواجه شده و موضوع جلسه امروز اثرات این تلاطم و نحوه مدیریت آن‌ها برای ادامه مسیر بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان این‌که درآمد حوزه ارتباطات و فناوری ارتباطات صددرصد ریالی اما بخش اعظم هزینه‌های آن ارزی است، خاطرنشان کرد: این موضوع نیاز به ورود بخش دولتی برای تسهیلات دارد. بخش اول این است که هزینه‌های توسعه را در کشور کم کنیم که بخشی از آن شامل مالیات اپراتورها و هزینه‌های گمرکی می‌شود. ضمن این‌که دولت و شرکت مخابرات ایران هم سهم دارند.

وزیر ارتباطات درباره طرح «نوآفرین» نیز  گفت: طرح« نوآفرین» که نزدیک به سه ماه است در دولت مانده و به تصویب نرسیده است، باید اجرایی شود و ما در کمیسیون اقتصاد منتظر ارسال به دولت هستیم که در جلسه درباره آن صحبت شد تا این طرح هر چه سریع‌تر موانع و اشکالاتش برطرف شود تا به نتیجه برسیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا