تجارتصنعت، معدن، تجارت

صادرات و واردات لازم و ملزوم یکدیگرند

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: صادرات و واردات در دنیا لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد لاهوتی در برنامه «راه ابریشم» رادیو اقتصاد افزود: ایران از دیرباز به عنوان یک کشور صادرکننده محصولات سنتی مانند فرش دستباف، خشکبار، پوست، روده، زعفران، خاویار و بسیاری موارد دیگر در دنیا شناخته می شود.

وی ادامه داد: مواد اولیه تمامی این اقلام داخلی و بدون وابستگی به واردات بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: پس از جنگ هشت ساله تحمیلی یعنی از ابتدای دهه ۱۳۷۰ موضوع توسعه صادرات غیر نفتی به شدت مورد توجه دولت ها قرار گرفت.

وی افزود: روند صادراتی کشور در تمامی دولت های پس از جنگ به سبب ایجاد زیرساخت ها و شکل گیری صنایع بالا و پائین دستی روند مثبتی را طی کرده است.

لاهوتی ضمن اشاره به واردات ۸۵ درصدی مواد اولیه و واسطه ای تولید در کشور اظهار داشت: این نشان می دهد واحدهای صنعتی برای تامین مواد اولیه به بحث واردات نیاز مبرم دارند.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: بخشی از مواد واسطه ای که وارد کشور می شود پس از تولید در خدمت صادرات قرار می گیرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: واردات یکی از موضوعات جدی در کشور می باشد که متاسفانه با بی مهری مواجه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اهمیت توسعه صادرات غیر نفتی بر کسی پوشیده نیست.

لاهوتی تصریح کرد: تاکید بر توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یک استراتژی مهم از جمله روش های دستیابی بـه رشد مستمر اقتصادی محسوب می شود که همواره به عنوان یکی از راهبردهای محوری اقتصاد کشور مطرح است.

وی در ادامه یادآور شد: این سیاست علاوه بر خارج کردن اقتصاد از حالت تک محصولی منجر به بهبود تراز پرداخت های ارزی، رشد اقتصادی، افزایش قدرت و مزیت نسبی رقابتی کشور در بازارهای جهانی می شود.

برنامه «راه ابریشم» کاری از گروه صنعت و بازرگانی به تهیه کنندگی لیلا امیدیگانه یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ساعت ۱۶.۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه با هدف توسعه تجارت بین الملل به نفع بخش صادرات به ویژه صادرات غیر نفتی و معرفی مقصد های مناسب صادراتی کشور از رادیو اقتصاد پخش وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا