خودروصنعتصنعت، معدن، تجارت

دلال‎ها قطعات خودرو را گران کردند

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: قیمت قطعات یدکی خودرو بین ۴۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا نیک آیین با بیان اینکه علت افزایش قیمت قطعات خودرو را باید از اتحادیه لوازم یدکی پرسید،​گفت: تعمیرکاران ما قربانی تقلّب هستند و با توجه به اینکه قطعات ، بی کیفیت هستند کیفیت کار تعمیرکاران را زیر سئوال برده است.

وی افزود: قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است و وجود واسطه های متعدد از علل این افزایش است.

نیک آیین با بیان اینکه کمبود عرضه در بازار لوازم یدکی وجود دارد، گفت: کیفیت قطعات هم کاهش داشته است و برخی از کارخانه های قطعه ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کردند.

حسن ساده عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه افزایش قیمت در همه کالاها از جمله لوازم یدکی خودرو رُخ داده است، افزود: قیمت برخی از لوازم یدکی ۲ تا ۳ برابر افزایش داسته است که منطقی نیست.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر ۴۰ درصد افزایش قیمت داشتیم که به علت نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل بوده است.

ساده با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیاز لوازم یدکی کشور از خارج تامین می شود، افزود: افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت این لوازم شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: تعدد مراکز تصمیم گیر و توجه نکردن به عواقب تصمیم از علل ایجاد مشکل در قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو است.

وی افزود: بر اساس قانون، اتحادیه ها اجازه نرخ گذاری و نظارت ندارند و سازمان های تصمیم گیرهم با اتحادیه ها مشورت نمی کنند.

ساده گفت: مصرف قطعات یدکی در سال ۹۶ در کشور ۱۱ و نیم میلیارد دلار برای حدود ۲۲ و نیم میلیون خودرو بوده است.

وی افزود: حدود ۵۰ درصد این مبلغ، تولید داخل و ورود کالا از مبادی رسمی بوده و ۵۰ درصد این کالاها هم از مبادی غیررسمی بوده است و فروشنده ها هم نمی تواننداصلی را از بدلی تشخیص دهند.

قیمت قطعات خودرو ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر در ملاقات با مسئولان هشدارهای لازم را درباره مشکلات قطعه سازان داده ایم ،​گفت: هر روز وضعیت بدتر می شود . قیمت مواد اولیه خارجی سه برابر شده است.

وی افزود: اجناسی را که با دور زدن تحریم ها خریدیم و در گمرک کشورمان نگه داشتیم تا آن را ترخیص کنیم اما بر اساس تصمیم نادرست مسئولان ، قیمت ارز را از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۸ تا ۹ هزار تومان تبدیل کردند.

بیگلو گفت: مواد اولیه خارجی ما ، حدود ۲ تا ۳ برابر افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: بر اساس قرارداد حقوقی قطعه سازان با شرکت های خودروساز، ​اجازه ندارند قطعاتی را که مطابق باقطعه سازان خودرو است به طور مستقیم در بازار بفروشند و قطعه سازان داخل ، تولیدات خود را باید در اختیار خودروسازان قرار دهند.

بیگلو با بیان اینکه ۱۵۳۰ قطعه ساز ثبت شده در کشور داریم ، اضافه کرد: حدود ۲۰۰ قطعه ساز پیش از این بحران هم ،​فعال نبودند و حدود ۳۰۰ قطعه ساز هم به علت این بحران ها غیر فعال شدند.

وی ادامه داد: اکنون هزار قطعه ساز داریم که از این میزان ۷۰۰ قطعه ساز در رده های تی اِر وان مشغول کار مستقیم با خودرو سازان هستند.

بیگلو افزود: برخی قطعه سازان ،​زیرپله ای تولید می کنند که مالیات نمی دهند و کیفیت و استانداردها را هم رعایت نمی کنند و به ما هم ارتباطی ندارند.

بیگلو گفت: قیمت مواد اولیه خارجی ما به علت افزایش نرخ ارز حدود ۲ تا ۳ برابر شده است و مواد اولیه تابع نرخ ارز است. قیمت آهن از کیلویی هزار به ۳ هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: قیمت قطعات خودرو حدود ۲ و نیم برابر شده یعنی ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که قیمت مواد اولیه ۳ برابر شده است.

در ادامه بیگلو با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار شاغل مستقیم در صنایع قطعه سازی داریم، گفت: کل فروش سایپایدک و ایساکو در سال گذشته کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که حجم بازار لوازم یدکی کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: بسیاری از قطعات از چین وارد می شود اما نشان شرکت معتبر ایرانی بر روی آن می زنند و می فروشند و این موارد را به سازمان تعزیرات هم اعلام کردیم اما اقدامی نشده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در چند سال اخیر صنعت قطعه سازی به جای قطعه سازی به واردات قطعه روی آورده زیرا قیمت ارز ، پائین بود و واردات قطعه ، به صرفه بود.

محمد عزیزی افزود: با افزایش قیمت ارز ، واردات قطعه برای واردکنندگان، صرفه اقتصادی نخواهد داشت . اکنون فرصت خوبی برای تولید کنندگان داخلی است.

وی اضافه کرد: متنوع نبودن محصول موجب شده تا قطعه سازان به تولید قطعات پراید و پژو فکر کنند و هیچ وقت برای انتقال فناوری و توسعه و صادرات فکر نمی کنند.

عزیزی گفت: بیش از ۵۰ درصد قطعات متنوع لوازم یدکی خودرو ،​چینی است و آن ها را وارد می کنیم

وی افزود: بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار شاغل در صنایع قطعه سازی داریم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تعزیرات و اصناف باید وارد شوند و نظارت کنند.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از اهداف برخورد با محتکران ، حمایت از کسانی است که در چارچوب قانون کار می کنند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه ها نقش نظارتی دارند،افزود: قیمت لوازم یدکی خودرو چند برابر شده است.

رایگانی اضافه کرد: بزرگترین پرونده لوازم یدکی خودرو در سازمان تعزیرات در استان سمنان بوده است که ۵۰ میلیارد تومان انواع لوازم یدکی کشف شد.

وی گفت: همه این لوازم یدکی به طور غیر قانونی وارد کشور و احتکار شده بود. حتی خودرو سازان هم احتکار کردند.

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا