امور زیربناییراه و ساختمان

ایمنی حمل و نقل جاده‌ای نیازمند بازنگری و توجه جدی است

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به روند روبه رشد سوانح رانندگی و تصادفات حمل ونقل، پس از کاهش چند ساله تاکید کرد: ایمنی حمل و نقل جاده‌ای باید در اولویت قرار گیرد و رسیدن به این هدف با وجود ۲۱۶۱۵۰ کیلومتر در زیرساخت جاده ای کمی دشوار خواهد بود.

محمد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به این سوال که مهمترین چالش‌های حوزه حمل و نقل شامل چه موضوعاتی است، اظهار داشت: اگرچه در زمان اندکی که وجود داشته است هنوز نمی‌‌توانم به ریز موضوعات بپردازم اما با بررسی‌های صورت گرفته پیری ناوگان حمل و نقل باری با میانگین سنی نزدیک به ۱۷ سال و ناوگان ریلی با میانگین سنی بیش از ۲۴ سال یکی از چالش‌های پیش رواست.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت جاده‌ای به طول بیش از ۲۱۶ هزار کیلومتر شامل حدود  2400 کیلومتر آزادراه ، ۱۶۸۲۰ کیلومتر بزرگراه ، نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومتر راه اصلی ، ۴۳ هزار کیلومتر راه فرعی و بیش از ۱۲۸ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته و شوسه می‌رسد که برای نگهداری این میزان راه نیازمند توجه جدی به بودجه حداقل در ارتقای سطح کیفی رویه راه ها هستم.

اسلامی تاکید کرد: تعداد زیاد طرح های نیمه تمام و مطالبات پیمانکاران، تامین نبودن بار و مسافر کافی برای برخی از بنادر و فرودگاه‌های کشور، مستعمل بودن ناوگان حمل و نقل و عدم توجه کافی به انتقال تکنولوژی، کمبود منابع دولتی برای سرمایه گذاری برای توسعه شبکه حمل و نقل از چالش های دیگر حمل ونقل ترکیبی است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام کرد: خطوط ریلی کشور با وجود تاکید همه جانبه مسئولان عالی رتبه کشوری بر گسترش حمل ونقل ریلی نزدیک به ۱۴ هزار کیلومتر است که از این مقدار حدود ۳۰۰۰ کیلومتر شامل خطوط فرعی می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که پروژه‌های بزرگ توسعه شبکه ریلی که از گذشته آغاز شده بود، با همت و پیگیری زودتر به اتمام و بهره‌برداری برسد تا چند استان دیگر نیز به شبکه ریلی متصل شوند.

اسلامی اعلام کرد: ناوگان ریلی با ۹۲۱ دستگاه لکوموتیو و تعداد ۲۵۱۹۰ دستگاه واگن باری ریلی نیازمند توسعه و گسترش با حمایت از صنایع داخلی و انتقال تکنولوژی به کشور است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا