امور زیربناییراه و ساختمان

علاقمندی فرستاده‌های افغان و هند در به سرانجام رساندن موافقتنامه چابهار / ترانزیت سه کشور ارتقا می‌یابد

معاون وزیر هندوستان با اشاره به نقش این کشور در ترانزیت گفت: هندوستان به عنوان بنیانگذار کریدور شمال جنوب و امضاکننده کنوانسیون عشق آباد است. ما صادرات گندم و دیگر کالاها را به افغانستان انجام می‌دهیم که این نشست گام مهمی در توسعه آ‌ن است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، امام محمد وریماچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان در نشست شورای هماهنگی موافقت نامه ترانزیتی سه جانبه ایران- هند و افغانستان (موافقت نامه چابهار) درباره اهمیت این توافقنامه گفت:  باعث افتخار است که به نمایندگی از کشور افغانستان در این نشست شرکت می‌کنم و از این فرصت ایجاد شده کمال تشکر را دارم. این نشست جهت هماهنگی و اجرای توافقنامه سه کشور دوست و برادر افغانستان، ایران و هندوستان است تا زمینه همکاری برای حمل و نقل فراهم شود.

وی ادامه داد: همگان می‌دانند که همکاری اقتصادی موجب رشد و توسعه پایدار و توسعه منطقه می‌شود. از همین رو در ۱۶ سال گذشته همکاری در زمینه اقتصادی در کانون توجه افغانستان بوده و یکی از دغدغه‌های آن رسیدن به رشد و توسعه است.

معاون وزیر افغانستان با اشاره به موقعیت این کشور گفت: افغانستان به عنوان کشوری در نطقه مرکزی منطقه نقش مهمی در حمل و نقل و ترانزیت ایجاد می‌کند و پلی است برای حمل و نقل بار، مسافر و سایر جریان‌های ترانزیتی تا بار و انرژی به صورت مناسب منتقل شود. این عوامل پیش‌فرض‌های توسعه هستند و نیاز به چارچوب قانونی دارند.

وی تصریح کرد: پس از انعقاد قرارداد مهم چابهار این هدف را تعریف کردیم تا با همکاری ایران و افغانستان و هندوستان به ارتقای ترانزیتی بپردازیم و آن نیز نیازمند سرمایه‌گذاری و همکاری خواهد بود و اولویت افغانستان به مسیر چابهار تمرکز دارد.

وی افزود: توجه ما به همکاری پروژه‌های توسعه با هدف الزامات این پروژه است که امیدواریم به صورت رضایت‌بخش اجرا کنیم.

تیرو مورتی معاون وزیر خارجه و روابط اقتصادی هند در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت این توافقنامه گفت: حضور در این نشست باعث افتخار بنده است این نشست پیرو امضای توافقنامه سال ۲۰۱۶ برگزار می‌شود و بنده کاملا موافق افزایش ارتباط ترانزیتی سه کشور دوست و برادر بر مبنای تاریخ کهن هستم.

وی ادامه داد: ما چشم‌انداز مشترکی داریم تا حمل و نقل در این منطقه را گسترش دهیم و تمرکز داریم تا بارها و مسافرها با توجیه اقتصادی به مقصد برسند تا بستر توسعه و آبادانی و صلح ایجاد شود و من از پیشنهادات معاون وزیر راه و شهرسازی ایران تشکر می‌کنم  و این پیشنهادات مدنظر ما بوده و در راستای اجرای آن کمک خواهیم کرد.

معاون وزیر هندوستان با اشاره به نقش این کشور در ترانزیت گفت: هندوستان به عنوان بنیانگذار کریدور شمال جنوب و امضاکننده کنوانسیون عشق آباد است. ما صادرات گندم و دیگر کالاها را به افغانستان انجام می‌دهیم که این نشست گام مهمی در توسعه آ‌ن است. ما در اینجا هستیم تا این توافقنامه را به مرحله اجرایی رسانده و پروتکل‌ها و آیین‌نامه‌ها را تصویب و اجرایی کنیم چون یک پروتکل چارچوب قانونی برای اجرا ایجاد می‌کند و ما بر اساس تجربه آن را تهیه کرده و به عنوان پیش نویس ارائه می‌کنیم و امیدواریم مورد بحث قرار بگیرد تا از طریق مجاری قانونی اعلام شود.

وی متذکر شد: در این مسیر با چالش‌هایی روبرو هستیم که سعی می‌کنیم این چالش‌ها را برطرف کنیم چون می‌دانیم تمامی ملت‌های منطقه می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند و چابهار موقعیت کانونی برای هدایت آن دارد و یک راه جایگزین برای رسیدن به افغانستان از مجرای استان سیستان و بلوچستان است که توسعه این منطقه را در پی خواهد داشت و الزامات آن ایجاد راه‌های مواصلاتی مناسب و دیگر زیرساخت‌ها است.

وی تصریح کرد: هندوستان تعهد می‌کند تا جریان بار و مسافر این بندر و کشورها را تامین کند چون باعث توسعه و رشد اقتصادی می‌شود که در نهایت رشد اجتماعی را نتیجه می‌دهد. از همین رو یکی از شرکت‌های هندوستان در این زمینه فعالیت‌های رضایت‌بخشی داشته و توافقنامه‌ای را در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های بانکی و بیمه‌ای امضا کرده است.

وی در خاتمه گفت: هر چند مذاکرات و ریزه‌کاری‌ها سرعت همکاری‌ها را کاهش می‌دهد اما منجر به ارتقای دقت عمل و نتایج خوب می‌شود و ما پیشنهاد دادیم تا کمیته‌ها در دو ماه آینده تشکیل و پروتکل‌های لازم پیش نویس شوند و از جانب هندوستان اجرای این توافقنامه را متعهد می‌شوم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا