انرژی

افزایش راندمان نیروگاه‌ها با یک ایده‌ی جدید

رئیس مرکز توسعه فناوری نانو در بخش برق و انرژی گفت: به منظور افزایش راندمان نیروگاه‌ها، محصولاتی مبتنی بر فناوری نانو با کاربرد ویژه در صنعت نیروگاهی توسط متخصصان داخلی تولید شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، نسترن ریاحی نوری در سی و سومین کنفرانس بین‌المللی برق در جمع خبرنگاران با بیان این‌که این سه محصول شامل پوشش ضدسایش روی پره توربین گازی، پوشش سد حرارتی ysz و دستورالعمل استفاده از نانو فیلترهای هوای ورودی است و از جدیدترین دستاوردهای پژوهشگاه نیرو است، اظهار کرد: پوشش ضدسایش روی پره توربین گازی، پوشش سد حرارتی ysz، پکیج پرتابل تصفیه پساب نیروگاهی و دستورالعمل استفاده از نانو فیلترهای هوای ورودی از جمله دستاوردهای جدیدی است که در حاشیه سی و سومین کنفرانس بین‌المللی برق رونمایی شد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر تفاوت این محصول با نمونه خارجی و میزان هزینه در این طرح گفت: برای اجرای این سه طرح تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده که یک پنجم نمونه خارجی است که با توانایی داخلی ساخته شده و آمادگی تولید انبوه را در صنعت برق دارد.

همچنین بخوانید

رئیس مرکز فناوری نانوی پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: با توجه به جدید بودن این فناوری و فاصله ناچیز ما در این تکنولوژی با سایر کشورهای دنیا، درصورت کار برروی دانش و فناوری این علم، نه تنها می‌توان همگام با سایر کشورهای پیشرفته جلو رفت، بلکه می‌توان حتی در بسیاری از امور با ارائه خلاقیت از کشورهای جهان پیشی گرفت.

ریاحی درباره اهمیت فناوری نانو در صنعت برق نیز گفت: استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند در مواردی چون کاهش مصرف انرژی و افزایش در راندمان تاثیر داشته باشد. هم‌چنین با توجه به این‌که در فناوری نانو برخی از خواص به‌صورت توانی افزایش چشمگیری دارد، می‌توان شاهد تحولات شاخصی در صنعت برق بود.

وی تاکید کرد: فناوری نانو، رویکرد نوین به فناوری‌هاست، به‌نحوی که به آن‌ها خواص و کارکرد ویژه‌ای می‌بخشد. این فناوری به خودی خود کارکردی نداشته، بلکه در بهره‌گیری از آن در فناوری‌های متداول می‌توان اثرات ویژه آن را در بهبود خواص درک کرد. این فناوری همچنین با طبیعت بین‌رشته‌ای خود در آینده دربرگیرنده همه فناوری‌های امروزی خواهد بود و به‌جای رقابت با فناوری‌های موجود، موجبات رشد آن‌ها را فراهم می‌آورد.

رئیس مرکز فناوری نانوی پژوهشگاه نیرو تاکید کرد: امروزه با توجه به سرعت بالای رشد فناوری‌ها و رویکرد کشورهای توسعه‌یافته به فناوری‌های نوین، صنعت برق کشور به‌منظور حفظ ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود از یک سو و ارتقاء سطح علمی و جلوگیری از عقب‌ماندگی از سوی دیگر، ناگزیر از گرایش به فناوری‌های نوین است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا