بانکبانک و بیمه

موانع ورود بانک‌های خارجی به کشور


مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: یکی از موانع ورود بانک‌ها به کشور مربوط به نگرش ما به بانکداری است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، کامران ندری در مورد مزایای ورود بانک‌های خارجی به کشور به ایلنا گفت: ورود بانک‌های خارجی نقل و انتقال منابع را‌ آسان و دسترسی ایران به منابع مالی بین‌المللی را تسهیل می‌کند. در ضمن موجب افزایش رقابت در نظام بانکی جهت ارتقای خدمات می‌شود که در این صورت بانک‌های داخلی مجبور به ایجاد تغییرات ساختاری و اساسی در نوع مدیریت خود هستند.

وی با اشاره به بسترهای لازم برای ورود این بانک‌ها به کشور گفت: بسترهای زیادی باید فراهم شود که اولین  آن برداشتن تحریم‌ها است و سپس مبارزه با انحصار داخلی است، چون نیروهای داخلی که انحصار فعالیت‌های بانکی را دارند به آسانی با ورود بانک‌های خارجی موافقت نخواهند کرد.
ندری ادامه داد: همچنین یکی از موانع ورود بانک‌ها به کشور مربوط به نگرش ما به بانکداری است، برای نمونه بانک‌های خارجی در صورت ورود خواه یا ناخواه مجبور به استفاده از اطلاعات ما هستند، اینکه ما اجازه استفاده از آن را بدهیم خیلی دشوار است. در واقع می‌توان گفت که ما به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آمادگی لازم برای ورود بانک‌های خارجی را نداریم.
این کارشناس بانکداری تصریح کرد: بنابراین نمی‌توان نسبت به حضور این بانک‌ها در بازه زمانی کوتاه‌مدت خوشبین بود. حتی از کشورهای مانند روسیه، چین و ترکیه که رابطه مناسبی با ما دارند نیز بعید است چون این بانک‌ها در صورت ورود از سوی آمریکا تحریم خواهند شد.
وی با اشاره به وجود نقص‌ها و کمبودها در سیستم بانکی کشور گفت: بانک‌های دنیا شفاف هستند و مدیریت حرفه‌ای دارند که از این نظر سیستم بانکداری ما کمبودهایی دارد. هرچند سیستم بانکداری کشور از لحاظ برخورداری از فناوری آی‌تی از بسیاری کشورها جلوتر است و در دهه گذشته بانکداری الکترونیک کشور پیشرفت خوبی در زمینه پرداخت‌های آنلاین، شبکه شتاب، درگاه پرداخت اینترنتی و … داشته است.
ندری افزود: اما در زمینه فناوری بانکداری و دانش تخصصی بانک هنوز مشکلاتی را دارد. باید پذیرفت که سیستم بانکداری کشور در زمینه مدیریت نقدینگی، ارایه تسهیلات و تهیه صورت‌های مالی و…..از نظام بانکی کشور عقب است.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا