بانکبانک و بیمه

عمل به تعهدات بانک سپه در برابر اقتصاد و جامعه

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، بانک سپه در تسهیلات اعطایی بر خلاف دیگر بانکهای دولتی و خصوص که از سال ۹۲ تا ۹۴ روند صعودی ناچیزی و در بیشتر موارد حتی کاهش داشتند، رشدی جهشی را ثبت کرد.

این بانک در بخش‌های تسهیلات مشارکتی، ارزی و قرض الحسنه رشد داشته که نشان از تعهد این بانک در برابر جامعه و اقتصاد کشور است ، زیرا افزایش تسهیات اعطایی در بخش های مشارکتی و ارزی نشان از دغدغه یک موسسه و بنگاه اقتصاد از وضعیت اقتصادی کشور است و پرداخت وام قرض الحسنه نیز با مسوولیت اجتماعی یک بانک مرتبط است .

تسهیلات اعطایی بانکها و موسسات اعتباری ایران در برخی از ماههای سال ۹۴ با رشد ۱.۷ درصدی مواجهه شد که در این بین مانده تسهیلات پرداختی در عقود سلف حدود ۳.۴ درصد، مشارکت مدنی که بیش از ۴۱ درصد وام های بانکی در قالب آن پرداخت می شود حدود ۳.۹درصد ، مشارکت حقوقی حدود ۱.۹ درصد و اجاره به شرط تملیک ۲۱.۵ درصد کاهش یافته است. اما سهم قرض الحسنه از مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری ۱.۲ درصد رشد داشت.

این در حالی است که بانک سپه در پرداخت وام مشارکتی۳۰درصد ، قرض الحسنه ۳۵درصد و در پرداخت وام ارزی نیز حدود ۲۶درصد رشد را تجربه کرد .

بر اساس این گزارش، بانک سپه در سال ۹۴ حدود ۲۰هزار میلیون ریال وام قرض الحسنه پرداخت کرد و از رقم ۱۳هزار میلیون ریال در سال ۹۳ ، تقریبا ۳۵ درصد ارتقا پیدا کرد . این در حالی است که رقم قرض الحسنه اعطایی در سال ۹۲ بر حدود ۱۲ هزار میلیون ریال بود.

شایان ذکر است که قرض‌الحسنه عقدی است که به موجب آن بانک به عنوان قرض دهنده مبلغ معینی را طبق شرایط مقرر به اشخاص به عنوان قرض گیرنده واگذار می‌نماید.این وام برای رفع حوائج ضروری در رابطه با تأمین هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه، درمان بیماری، تأمین مسکن و کمک هزینه تحصیلی می باشد.

از طرف دیگر تسهیلات مشارکت مدنی بانک سپه که در سال ۹۳ کاهش داشت در سال ۹۴ مجددا روند صعودی پیدا کرد. این در حالی است که در سال ۹۲ رقم تسهیلات مشارکتی حدود ۶۵هزار میلیون ریال بود و در سال ۹۳ به رقم ۴۷هزار میلیون ریال کاهش پیدا کرد اما تنها در ۹ ماهه منتهی به آذر ماه سال ۹۴ این بانک توانست ۶۶هزار میلیون ریال وام مشارکت مدنی به مشتریان خود اعطا کند. که در ۹ماه سال ۹۴ به تنهای نسبت به ۱۲ماه سال ۹۳حدود ۳۰درصد رشد را تجربه کرد.

گفتنی است که مشارکت مدنی عبارت است از درهم آمیختن سهم‌الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی متعدد به نحو مشاع به قصد انتفاع طبق قرارداد.این تسهیلات برای ایجاد، توسعه، تکمیل و نوسازی در واحدهای تولیدی (صنعتی، معدنی، کشاورزی و ساختمان)، خدماتی و بازرگانی پرداخت می شود و بابت تأمین سرمایه در گردش، خرید ماشین آلات و ابزارآلات واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود.

انواع مشارکت مدنی:
۱. خرید مواد اولیه، ماشین آلات
۲. بازرگانی
۳. صادراتی (قبل و بعد از صادرات)

از سویی دیگر ، وام های اعطایی از طریق ارزی نیز از سال ۹۲ روند صعودی قابل توجهی پیدا کرد . در سال ۹۲ حدود ۱۰هزار میلیون ریال و در سال ۹۳حدود ۲۵ هزار میلیون ریال وام ارزی اعطا شد که این رقم در سال ۹۴ حدود ۳۴هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل حدود ۲۶درصد رشد را تجربه کرد . اما در سال ۹۵به دلیل روند رو به رشد تعاملات جمهوری اسلامی با دیگر کشورها این رقم به مراتب رشد بیشتری خواهد داشت.

شایان ذکر است که نخستین بانک ایرانی در ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۴ با سرمایه ۳,۸۸۳,۹۵۰ ریال در محلی محدود – چند باب مغازه – تأسیس شد و در ۲۴ اسفند همان سال اولین شعبه بانک سپه در شهر رشت افتتاح شد.

و اکنون بانک سپه با بیش از ۹۰ سال (نزدیک به یک قرن) تجربه به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مالی و اقتصادی کشور با حدود ۱۸۰۰ شعبه توانسته با جذب سرمایه های سرگردان جامعه و سوق دادن آن به سمت فعالیتهای مولد اقتصادی در جهت تحقق اهداف اقتصادی کلان کشور مشارکتی مؤثر و مطلوب داشته باشد.

در عرصه بین المللی نیز با ایجاد واحدهای بانکی در کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین بانک بین المللی سپه انگلستان، در ارائه خدمات بانکی از جایگاه ارزنده ای برخوردار است.

از اهم فعالیتهای بانک سپه در عرصه بین المللی می توان به خدماتی از قبیل افتتاح انواع حسابهای سپرده، انجام امور حوالجات ارزی، گشایش اعتبار اسنادی، ابلاغ اعتبارات اسنادی، پوشش اعتبارات اسنادی، تأیید اعتبارات اسنادی، صدور ضمانتنامه ارزی و… اشاره نمود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا