انرژی

به مشکلات فاضلاب نوار ساحلی شمال توجه نشده/اعتبارات دولت جوابگو نیست

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت: ۲۸۰ میلیون یورو از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی برای دفع مشکلات فاضلاب ۵ شهر مازندران در نظر گرفته شد.

پرویز یزدان‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه اعتبار سال ۹۶ این اداره‌کل ۱.۵ میلیارد تومان و اعتبار مصوب سال ۹۷ به اندازه سال قبل است، اظهار کرد: قائمشهر، آمل، محمودآباد، تنکابن و رامسر ۵ شهر با حدود ۴۵۰ هزار نفر جمعیت بوده که از اعتبارات بانک توسعه اسلامی ۲۸۰ میلیون یورو برای فاضلاب شهری آن ها در نظر گرفته شد و تنها بخشی از جمعیت این شهرها تحت پوشش بانک است.

 وی با اشاره به اینکه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری بخشی از پروژه فاضلاب بوده، تصریح کرد: پروژه شامل اجزای شبکه فرعی، شبکه اصلی، نصب انشعابات خانگی و غیر خانگی، ایستگاه های پمپاژ فاضلاب، خط انتقال و تصفیه خانه بوده و نهایتا خط پساب فاضلاب تصفیه شده را از رود به رودخانه می ریزد.

همچنین بخوانید

*شروع عملیات اجرایی فاضلاب شهری محمودآباد 

یزدان پناه با تاکید بر اینکه اجرای طرح های ساحلی دارای مشکلات حاد دفع فاضلاب خانگی و غیر خانگی بوده است، گفت: متاسفانه در مازندران به عنوان نوار ساحلی کشور در مقایسه با سایر شهرها مشکلات زیادی در زمینه فاضلاب داشته و توجه ویژه‌ای که باید از محل اعتبارات عمرانی در طی برنامه های ۵ ساله سوم، چهارم، پنجم و در حال حاضر ششم توسعه شده باشد، نشده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران یادآور شد: طرح های ساحلی ما نسبت به سایر طرح ها دارای ویژگی ها خاص مثل بالا بودن سطح آب زیر زمینی بوده که برای عملیات گود برداری دچار مشکل شده و هزینه‌ها به مراتب بیشتر است در صورتی که در شهری مثل آمل هزینه کار به مراتب کمتر است.

اجرای روش تولنیگ برای اجرای طرح تصفیه فاضلاب در محمودآباد

وی خاطرنشان کرد: در محمودآباد برای تصفیه فاضلاب‌ها از روش تولنیگ یا حفاری زیر زمینی استفاده شده و یک متر طول اجرای این حفاری بالغ بر ۱.۵ تا دو میلیون تومان برای ما هزینه بردار است که شاید در شهر آمل در همین سایز و قطر لوله هزینه‌ای در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان داشته باشد.

اعتبارات محدود دولت به هیچ وجه جواب گو نیست

یزدان پناه با اشاره به اینکه مدت زمان ۶ ساله ای از شروع کار تصفیه فاضلاب در شهر ساحلی محمودآباد می گذرد اما هنوز ۱۰ درصد کار فیزیکی پیش رفته، بیان کرد: کل هزینه انجام شده در این سال ها ۱۲ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان و کل اجرای انجام شده پروژه تاکنون ۱۲ کیلومتر است. در برخی از محل‌ها،  انشعابات نصب شد تا از تخریب مجدد پیشگیری کند و حدود ۱۱۱۲ کانال انشعاب تاکنون نصب شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران تاکید کرد: بخش هایی از شهر که به عنوان هسته مرکزی بوده و مشکلات جدی تری دارد، تحت پوشش و به مرحله بهره برداری رسید و در مرحله دوم فاز عملیاتی در سایر نقاط شهر پیاده سازی می شود.

۳.۵هکتار زمین تصفیه خانه در محمودآباد خریداری شد

یزدان پناه ادامه داد: زمین تصفیه خانه در شهر محمودآباد حدود ۳.۵ هکتار بوده که خریداری شد اما با توجه به اینکه اعتبارات کافی در اختیار نداریم، هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

وی با بیان اینکه وضعیت مسطح شهر اجازه کار در عمق زیاد عملیات را نمی‌دهد، یادآور شد: وضعیت زمین شهر محمودآباد باعث شده تا بالغ بر ۱۰ ایستگاه پمپاژ در شهر قرار گیرد اما در شهری مانند ساری و آمل که شیب عمومی خوبی دارد، اساسا نیاز به ایستگاه پمپاژ نبوده و می‌توان شبکه‌ها را بدون پمپاژی در مسیر تصفیه خانه هدایت کرد.

۱۸ میلیون یورو برای اجرای فاضلاب شهر محمودآباد

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت: ۳۵ هزار نفر از جمعیت محمودآباد تحت پوشش اعتبارات با ظرفیت تصفیه خانه ۶۳۰۰ متر مکعب در شبانه روز قرار گرفتند که حدودا  ۱۸ میلیون یورو برای اجرای طرح فاضلاب با ۶ ایستگاه پمپاژ، ۲۵ کیلومتر شبکه و ۲ کیلومتر خط انتقال و خط پسآب در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: قرار گرفتن توافق شرکت آب و فاضلاب و بانک توسعه اسلامی در مرحله نهایی می‌تواند امیدی باشد تا ظرف ۳ تا ۴ سال آینده فاضلاب شهر محمودآباد به مرحله بهره برداری برسد و بخش عمده و حساس شهر تحت پوشش عملیات اجرایی قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا