بورسبورس اوراق

تلنگر گزارش های ۶ ماهه مثبت به بورس بازان

گزارش های ۶ماهه با ترافیک سنگین تری نسبت به قبل در حال انتشار است و اثر این گزارش ها به خوبی در تصمیم سهامدارن بازار سهام مستتر است. با این وجود در زیربنای تصمیم برخی سهامداران همچنان رگه هایی از هیجان وجود دارد که در صفوف عرضه به خوبی هویداست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این روزها فقر تحلیل در بازار سهام به خوبی مشهود است. شاهد این مدعا روند بورس تهران بر خلاف گزارش های درخشان از عملکرد بسیاری از شرکت هاست. با توجه به اینکه در عمده گزارش های ۶ ماهه منتشر شده شاهد تعدیلات مثبت قابل توجهی هستیم، در روند امروز شاهد رشد مختصر تعدادی از گروه ها بودیم.

شاخص بازار سهام امروز با افت بیش از ۲هزار و ۴۰۰ واحدی به کار خود پایان داد و به این ترتیب هم اکنون در میانه های کانال ۱۸۵ هزار واحد قرار دارد.

با وجود افت امروز، شاخص کل همچنان بازدهی بیش از ۸۰ درصدی از ابتدای سال را در پرونده دارد. ذکر این نکته از آن جهت ضرورت داشت که بیان شود بازار سهام تا این لحظه برای سهامداران با دید بلند مدت و میان مدت ضرر و زیانی نداشته و کماکان این گروه ها در سود مطلوب هستند. اما از دید بسیاری از کارشناسان نباید به این مقدار بازده اکتفا کرد. زیرا بورس تهران حامل پتانسیل های بسیار قوی است که میتواند بازدهی بسیار بیشتری را به ثبت برساند. (سنا در بسیاری از گفتگوهای خود با کارشناسان به این پتانسیل ها اشاره کرده است)

همچنین امروز شاخص هم وزن افت کمتری را نسبت به شاخص کل داشت. این شاخص امروز حدود ۶۰۰ واحد افت داشت و به سطح ۲۸هزار و ۳۳۰ واحد رسید.

عرضه های روانی!

مشخص است که عرضه های سهامداران طی این دو روز عمدتا روانی است که هیچ دلیل مشخصی نمی توان برای آن تشریح کرد. به عنوان مثال، روز گذشته بورس تهران تحت تاثیر انتشار گزارش ۶ ماهه بانک ملت شاهد تشدید عرضه ها در نمادهای این گروه بود. این در حالیست که نماد این بانک امروز بار دیگر با تشدید تقاضا به صف خرید رسید.

بررسی نمادهای موثر بر افت شاخص حاکی اثر قابل ملاحظه نمادهای فلزی – معدنی بر افت شاخص کل است. در خصوص این شرکت ها آخرین خبرها مربوط به نرخ ذغال سنگ اشت. سعید صمدی دبیر انجمن ذغال سنگ ایران شب گذشته در گفتگویی از درخواست این انجمن مبنی بر افزایش مجدد نرخ ذغال سنگ خبر داد.

در توضیح این موضوع انجمن میگوید با توجه به نرخ تورم غیرقابل پیش بینی ناشی از افزایش نرخ ارز، هزینه‌های تولید ذغال سنگ دور از انتظار بالا رفت. لذا افزایش ۲۰ درصدی قیمت ذغال سنگ امسال که از تیرماه اعمال شد، افزایش سنگین هزینه‌های تولید در این بخش را پوشش نمی‌دهد و در شرایط فعلی افزایش قیمت تجهیزات ضمن ایجاد بحران اقتصادی، موجب کاهش ضریب ایمنی معادن ذغال سنگ به خصوص در نگهداری تونل‌ها و کارگاه‌های استخراج شده است.

حمایت حقوقی ها امروز پررنگ بود

امروز نمادهای “کگل”،”فولاد”،”کچاد” و “فخوز” در صدر نمادهای موثر بر افت شاخص قرار داشتند. در سمت مقابل نماد بانک ملت با صف خرید بیش از ۱۲ میلیون سهمی مانع افت بیشتر شاخص کل شد. در میان صنایع بورسی گروه شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد که این رقم در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود. بعد از آن دومین گروه برتر بازار بانک ها بودند که در این گروه ارزش معاملات به ۱۴۲ میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات امروز بورس تهران به بیش از یک هزار میلیاردتومان رسید. حجم معاملات نیز در حدود سه میلیارد سهم بود.

تغییر مالکیت بازار نیز امروز با حمایت حقوقی ها همراه شد. به این ترتیب این مولفه امروز به ۹۸ میلیارد تومان و از سوی حقوقی به حقیقی انجام گرفت. بیشترین حمایت بزرگان بازار امروز در گروه کانه های فلزی و فلزات اساسی بود. در آن سو بازیگران خرد خرید های اندکی در گروه های بانکی و سیمانی داشتند.

شش ماهه های خوش قدم

امروز در مهمترین گزارش های کدال سرمایه گذاری توسعه ملی گزارش عملکرد ۶ ماهه خود را منتشر کرد. این شرکت به ازای هر سهم ۵۰۹ ریال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷۲درصد رشد داشته است. نفت سپاهان نیز در دوره ۶ ماهه ابتدای سال ۳۵۱ درصد رشد سودآوری داشته است.

“تیپیکو” نیز امروز یک شفاف سازی بسیار مهم منتشر کرد. بر همین اساس این شرکت ۱.۲ میلیارد تومان سود از فروش “دلر”، “دشیمی” و “دزهراوی” شناسایی کرده است.

پتروشیمی زاگرس نیز در دوره ۶ ماهه  به ازای هر سهم ۹۱۳ تومان سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲۱درصد رشد داشته است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا