بورسبورس اوراق

«دسانکو» و وصول مطالبات ارزی/ تسعیر ارز نیمایی پالایشی‌ها را متوقف کرد

امروز شفاف سازی‌های منتشر شده بر روی کدال بسیاری از نمادها را متوقف کرد. از این بین بسیاری از نمادهای متوقف شده متعلق به گروه پالایشی بودند که به دلیل تغییر نرخ تسعیر ارز متوقف شدند. در این روز مجموعاً به موجب پیام‌های ناظران بورس و فرابورس ۱۴ نماد توقف، سه نماد تعلیق و ۱۷ نماد بازگشایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در روز جاری شاخص بورس تهران با افتی دو هزار و ۴۶۰ واحدی به سطح ۱۸۵ هزار و ۳۱۸ واحد تنزل یافت. تعداد توقف‌های ناشی از شفاف سازی در این روز نسبت به روزهای دیگر بیشتر بود. در این روز «خریخت» ازر افزایش نرخ محصولات و بی تاثیری آن بر زیان پیش بینی شهد سال جاری گفت و «دسانکو» خبر از سود ناشی از تسعیر ارز دریافتی از شرکت سویسی خبر داد. چند نماد پالایشی نیز همچون «شپنا» و «شبریز» به موجب افزایش نرخ خوراک خریداری شده و فروش محصولات، متوقف و بازگشایی شدند.

«لپارس» و فروش ساختمان: شرکت کارخانجات پارس الکتریک (لپارس) به دلیل فروش ساختمان متوقف شد. ساختمان اسفندیار متعلق به شرکت فرعی مهندسی و بازرگانی پارس به شرکت اصلی پارس الکتریک منتقل و اقدامات فروش ملک مذکور از طریق شرکت پارس الکتریک صورت پذیرفته است.

«خریخت» از افزایش نرخ قطعات گفت: نماد معاملاتی شرکت صنایع ریخته گری ایران (خریخت) اعلام کرده است که با توجه به اینکه مدیران شرکت در حال مذاکره با مشریان (ساپکو و..) در خصوص افزایش قیمت  ۲۰ الی ۳۰ درصدی قطعات هستند. «خریخت» خاطر نشان کرده است که به رغم افزایش نرخ یاد شده، اگرچه سود شرکت تغییر خواهد کرد اما کماکان شرکت زیان ده خواهد بود.

نیمایی شدن، پالایشی‌ها را متوقف کرد: نمادهای معاملاتی پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت شیراز (شراز) و پالایش نفت تبریز (شبریز) به دلیل تغییر نرخ مواد اولیه گروه پالایشی از چهار هزار و ۲۰۰ تومان به هشت هزار تومان متوقف شدند.

«دسانکو» و وصول مطالبات ارزی: نماد معاملاتی (دسانکو) متعلق به  شرکت داروسازی سبحان انکولوژی به دلیل شفاف سازی انجام شده در خصوص سود تسعیر ارز وصول مطالبات از شرکت روش سوییس با نرخ میانگین ۱۴ هزار و ۹۳۰ تومان، متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که مبلغ یک میلیون ۶۰۷ هزار یورو مبلغ حاصل از فروش خود به شرکت روش سویس دریافت کرده است. از کل مبلغ دریافت شده میزان یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۴۷۰ یورو آن با نرخ ۱۵ هزار و ۷۹۲ تومان و ما بقی آن با نرخ ۱۱ هزار و ۹۴۸ تومان تسعیر شده است.

 «غپونه» و تغییر نرخ روغن: نماد معاملاتی شرکت نوش پونه مشهد (غپونه) دیگر نماد متوقف شده طی روز جاری بود که به دلیل افزایش نرخ روغن تولیدی شرکت، متوقثف شد. به موجب این افزایش نرخ قیمت روغن این شرکت از پنج هزار و ۲۵۳ تومان به  شش هزار ۲۰۰ تومان تغییر کرده است. در مورد افزایش نرخ یاد شده شرکت اعلام کرده از انجا که در مواقع اعلام افزایش نرخ طبق مصوبات دولتی به دلیل معلوم نبودن زمان دقیق آن برای شرکت امکان تغییر آنی قیمت فروش وجود ندارد، به دلیل وجود موجودی‌های انبار با نرخ‌های درج شده بر روی محصولات مطابق مصوبات قبلی ابتدا باید محصولات موجود در انبار با نرخ قبل به فروش رسد و سپس تولیدات با نرخهای مصوب جدید به بازار عرضه شود. همچنین پیش بینی شده است که از محل افزایش نرخ یاد شده شرکت بتواند به میزان ۹ دردص به درآمد پیش بینی شده شش ماهه دوم خود بی‌افزاید.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا