انرژی

بررسی چگونگی عرضه نفت در بورس در کمیسیون انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از بررسی نحوه عرضه نفت در بورس و میزان و قیمت آن در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

اسدالله قره خانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: کمیسیون انرژی امروز بر اساس دستور کار از پیش اعلام شده از وزارت نفت دعوت کرده بود تا گزارشی در رابطه با عرضه نفت خام در بورس به کمیسیون ارائه کنند. در جلسه امروز مسئولان از مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان بورس، بانک مرکزی و بخش خصوصی حضور داشتند و گزارشی را به کمیسیون ارائه کردند.

وی در ادامه گفت: در جلسه امروز بحث مقدار عرضه نفت در بورس، قیمت عرضه در بورس، مرتفع شدن محدودیت‌هایی که در گذشته وجود داشت و تدابیر اندشیده شده برای جلوگیری از رانت و فساد در این بخش مورد بررسی قرار گرفت و توضیحات خوبی ارائه شد.

همچنین بخوانید

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس تصریح کرد: قرار شد یک میلیون بشکه نفت در بورس عرضه شود که کم‌ترین مقدار آن ۳۵ هزار بشکه است که به همین ترتیب افزایش خواهد یافت و به نوعی ۸۰ درصد بهای آن ارز گرفته می‌شود که محاسبه آن بر اساس دلار است و ۲۰ درصد آن به صورت ریالی به بانک مرکزی واریز خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه دستگاه‌ها تا اندازه کافی در این زمینه آمادگی داشته و از جمله بورس که زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است. وزارت نفت نیز سعی کرده مشکلاتی که در گذشته وجود داشت را برطرف کند و شرایط ورود را آسان تر کند البته به نوعی که پول نفت حیف و میل نشود و پای سودجویان به میدان نیاید.

قره خانی خاطر نشان کرد: کمیسیون انرژی جلسات مستمری را در این زمینه برگزار خواهد کرد و هر دو هفته یکبار گزارشی در خصوص چگونگی عرضه به بورس به کمیسیون ارائه خواهد شد. کمیته نفت و کمیته حقوقی کمیسیون انرژی نیز فعال شدند تا با دقت کار جلو رود.

وی در پایان گفت: قرار شد این عرضه به طور مستمر باشد و تا جایی که متقاضی باشد نفت در بورس عرضه خواهد شد. امتیازات و مشوق هایی در نظر گرفته شده است. تضامین نیز به طور مناسب در نظر گرفته شده تا متقاضیان بتوانند آن ها را به وزارت نفت تودیع کنند و زمان برگشت آن نیز زمان واقعی و مناسبی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا