خودروصنعت، معدن، تجارت

پیش فروش خودرو بصورت مبهم در دنیا سابقه ندارد

عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه ‌سازان کشور گفت: پیش فروش خودرو بدون ضوابط و شرایط خاص و به تعبیری مبهم در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد بلکه این سبک فروش برای نخستین بار در ایران اتفاق می افتد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امید رضایی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بخشی از این داستان ناخواسته است یعنی تا زمانی که صنعت خودروی کشور دولتی و بصورت انحصاری دنبال می شود از این اتفاقات در آینده هم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین تا زمانی که قیمت خودرو در قالب شورای رقابت به عنوان یک کالای انحصاری تعریف می شود اختلاف فاحش قیمت بین کارخانه و بازار آزاد متصور است.

عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه ‌سازان کشور گفت: حجم زیادی از خودرو امروز در کف کارخانه ها وجود دارد که با کسری قطعه مواجه هستند.

وی افزود: بخش عمده این چالش کمبود قطعه بابت عدم تامین یعنی جابجایی پول و تخصیص ارز است.

رضایی به رادیو اقتصاد توضیح داد: ارز اختصاصی به صنعت خودرو در حال حاضر نیمایی و در برابر مبنای محاسباتی قیمتی ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است یعنی تخصیص ارز به قطعه ساز ۹ هزار و ۲۰۰ و درعوض فروش قطعه به خودرو ساز با عدد چهار هزار و ۲۰۰ تومان صورت می گیرد چون هنوز الزامی از سوی دولت برای اصلاح قیمت خودرو صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران نیز در این برنامه گفت: مجهول و بی ضابطه بودن شرایط پیش ‌فروش خودرو در کشور نشان از مریض بودن این سیستم دارد.

علیرضا نیک آئین ضمن اشاره به اینکه سبک پیش فروش خودروسازان داخلی در هیچ کجای جهان سابقه ندارد، افزود: حال سئوال اینکه چگونه می شود بدون مشخص بودن نوع، مدل، قیمت و زمان تحویل خودرو نسبت به خرید اقدام کرد؟

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در ادامه پیش فروش ادامه دار خودروسازان را راهی برای حضور واسطه ها در این بازار دانست و یادآورشد: دلالان نیز از این وضعیت سوء استفاده و بازار را آشفته تر می کنند.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا