امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

هیچ کمبودی در تامین شیر و گوشت قرمز نداریم

قزوین- معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: با استفاده از ظرفیت های تولیدی کشور قادریم همه نیازهای خود را تامین کنیم و هیچ کمبودی در گوشت قرمز و سفید و فرآورده های لبنی نداریم.

همچنین بخوانید

 به گزارش آرمان اقتصادی، مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاح نمایشگاه دام و طیور که در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی قزوین برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تامین فرآوردهای لبنی و پروتئینی در کشور اظهارداشت: همانطور که مطلع هستید کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و در سالیان گذشته با افزایش جمعیتی که داشته تولید گوشت قرمز به همان نسبت رشد نکرده است.

وی افزود: به همین دلیل در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد نیاز داخلی در بخش گوشت قرمز در واحدهای داخل کشور تامین شده و مابقی حدود سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد گوشت گرم گوساله و گوسفندی وارد می شود تا قیمتها بالا نرود و بازار کنترل شود.

رضایی یادآورشد: در تمامی محصولات دیگر دامی مثل شیر، گوشت مرغ و تخم مرغ از مرزهای خودکفایی رد شده ایم و صادرات خوبی در این کالاها و محصولات لبنی به کشورهای منطقه و دورتر داریم.

در تامین نهاده ها حمایت لازم صورت می گیرد

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در خصوص حمایت از واحدهای داخلی در تامین نهاده های کشاورزی اظهارداشت: به صورت مطلق دولت از ابتدای تغییراتی که در سیستم ارزی رخ داد برای تامین نهاده های دامی مانند جو، کنجاله، سویا و ذرت ارز ۳۴۰۰ تومانی و سپس ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد.

رضایی گفت: خوشبختانه هیچگونه کمبودی در تامین گوشت قرمز و لبنیات وجود ندارد و اگر در مقاطعی مشکلات ایجاد شد ناشی از تامین خودرو در شبکه حمل و نقل برای جابجایی کالاها بود که آنهم برطرف شد.

وی افزود: نسبت به سال قبل واردات بیشتری در کنجاله، سویا، ذرت و دانه جو داشتیم و از این بابت مردم هیچ نگرانی نداشته باشند زیرا دولت همه پیش بینی های خود را برای کالاهای استراتژیک انجام داده و در سیستم وارداتی خوب عمل کرده است.

رضایی در خصوص علت افزایش قیمت شیر و فرآوئرده های لبنی یادآورشد: هزینه های تولید اگر به یکباره افزایش یافته ناشی از این است که حدود ۴ سال قیمت شیر بالا نرفته بود و علیرغم مصوبه دولت که قرار بود شیرخام ۱۴۵۰ تومان از دامداران خریداری شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی بیان کرد: ثبات قیمتها مانند فنر جمع شد و در کنار نوسان ارزی به بالا رفتن قیمت تمام شده منجر شد و قیمتها مانند فنری از کنترل خارج شد.

کمبودی در تولید شیر و گوشت نداریم

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سالانه شش درصد افزایش تولید شیر داریم و سال گذشته یک میلیون تن صادرات شیر و لبنیات داشتیم و از نظر تامین شیر هیچ کمبودی نداریم.

وی گفت: اما قیمت سازوکار خود را دارد و به نظر می رسد کارخانجات لبنی چون با افزایش هزینه های نهاده ها روبرو شده اند لذا بناچار قیمت ها بالا رفته است.

رضایی افزود: امسال ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزارتن شیر و حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز تولید خواهد شد که نیاز ما ۹۵۰ هزارتن است که باید ۱۲۰ هزارتن از حارج وارد شود.

وی اظهارداشت: برای اینکه قیمتها از عرف بازار بیشتر نشود گاهی اوقات روزانه ۱۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی وارد بازار می کنیم تا هیچ کمبود در کشور احساس نشود.

رضایی گفت: با وجود ظرفیت های خوب تولیدی در بخش کشاورزی و تولید گوشت قرمز و لبنیات امکان صادرات هم داریم و از محل افزایش تولید در این بخش نیز فعالتر عمل می کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا