ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

رفع مشکلات صنعت با اجرای طرح‌های کاربردی ۲ میلیون دانشجوی تحصیلات تکمیلی

رییس دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر حضور دانشگاهیان در صنعت گفت: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند که با اجرای طرح‌های کاربردی می‌توان مشکلات بخش صنعت را مرتفع کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی دکتر جبارعلی ذاکری در مراسم افتتاح ششمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک با تاکید بر ضرورت پژوهش‌های کاربردی در کشور افزود: در حال حاضر ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشجو در کشور داریم که نزدیک به ۶۰ درصد بیشتر از مجموع دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور آلمان است. 

وی اضافه کرد: اگر نیمی از آنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی باشند؛ یعنی سالانه ۲ میلیون پروژه کارشناسی ارشد و رساله دکتری در کشور انجام می‌شود.

رییس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: پروژه‌ها در عمل باید برای حل مشکلات صنایع گام بردارند و ثروت‌آفرینی کنند؛ در حالیکه می‌بینیم بعضی پروژه‌های تحقیقاتی بعد از یک دهه منجر به ثروت نمی‌شوند و مشکلی را حل نمی‌کنند.

ذاکری خاطرنشان کرد: این وضعیت نشان می‌دهد در هدف‌گذاری‌های جبهه‌های تحقیقاتی مشکلاتی وجود دارد و اساتید و محققان ما باید این مشکلات را بررسی و حل کنند.

وی با تاکید بر هم‌افزایی اساتید و محققان و مدیران اجرایی یادآور شد: مساله‌یابی بسیار مهم است و اگر بخواهیم در جهت حل مشکلات کشور گام برداریم، ابتدا باید مشکلات سازمان‌های اجرایی را بشناسیم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های اجرایی توان تعریف مشکلات را ندارند و اگر دانشگاه انتظار دارد صنایع و سازمان‌ها مشکل خود را بیان کنند و دانشگاه راه حل بیابد؛ تصور نادرستی از وضعیت پژوهش و مشکلات صنایع داریم.

ذاکری یادآور شد: کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی باید عرصه‌ای برای هم‌افزایی اساتید، محققان و مدیران اجرایی باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا