انرژی

فرصت‌طلبی توتال ثابت شد

پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال بار دیگر ثابت کرد که در جایی حضور خواهد یافت که سایر مدیران صنعتی برای رفتن به آنجا تردید به خرج می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طوفانی که در عربستان سعودی بر سر کشته شدن جمال خاشقجی خبرنگار منتقد ریاض در کنسولگری این کشور در استانبول برپا شده است، به حدی برای مدیرعامل شرکتهای زیمنس و بلک‌راک زیاد بود که هفته جاری از حضور در کنفرانس سرمایه‌ گذاری ریاض انصراف دادند، اما مدیر این غول نفتی فرانسوی هیچ تردیدی نشان نداد و به عربستان سعودی رفت.

پویانه در کنار خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، اظهار کرد: قابل ترجیح است که در گفت‌وگوی شفافی وارد شویم که در آن ارزش‌های خود را با شرکایمان روشن می‌کنیم.

همچنین بخوانید

وی شاید یکی از شاخص‌ترین مدیران غربی است که در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض به نام داووس در صحرا شرکت می‌کند. بسیاری از همتایان پویانه ترجیح دادند در این کنفرانس که در یک مرکز همایش و هتل ریتز کارلتون که محل زندانی شدن شاهزاده‌ها و چهره‌های بازرگانی شاخص بوده، برگزار می‌شود، شرکت نکنند.

مدیرعامل توتال در سفر به عربستان سعودی تفاهم‌نامه‌ای با آرامکو امضاء کرده که سرمایه‌ گذاری مشترک پنج میلیارد دلار در یک پروژه پتروشیمی در این کشور و همکاری در خرده‌فروشی بنزین را به دنبال دارد. در حالی که جو کیسر مدیر زیمنس امضای قرارداد نیروگاه برق به ارزش ۲۰ میلیون دلار را به تاخیر انداخت.

پویانه پیش از این نیز مواضع جسورانه‌ای در خاورمیانه اتخاذ کرده بود. توتال نخستین شرکت انرژی غربی بزرگی بود که برای یک پروژه بزرگ در ایران پس از لغو تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۶ قرارداد امضاء کرد. با این حال پس از این‌که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در ماه مه از برجام خارج شده و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد، ناچار شد از این پروژه کناره‌گیری کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، توتال حضور موفقی در کشورهای منطقه خلیج فارس داشته و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام داده در حالی که کسب‌وکار بزرگی نیز با قطر که دشمن سیاسی این دو کشور است دارد. مدیر توتال یک سال قبل در کنفرانس سرمایه‌ گذاری ریاض در پاسخ به این‌که چرا در خاورمیانه مشتاق است که ریسک کند، خیلی ساده پاسخ داد زیرا جایی است که نفت دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا