بورسبورس انرژی

زیرساخت های لازم برای عرضه نفت خام در بورس فراهم شده است

سخنگوی کمیسیون انرژی نشست این کمیسیون را تشریح کرد و گفت: زیرساخت های لازم برای عرضه نفت خام در بورس فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از خانه ملت، اسدالله قره خانی با اشاره به نشست کمیسیون انرژی گفت: این نشست با حضور رئیس سازمان بورس، رئیس بورس انرژی، بخش خصوصی، معاونت بین الملل وزارت نفت، مرکز پژوهش ها و بانک مرکزی برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی ادامه داد: موضوع این جلسه چگونگی عرضه نفت خام در بورس مورد بررسی قرار گرفت. عرضه نفت خام در بورس براساس بند هـ ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه باید صورت می گرفت که از زمان اجرای قانون تاکنون این عرضه انجام نشده است.

همچنین بخوانید

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه های توسعه ای گذشته نیز چنان تکلیف قانونی وجود داشت اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها چنین عملی صورت نگرفت با این حال دولت و وزارت نفت برای عرضه یک میلیون بشکه نفت در بورس اقدام کرده است.

وی توضیح داد: این میزان براساس تصمیم شورایعالی اقتصاد قوای سه گانه صورت گرفته که ۸۰ درصد آن باید ارز و ۲۰ درصد آن باید ریال باشد و همچنین برای آنکه سوءاستفاده ای شکل نگیرد تضامین لازم نیز اخذ شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: براساس گزارشی که مسئولان ذیربط ارائه کردند زیرساخت های لازم مهیا شده است و برای اولین بار نفت خام و فرآورده های نفتی و میعانات گازی در بورس ارائه می شود البته در گذشته ۵۰۰ هزار بشکه نفت در بورس عرضه شد اما از آنجایی که بخش خصوصی شرایط لازم را نداشت این عرضه موفقیت آمیز نبود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با فراهم شدن زیرساخت ها و آمادگی بخش خصوصی عرضه نفت خام در بورس استمرار خواهد داشت و البته کمیته نفت و گاز و حقوقی کمیسیون انرژی مسائل را بررسی خواهد کرد تا اگر در خلال کار مشکلاتی ایجاد شد مجلس حمایت لازم را داشته باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا