ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

در جلسه سیاست‌گذاری همایش نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق ۱۴۰۴ چه گذشت؟

آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق ۱۴۰۴ برگزار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سومین و آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی “نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق ۱۴۰۴” با حضور رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری برگزاری همایش، دبیران کمیته‌های علمی و اجرایی و دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری برای ارائه جزئیات برگزاری این همایش برگزار شد.

در این مراسم معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که ما در نظام اجرایی و حکمرانی خود نیاز به بازنگری داریم، به اهمیت منابع انسانی اشاره کرد و افزود: من اخیرا با دوستانی از اتحادیه اروپا جلساتی داشتم و در این جلسات متوجه شدم که آنها به شدت به نظام آموزش عالی ما اعتماد دارند و فارغ‌التحصیلان IT دانشگاه‌های ایران را قبول دارند. این بیانگر این است که ما در منابع انسانی مشکلی نداریم.

در ادامه فریدون وردی‌نژاد – استاد دانشگاه – با اشاره به اینکه معمولا تلاش‌های صورت گرفته توسط دولت در بخش فناوری اطلاعات متکی بر یک مدل بوروکراتیک بوده و موفقیت چندانی نداشته، گفت: در این مدل بوروکراتیک سعی شده که محتوا و کیفیت فناوری اطلاعات در ساختار جاری و اداری و نظام‌مند حکومت و دولت به‌ بخش‌های مختلف رسوخ کند و بتوانیم به شکل قانونی، مقرراتی و ضوابط و غیره بهره‌مندی از فناوری اطلاعات را در کشور دنبال کنیم و ساختار گردش اطلاعات را تا جایی که ممکن است روان‌تر و بهتر کنیم. طبیعتا از برنامه ۱۴۰۴ عقب هستیم. گام‌هایی برداشته شده اما قانع‌کننده نیست. برای اینکه بتوانیم IT را به طور مناسب وارد عرصه‌های عملیاتی، اقتصادی، سیاسی و حکمرانی راهبردی کشور کنیم و برای اینکه بتوانیم بخش حکرمانی و راهبردی کشور را با حکمرانی شرکتی یا بخش خصوصی یا بنگاه‌های کسب و کار بر هم بیامیزیم و نتیجه‌ای بگیریم، نیازمندیم که به جای استفاده از مدل بوروکراتیک از مدل تکنوترافیک استفاده کنیم. باید بتوانیم ایده‌هایمان را تبدیل به پروژه‌های عملیاتی کنیم.

 همچنین محمدحسین پاشنه‌طلا – دبیر کمیته ملی این همایش – با اشاره به این‌که در برگزاری این همایش سعی شده از تمام ظرفیت‌های ملی و تا جایی که امکان داشته، ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده شود، درباره پنل‌های این همایش که ۲۸ و ۲۹ آبان ماه برگزار می‌شود، گفت: در این همایش ۹ بسته با عنوان‌های نظم نوین فناوری اطلاعات، نوآوری‌های برهم‌زننده و استراتژی ملی مواجه و بهره‌برداری از فرصت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهرهای آینده و شهروند هوشمند ایران ۲۰۲۵، اقتصاد داده و هوش مصنوعی، ابزارهای نوین پولی و مالی برای توسعه صنعت فناوری اطلاعات، بخش خصوصی پیشران توسعه ایران ۱۴۰۴، حاکمیت توانا و نقش فناوری اطلاعات در تحقق حکمرانی خوب، تحولات اقتصادی و اجتماعی متکی بر اینترنت اشیا، رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی ۲۰۲۵ و رویکردهای مواجهه با آن و فناوری نوظهور و تحول دیجیتالی توسعه اقتصادی اجرا می‌شود.

وی افزود: در برگزاری این پنل‌ها بخش خصوصی و دانشگاه‌ها، شهرداری تهران، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران، نهاد ریاست‌جمهوری، مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری دارند.

در پایان این نشست رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت یورو اینوست انگلستان، مشاور معاونت رفاه وزارت کار، رئیس هیات مدیره گروه خدمات مدیریت بصیر، عضو هیات مدیره سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی و رئیس کمیته پیگیری و ارزیابی تحقق سند چشم‌انداز به بیان نظرات و پیشنهادات خود درباره برگزاری همایش نقش فناوری اطلاعات به تحقق افق ۱۴۰۴ پرداختند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا