بورسبورس کالا

آغاز معاملات گواهی سپرده «زعفران نگین» تولید امسال

مدیر بازار فیزیکی بورس‌کالا: از امروز دوم آبان ماه ۹۷، معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران نگین زرین با نماد (زعف۹۷۱۱پ۰۵) در حالی در بازار فیزیکی صورت می گیرد که محصول تحویلی به انبار، باید تولید سال جاری باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از بورس کالای ایران؛ عرضه زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) انبار شرکت زرین زعفران مشرق زمین استان خراسان رضوی (شهرستان تربت حیدریه) در قالب گواهی سپرده کالایی در حالی از امروز در بورس کالای ایران آغاز می‌شود که محصول تحویلی به انبار باید تولید سال ۱۳۹۷ باشد و انبار محصول تولیدی سال‌های گذشته را پذیرش نخواهد کرد.
براساس این گزارش، صدور قبض انبار و ترخیص گواهی سپرده کالایی به نام شخص مالک کالا یا نماینده قانونی وی، صرفا پس از احراز هویت وی امکان پذیر است و هزینه خدمات انبار برای ارزیابی کالا و نمونه گیری به ازای هر محموله به وزن حداکثر چهارکیلوگرم، مبلغ ۱,۳۲۰,۰۰۰ ریال است. در صورت تحویل محموله های با وزن بیشتر از ۴ کیلوگرم توسط مشتری به انبار، هزینه ارزیابی به تناسب برای هر محموله  محاسبه و دریافت می شود.

هزینه انبارداری به میزان ۵ ریال به ازای هر گرم در روز، از ابتدای روز صدور گواهی سپرده کالایی به نام مالک محصول، تا پایان روز معامله هر بخش از محصول فروش رفته، بر عهده وی است که این هزینه توسط بورس از وجه معامله کسر شده و به حساب انبار/انباردار واریز می شود، همچنین هزینه انبارداری از ابتدای روز تقویمی پس از روز معامله تا پایان روز تحویل از انبار بر عهده خریدار است که در هنگام تحویل محصول از انبار می بایست به صورت یکجا و نقدی با انباردار تسویه گردد. مالیات ارزش افزوده هزینه انبارداری نیز به میزان ۹ درصد هزینه انبارداری کسر و به انباردار جهت تسویه با سازمان امور مالیاتی پرداخت می شود.

جهت تحویل گرفتن کالا از انبار لازم است حداقل به میزان ۵۰۰ گرم گواهی سپرده کالایی توسط مالک ارایه شود. در صورت مالکیت کمتر از این مقدار، لازم است گواهی سپرده لازم تا وزن مذکور توسط فرد متقاضی تحویل، از بازار خریداری گردد. در زمان سررسید انبار، این محدودیت اعمال نمی شود.

گفتنی است حداکثر زمان نگهداری کالا تا سررسید نماد انبار است. در صورت تحویل گرفته نشدن محصول از انبار، مفاد دستورالعمل پذیرش انبار و صدور، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی مصوب ۱۳۹۴.۰۳.۰۵ سازمان بورس و اوراق بهادار ملاک عمل خواهد بود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا